Document Type : research article

Authors

1 Assistant Professor in Arabic Language Translation, Damghan University, Damghan, Iran

2 PhD in Arabic Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Abstract

Magical realism is a combination of reality, myth, and history that entered the world of literature from the magical world of Latin American peoples. The concern for the excluded from society and the downtrodden in reality mixed, with imagination, is the common principle of all writers of magical realism. Saudi writer and novelist, Abdul Rahman Munif, wrote the novel Al-Ashjar va Ightiyal Marzouq under the influence of magical realism to tell the life story of Mansour Abdul Salam and Elias Nakhla as excluded people from society. Munif considers the expulsion of Mansour and Elias from society a product of the backwardness of the Arab community and the persecution of government officials. In the novel Munif allowed Mansour and Elias to take control of the novel and discuss their private lives and the challenges of the Arab world with literature that blends reality and imagination. This study aimed to analyze, using a descriptive-analytical method, the critical atmosphere of contemporary Arabic novels, and such a research is necessary because investigating new methods in novel writing and the effectiveness of these methods on the evolution of Arabic novels requires ongoing discussion. The results show that Munif has wisely and deliberately created a dark imaginary world that should be viewed from two perspectives. First, there is no place for light, human rights, and pluralism in the novel, and individuals are persecuted regardless of religious affiliation or social class. Second, there are solid individual motives for rebelling against all the inings that limit humans in this novel.

Keywords

  • أبو أحمد، حامد (2009). الواقعیة السحریة فی الروایة العربیة. ط1. القاهرة: المجلس الأعلی للثقافة.
    باورز، مگی آن (1394). رئالیسم جادویی. مترجم سحر رضاسلطانی. چ1. تهران: روزنه.
    داد، سیما (1383). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چ2. تهران: مروارید.
    سیدحسینی، رضا (1387). مکتب‌های ادبی. ج1. چ15. تهران: نگاه.
    شوالیه، ژان و آلن گرابران (1385). فرهنگ نمادها. ج4. ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی. چ1. تهران: جیحون.
    کونراد، جیمس وآخرون (1971). نظریة الروایة فی الأدب الانجلیزی الحدیث. ترجمة انجیل بطرس سمعان. القاهرة: الهیئة المصریة العامة للتألیف والنشر.
    گیبرت، ریتا (1357). هفت صدا (مصاحبه ریتا گیبرت با نرودا، مارکز، آستوریاس، پاز، کورتاسار، اینفانته، بورخس). ترجمة نازی عظیما. چ1. تهران: آگاه.
    مجیدزاده، یوسف (1379). تاریخ و تمدن بین‌النهرین. ج2. چ1. تهران: دانشگاهی.
    منیف، عبدالرحمن (1397). گفتگو با عبدالرحمن منیف: زندگی غنی‌تر از دغدغه‌های روشنفکری است. ترجمه و تنظیم: کاظم آل‌یاسین. روزنامه اعتماد. شماره 4256.
    منیف، عبد الرحمن (د. ت.). الأشجار واغتیال مرزوق. بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات والنشر.
    میرصادقی، جمال و میمنت (1377). واژه‌نامه هنر داستان‌نویسی. چ1. تهران: مهناز.
    النابلسی، شاکر (1991). مدار الصحراء. ط1. بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات والنشر.
    ینسن، مریام‌ایوان و پیتر ن. دان (۱۳۹۶). روایت‌آمیزی در دن‌کیشوت. ترجمه بهروز قیاسی. چ1. تهران: اطراف.
    حسین، محمد رحمت (2018). «التقنیة الرمزیة فی روایات عبد الرحمن منیف». أقلام الهند (مجلة إلکترونیة وفصلیة محکمة). السنة الثالثة. العدد الثالث.
    خزاعی‌فر، علی (1384). «رئالیسم جادویی در تذکرة الأولیاء». نامه فرهنگستان. دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25). صص 21-6.
    دانشگر، آذر (1397). «بررسی رئالیسم جادویی در رمان پریباد اثر محمدعلی علومی». پژوهشنامة نقد ادبی و بلاغت. سال 7. شماره 1. صص 78-59.
    دریدی، محمد رشدی عبد الجبار (2010). النص الموازی فی أعمال عبد الرحمن منیف الأدبیة. رسالة الماجستر تحت إشراف عادل الأسطة. فلسطین. نابلس: جامعة النجاح الوطنیة.
    سادات الحسینی، راضیه سادات و فرامرز میرزایی (1393). «کارکردهای توصیف در رمان حین ترکنا الجسر». مجله زبان و ادبیات عربی (مجله ادبیات و علوم انسانی سابق). شماره 11. صص 28-1.
    .شتوح، ابراهیم ورباب بخوش (2017). تظافر الملحمی والاسطوری فی روایات عبد الرحمن منیف. رسالة الماجیستر تحت اشراف زراد جنات. الجزائر. تبسة: جامعة العربی التبسی.
    غلامی، سیمین (1398). «خوانش مؤلفه‌های رئالیسم جادویی در رمان الرجل الذی یکره نفسه نوشته حنا مینه». نقد ادب معاصر عربی. دوره 9. شماره 16. صص 45-25.
    قهرمانلو، ماندانا، (1386). «رئالیسم جادویی». رودکی، شماره 16. صص 27-22.
    کسیخان، حمیدرضا (1390). «بررسی تطبیقی مؤلفه‌های رئالیسم جادویی در طبل حلبی از گونتر گراس و یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز». زبان‌پژوهی. شماره 4. صص 126-105.
    المحادین، عدنان محمد علی (2006). تیار الوعی فی روایات عبد الرحمن منیف. رسالة الدکتوراه تحت إشراف محمد الشوابکة. جامعة مؤتة.
    ناظمیان، رضا و همکاران (1393). «بررسی گزاره‌های رئالیسم جادویی در رمان‌های عزاداران بیل غلامحسین ساعدی و شب‌های هزار شب نجیب محفوظ». ادب عربی. شماره 2. سال 6. صص 178-157.
    ناظمیان، رضا و یسرا شادمان (2018). «الواقعیة السحریة فی خماسیة مدن الملح لعبد الرحمن منیف». إضاءات نقدیة. السنة الثامنة. العدد التاسع والعشرون. صص 129-105.
    نامورمطلق، بهمن و نسیم فخاری‌زاده (1393). «خوانش بینانشانه‌ای تصویرسازی‌های گیگمش با تأکید بر تک اسطوره - ترامتن». کیمیای هنر. سال سوم. شماره 12. صص 76-67.
    نجاتی، داوود و همکاران (1397)، «مؤلفه‌های رئالیسم جادویی در رمان تقریر میلیس اثر ربیع جابر»، نقد ادب معاصر عربی، دوره 8، شماره 15. صص 149-131.
    نیکوبخت، ناصر و مریم رامین‌نیا (1384). «بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق». پژوهش‌های ادبی. شماره 8. صص 154-139.
    Flores, Angel (1995). Magical Realism in Spanish American Fiction, Eds. Lios Parkinson Zamora and Wendy B., Faris Durkham, N. C: Duke Up  .
    Rios, Alberto (1999). Magical Realism: Definition, Arizona State University, Tempe AZ.
    Todorov, Tzvetan (1975). The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, trans. Richard Howard. Ithaca, NY: Cornell University Press.

 

CAPTCHA Image