Document Type : research article

Author

Abstract

Image or artistic picture represents an imaginative process that give artistic meaning to speech. This is a process that uncovers hidden meaning and conveys the mental concepts of the writer to the audience and makes his intended meanings much deeper. The reflections of the use of this literary device in classical Arabic works and the high frequency of their use in The Holy Quran and in Nahjul-Balaghah shows the status of this technique in the literature of the old times. This paper takes a quick glance at the use of the technique of imagery in Arabic and in the Holy Quran. Then it explores the eloquence of Imam Ali’s (p.b.u.h) speech in Nahjul-Balaghah in the light of the use of imagery. Example images used in this classical work for the description of religion, piety, and mistakes are used to explain how the behavior of people with favoritism during the reign of Othman is depicted. The study indicates that Imam Ali (p.b.u.h) uses images from the moving and the stagnant aspect of nature to make the intangible more tangible and to add to the eloquence of his speech.

Keywords

قرآن مجید.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1363). لسان العرب. قم: نشر ادب الحوزه.
امرؤالقیس. (1989). دیوان امرؤالقیس. تحقیق حنّا الفاخوری. بیروت: دار الجیل.
البحرایی، علی بن میثم. (1381). شرح نهج البلاغه. بیروت: نشر کتاب.
البستانی، فؤاد أفرام. (د.ت). المجانی الحدیثه. بیروت: المکتبه الکاثولوکیه.
بهار، محمد تقی. (1337). سبک شناسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
پرین، لارنس. (1383). درباره شعر. ترجمه: فاطمه راکعی. تهران: انتشارات اطلاعات. چاپ سوم.
حسان بن ثابت. (1406). دیوان حسّان. تحقیق: عبدالله مهنّا. بیروت: دارالکتب العلمیه.
خاقانی، محمد. (1390). جلوه‌های بلاغت در نهج البلاغه. تهران: انتشارات بنیاد نهج البلاغه. چاپ دوم.
دشتی، محمد. (1386). ترجمه نهج البلاغه. قم: ظهور. چاپ 2.
السید الحمیری، اسماعیل. (د.ت). دیوان السید الحمیری. تحقیق: دکتر هادی شکر، بیروت: دار الحیاه.
سید قطب. (2002). التصویر الفنی فی القرآن. القاهره: دارالشروق، الطبعه 16.
شهیدی، جعفر. (1387). ترجمه نهج البلاغه. تهران: انتشارات علمی فرهنگی. چاپ 28.
الصدوق، محمد بن علی. (1413). من لایحضره الفقیه. قم: جامعه مدرسین قم.
صفوت، احمد زکی. (1985). جمهره خطب العرب. بیروت: دار الحداثه،
طرفه بن عبد. (1980). دیوان طرفه بن العبد. تحقیق: فوزی عطوان. بیروت: دار صعب.
الطوسی، محمد. (1365). تهذیب الاحکام. تهران: دارالکتب العلمیه.
العربی، علی القضاه. (1988). الشعریه الإسلامیه والفنون. بیروت: دارالجیل، الطبعه الاولی.
عروه بن الورد. (1986). دیوان عروه بن الورد. بیروت: دار بیروت.
عصفور، جابر [د.ت] الصوره الفنیه فی التراث‌النقدی والبلاغی‌عند العرب. بیروت: المرکز الثقافی
العکبری، ابی البقاء عبدالله بن الحسین. (1983). شرح لامیه العرب. تحقیق: محمد خیر الحلوانی. بیروت: دار الآفاق الجدیده.
لبید بن ربیعه. (2011). دیوان لبید بن ربیعه. بیروت: دار صادر.
المعتزلی، ابن ابی الحدید. (1385). شرح نهج البلاغه. بیروت: دار احیاء الکتب العربیه.
المیدانی، ابوالفضل (1993). مجمع الأمثال. تحقیق محمد محی الدین عبد الحمید. بیروت: المکتبه العصریه.
یونس علی، محمد. (2007). المعنی و ظلال المعنی. بیروت: دار المدار الاسلامی. ط 2.
CAPTCHA Image