Document Type : research article

Author

Assistant Professor in Arabic Language and Literature, Farhangian University, Tehran,Iran

Abstract

Mohammad Maghout, a contemporary Syrian poet, is one of the very pioneers of blank verse poetry in Arabic literature. Opposition and contradiction can be traced as a stylistic and dynamic feature of his many poems, making them not boring or dull. Marked lexicon and poetic forms, rendered in a subtle way make the readers amazing and sensitive. As a result of this dual contrast Mohammad Maghout stays outstanding in the realm of Arabic poetry, leading to his contradictory personality. He says “This is my nature, the essence I’m unable to change.” This dual conceptuality is depicted in the way the poet has experienced in real life, hence, a contradiction in his identity and universe. In this study, it was tried to examine this unique duality of Mohammad Maghout poetry in a descriptive and analytic approach. Through pinpointing his three main works (Sadness in the Moonlight, A Room with Millions of Walls, and Happiness Is Not My Profession), it was concluded that Mohammad Maghout has resorted to dual conceptuality to show his political and ideological issues. So, he has tried to tackle the readers’ minds and lead them to environmental aesthetic of his poems. This unprecedented frequent use of contradictions defines a new style in Arabic poetry that is unique to Mohammad Maghout.

Keywords

  1. آدم، لؤی، (2001). محمد الماغوط. وطن فی وطن (دراسة تجریبیة: تحلیلیة ـ ترکیبیة). الطبعة الأولی .دمشق: دار المدى،.
  2. احمدی، بابک. (1380). ساختار و تأویل متن. چاپ پنجم..تهران: مرکز.
  3. اسکولرز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمه: فرزانه طاهری.چاپ دوم تهران: آگه.
  4. بیدج ، موسی. (1373). شادی حرفه من نیست ( ترجمه‌ی اشعار محمد الماغوط) تهران: موسسه ی فرهنگ و محراب اندیشه.
  5. خنسة، وفیق. (2002). ضمن کتاب نسر الدّموع، متسکع الأرصفة الحزینة (قراءات فی تجربة محمد الماغوط). الطبعة الأولی. دمشق:مؤسسة تشرین.
  6. الدیّوب، سمر. (2017). الثنائیات الضدیة؛ بحث فی المصطلح ودلالته. الطبعة الأولى. المرکز الإسلامی للدراسات الاستراتیجیة: العتبة العباسیة المقدسة.
  7. سویف، مصطفى.(1959). الأسس النفسیة للإبداع الفنی فی الشعر خاصة. الطبعة الثانیة.مصر: دار المعارف،
  8. شرتح، عصام. (2018). عالم الماغوط: دراسة جمالیة فی شعر الماغوط. الطبعة الأولی.دار الخلیج.
  9. صویلح، خلیل. (2002). اغتصاب کان وأخواتها (محمد الماغوط). الطبعة الأولی. دار البلد.
  10. فروید، زیگموند. (1382)، تعبیر خواب و بیماری‌های روانی، ترجمه: ایرج پورباقر، تهران: آسیا.
  11. ماغوط، محمد، (2006). الأعمال الشعریة. چاپ دوم. دمشق: دار المدى للثقافة والنشر.
  12. مکاویک، ایرنا ریما. (1385). دانشنامه نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمه: مهران مهاجر و محمد نبوی. چاپ دوم. تهران: خجسته.
  13. موسی، خلیل. (2003). بنیة القصیدة العربیة المعاصرة المتکاملة. دمشق: اتحاد کتاب العرب.
  14. همایی، جلال الدین.(1386). فنون بلاغت و صناعات ادبی.چاپ بیست و هفتم. تهران :هما.
  15. افخمی عقدا، رضا، محسن زمانی، وصال میمندی (1398). «بازتاب گفتمان انقلاب و قیام مسلحانه در لایه‌های سبکی شعر مظفر النواب با تکیه بر قصیده عبدالله الإرهابی». دو فصلنامه علمی زبان و ادبیات عربی. شماره 2. صص 106ـ86.
  16. پارسی‌نژاد، کامران.(1382). «ساختارگرایی و ساخت‌شکنی». مجله ادبیات داستانی. شماره 69. صص 38ـ35.
  17. حجو، فواز. (2007). «صورة الماغوط فی شعره». مجلة الموقف الأدبی. شماره 432. دمشق:اتحاد الکتاب العرب.
  18. حیاتی، زهرا.(1388). «بررسی نشانه‌شناختی عناصر متقابل در تصویرپردازی اشعار مولانا».فصلنامه نقد ادبی.سال 2. شماره 6. صص 24ـ7.
  19. فقس، روعة. (2014). صورة المرأة عند محمد الماغوط. مجلة جامعة البحث. المجلد 36. العدد 10.
  20. مشاهری فرد، عطیه و دیگران. (1395). «کارکرد تضاد و تقابل در زیبایی‌شناختی تصاویر غزلیات عطار بر اساس آراء جرجانی» فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی. شماره 41. صص 51ـ81.
  21. نبی‌لو، علیرضا.(1392). «بررسی تقابل‌های دوگانه در غزل‌های حافظ». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی. دوره 21، شماره 74. صص 91ـ61.
  22.  نصر آزادانی، ناهید و دیگران. (1396).«نشانه‌شناسی تقابل‌های دوگانه در حکایت «دختر کعب» الهی نامه عطار با محوریت ترجیحی رمزگان‌های رازداری و افشاگری». مجله جستارهای ادبی. شماره 197.صص2-23
CAPTCHA Image