Document Type : research article

Authors

1 PhD in Arabic Language and Literature Department, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Professor in Arabic Language and Literature Department, Kharazmi University, Tehran, Iran

Abstract

Artistic paradox is one of the most important elements of semantic deviation and one of the main issues of literary criticism. Paradox is the seemingly unreasonable and impossible combination of two opposing concepts with a truth within, which a curious mind can understand. In the descriptive-analytical study, paradox was discussed and its techniques were explored in the Ashiat Vadi al-Yabis (عشیات وادی الیابس), composed by Jordanian poet Mostafa Wahbi al-Tal, known as Arar. The aim was to see how the techniques have caused the marked images. It was shown that the poet has expressed some political, social and domestic concepts using a paradoxical language and has also used specific similes, metaphors and metonymies of paradoxical images to introduce new concepts, make specific points and create imagery creativities. Though paradox is not the only way of defamiliarizing in his poems, but is his best means. The most important factors helping the use of paradox in Arar's poems can be exact differentiations and imaginations as well as social and political status of society, the existence of false asceticism and piety, and hypocrisy. It was also shown that paradox has not only been used in the divan for aesthetic purposes but to show paradoxical concepts and as a result show the truth. That is, the poet has used paradoxical images and meanings to defamiliarize the things and to present artistically and beautifully his thoughts and artistic experiences.

Keywords

  1. إبراهیم، نبیله.(د.ت) .فن االقص بین النظریة و التطبیق. مکتبة غریب.
  2. ابو مطر، احمد. (1987).عرار الشاعر اللامنتمی.الأِسکندریة: أَقلام الصحوة، دار الصبرا للطباعة و النشر.
  3. احمدی، بابک (1390). ساختار وتأویل متن. چاپ دوازدهم تهران: مرکز.
  4. اسماعیل، عزّ الدین.(1992). الأسس الجمالیة فی النقد العربی. ط1. بیروت: دار الفکر العربی .
  5. الأسد، ناصر الدین. (1957). الإتجاهات الأدبیة الحدیثة فی فلسطین و الأردن. معهد الدراسات العربیة العالیة فی جامعة الدول العربیة.
  6. التل، مصطفی وهبی التل.(1973).عشیات وادی الیابس.عمان: المؤسسه الصحفیة الأردنیة.
  7. جمعه، سعد. (1950). شاعر البؤس و البوهیمیة. مجلة الأدیب، العدد3.
  8. چناری، عبدالأمیر.(1377). متناقض نمایی در شعر فارسی. چاپ اول. تهران: نشر و پژوهش فروزان روز.
  9. سلیمان، خالد .(1991).نظریة المفارقة. مجلة أبحاث الیرموک. مج 9. ع2.
  10. شفیعی کدکنی، محمدرضا.(1391). رستاخیز کلمات،درس گفتارهایی درباره نظریه ادبی صورتگرایان روس. چاپ دوم تهران: سخن.
  11. عبدالله، عدنان خالد.( 1986).النقد التطبیقی التحلیلی.بغداد: وزارة الثقافة.
  12. علوش، سعید.( 1985). معجم المصطلحات الأدبیة المعاصرة. بیروت: دار الکتاب اللبنانی، الدار البیضاء.
  13. القاسم، میرزا.(1982). المفارقة فی القصّ العربیّ المعاصر. مجلة فصول. مج2، ع4.
  14. قطوس، بسام.( 2000). مقاربات نصیه فی الأدب الفلسطینی. عمان:مؤسسه حمادة، إربد، دار الشروق.
  15. الزعبی، زیاد صالح .( 1999). عشیات وادی الیابس .جمع وتحقیق وتقدیم دیوان مصطفی وهبی التل (عرار). الطبعه الثانیه .بیروت: الموسسه العربیه للدراسات والنشر  و دار الفارس للنشر والتوزیع.
  16. الـــــملثم،البدوی.(یعقوب العودات).( 1980). عرار شاعر الاردن. بیروت: دار القلم.
  17. مظفری ، علی رضا.( 1381). خیل و خیال بحثی پیرامون زیبا شناسی صور خیال شعر حافظ. چاپ اول. ارومیه: دانشگاه ارومیه.
  18. میویک،دی.سی.( 1987) المفارقة و صفاتها. ترجمه عبدالواحد لؤلؤ. بغداد: دار المأمون.
  19. وحیدیان کامیار، تقی.(1369). وزن و قافیه شعر فارسی. چاپ دوم.تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
  20. وهبه، مجدی.(1974 ). معجم المصطلحات الأدب.بیروت:مکتبة لبنان.
  21. مدرسی فاطمه و الناز ملکی(1387). «متناقض نمایی در شعر فروغ فرخزاد» فصل نامه ادبیات فارسی(علمی – ترویجی). سال چهارم. شماره 11. صص17
  22. الناعوری، عیسی.(1960).عرار أو مصطفی وهبی التل، شاعر التمرد و صاحب النور و الصعالیک. مجلة العربی،234
  23. واعظ بتول و نیره صدری.(1391). «خاستگاه متناقض نمایی در سبک شناسی» فصل نامه متن پژوهی ادبی. شماره 52.صص160-.132

 

 

 

CAPTCHA Image