Document Type : research article

Authors

1 Associate Professor in Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran

2 PhD Candidate in Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran

Abstract

Semiotics is among the new approaches which the critics and researchers have used to analyze and interpret literary texts. It is a medium through which the signs get meaning in the text. Kazem al-Samawi (1919-2010) is one of the most well-known Iraqi contemporary poets, a part of whose work is replete with signs, symbols, and myths. “Malhamah al-Hijra al-Thalasah” is a poem in which he has transferred his intended meaning to the audiences through a collection of signs. The method of this qualitative research is that it uses descriptive-analytical tools to take use of manuscripts and other library resources in the analysis of Al-Samawi’s sonnet to examine its most important linguistic codes, express the relationships of these codes with the poet's life, and interpret the function of them in the harmony of the poems. The purpose of this research was to help the readers of al-Samawi’s poetry become more familiar with the hidden layers of his work and thought. The results showed that both the personality and the inclinations of the poet have been clearly reflected in the poem through the signs. In the same way, a handful of aesthetic and intertextual sings take function in the harmony of the poem, and these features considerably add to the values of it. Results also showed that al-Samawi’s poem mainly root in the experiences of his long years of life in exile, when he was conscious enough to use such codes in his poetry for exciting the readers’ sense of challenge and resistance. It is evident that al-Samawi is able to express his intention and purposefully communicate with the reader through these sings and symbols.

Keywords

  1. ابن ابی الحدید. (1387). شرح نهج البلاغه. چاپ سوّم. قاهره: دار إحیاء الکتب العربیة.
  2. احمدی، بابک (1380). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
  3. ________ (1388). از نشانه­های تصویری تا متن. چاپ نهم. تهران: مرکز.
  4. الأصفهانی، الراغب. (2009). مفردات ألفاظ القرآن. (ط: 4). المحقق: صفوان عدنان داوودی. بیروت: دار القلم- الدار الشامیة. 
  5. امین عاملی. (1406). اعیان الشیعة. بیروت: دار التعارف.
  6. الجرجانی، عبدالقاهر. (1984). دلائل الإعجاز. علّق علیه ابوفهد محمود محمّد شاکر. القاهرة: مکتبة الخانجی.
  7. چندلر، دانیل (1386). مبانی نشانه­شناسی. ترجمه مهدی پارسا. چاپ اوّل. تهران: سوره مهر.
  8. سجودی، فرزان. (1383). نشانه­شناسی کاربردی. چاپ دوّم ، تهران: قصه.
  9. السماوی، کاظم.(1994). (الأعمال الشعریة 1950- 1993).(ط: 1). بیروت: دار الرازی للطباعة والنشر و التوزیع.

10. شمیسا، سیروس.(1383). نگاهی تازه به بدیع. ویراست 3. تهران: میترا.

11. صفوی، کورش. (1383 ).  از زبان­شناسی به ادبیات.دو جلد. چاپ سوم. تهران: سورۀ مهر.

12. طاهباز، سیروس. (1368). درباره­ی شعر و شاعری. چاپ اوّل. تهران: دفتر­های زمانه.

13. گیرو، پی­یر. (1380). نشانه­شناسی.ترجمة محمد نبوی.تهران: آگه.

14. مقدادی، بهرام. (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی (از افلاطون تا عصر حاضر). تهران: فکر روز.

15. مکاریک، ایرنا ریما . (1390). دانش­نامۀ نظریه­های ادبی.. مترجم: مهران ههاجر و محمّد نبوی. چاپ چهارم. تهران: آگه.

16. حمداوی، جمیل. (1997). «السیمیوطیقا و العنونة». الکویت. مجلة عالم الفکر. المجلد 25. العدد3. صص 79- 111.

17. خلیفه شوشتری، ابراهیم و ماستری فراهانی، جواد. (1393). «هنجارگریزی معنایی در قصیدۀ "رحَل النّهار" بدر شاکر سیّاب». دو فصلنامۀ علمی- پژوهشی پژوهش­های ترجمه در زبان و ادبیّات عربی، سال 4. شمارۀ    10. صص33-59

18. رسولی، حجت و احمدی، شلیر. (1394). «بررسی نشانه­شناختی قصیده مازال یکبر أوراس بذاکرتی سرودۀ عبدلله حمادی».پژوهشنامه نقد ادب عربی. دوره 5. شماره 2 (پیاپی 10). صص 77- 107.

19. محمّد العبیدی، علی احمد. (2009). «العنوان فی قصص وجدان الخشاب (دراسة سیمیائیة)». دراسات موصلیة. صص 59- 79.

20. نقابی،عفّت وقربانی­جویباری،کلثوم. (1389). «نشانه­شناسی اوّلین رمان اجتماعی ایران». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی.دانشکده تربیت مدرس تهران. سال18. شماره67. صص 193/216.

  1. 21Connor steven (2003) (structuralism and post – structuralism: from the center to the margin
  2. 22Maranda, Pierre (1980),́́ ́ The dialectic of Metaphor: An Anthropological Essay on Hermeneutics ˮ, The reader in the Text: Essay on Audience and Interpretation Susan Suleiman and Inga CRosman (eds), Princeton University Press, Princeton , pp. 183- 204.

23. Reffaterre Michael (1999) "Describing Poetic Structures: Two Approaches to Baudelaireʼs "Les chats" Literary Theories: A reader and Guide، Julian Wolfreys (ed.) Edinburgh University Press، Edinburgh ،pp . 149- 161.

 

CAPTCHA Image