خوانش دیدگاه زبانشناختی ابن خلدون بر بنیاد انگاره ی سوسور

بهار صدیقی؛ سید محمد باقر حسینی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22067/jall.v12.i1.2103.1029

چکیده
  ممکن است در آغاز این سؤال مطرح شود که چه رابطه و پیوندی میان فردیناند دو سوسور، زبان‌شناس سوئیسی قرن بیستم و ابن خلدون، انگاره ساز و نظریه‏پرداز تونسی تبار قرن هشتم و نهم هجری می‏تواند وجود داشته باشد که سبب گشته در این نوشتار، اندیشه‌ی مقایسه‌ی دیدگاه‏های این دو درباره‌ی زبان به ذهن نویسنده متبادر گردد؟ زبان به‌عنوان یک‌نهاد ...  بیشتر

تبیین پدیده ی فراگیر زبانی «صفت جانشین موصوف» در چکامه های عصر جاهلی

علی اکبر ملایی

دوره 7، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 179-206

https://doi.org/10.22067/jall.v7i12.37415

چکیده
  وقتی اشعار عربی منسوب به روزگاران پیش از اسلام و به ویژه معلّقات را می خوانیم، همواره با یک پدیده ی فراگیر زبانی برخورد می کنیم که فرایند درک مدلول و مقصود شعر را قدری دچار وقفه می کند. این شگرد زبانی، با حذف موصوف و نشستن صفت یا صفت هایی به جای آن، رخ نموده است. امروزه این پدیده، در برخی کتب مربوط به دانش معانی و بیان، «مجاز مرسل مفرد ...  بیشتر

سنّت و استعداد فردی از دیدگاه الیوت و أدونیس

رضا محمدی؛ حسین شمس آبادی

دوره 7، شماره 13 ، مرداد 1394، ، صفحه 127-154

https://doi.org/10.22067/jall.v7i13.42105

چکیده
  سنّت و استعداد فردی از منظر الیوت و أدونیس دو مفهوم اساسی در بطن خود دارند و آن دو مفهوم عبارت‌اند از ذهن و زبان. ذهن به عنوان فاعلِ شناسا به تصویرسازی از پدیده های هستی می پردازد و آن ها را در قالب زبان می ریزد. در تفکّر ایشان دو مقوله ذهن و زبان تا جایی درهم آمیخته می شوند که هستی به مثابه زبان گرفته می شود. این دو مفهوم پیوند عمیقی با ...  بیشتر