Document Type : research article

Author

Assistant Professor in Arabic Language and Literature, University of Holy Quran Sciences and Education, Qom, Iran

Abstract

Critical discourse analysis, by involving factors such as ideology and power, has a better linguistic capability than other methods. Laclau and Mouffe's theory is suitable for explaining social and political phenomena due to the introduction of critical discourse analysis to the world of politics and society. The main purpose of this study was to analyze the critical discourse of Ahlam Nasr's poems as a poet of "Islamic state of Iraq and the Levant" (ISIL) using Laclau and Muffe’s theory. The importance of the present study is the need to recognize the ideas of ISIL propagandists to counter their actions in the community. The findings showed that the central signifier of this discourse is the formation of the Islamic Caliphate and jihad, migration, conquest of the world and Sharia are detailed around it. Based on the empty signifier of the early centuries of Islam, Ahlam Nasr has proposed the central signifier of the formation of the caliphate. The floating sign in his poems is an example of the twelve caliphs of Quraysh who introduce him to Abu Bakr al-Baghdadi by using the title of “Al-Husseini”. The central symbol and discourse are highlighted in these poems, as well as the concept of security in the government of Bashar al-Assad and nationalist symbols such as language and race. Ahlam Nasr, by comparing “Abu Bakr Baghdadi” to “Ibrahim” (AS) and ISIS to the companions of the Prophet (PBUH) and associating the battle of “Qadisiyah” and the defeat of the Iranians, has metaphorized the discourse of his poems and thus a bright future free of problems. And thus promises a good future, free of current problems, for the people of ISIL-dominated areas. The result showed that the spirit of Salafism and hostility dominates the discourse of ISIL, which is reflected in the poems of Ahlam Nasr and the actions of ISIL.

Keywords

  1.  

    1. بخاری، محمد بن اسماعیل. (1401). صحیح البخاری. بیروت: دارالفکر.
    2. بهرام پور، شعبان­علی. ( ۱۳۷۹). درآمدی بر تحلیل گفتمان. تهران: فرهنگ گفتمان.
    3. تاجیک، محمدرضا. (1379). گفتمان و تحلیل گفتمانی. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
    4. حسینی­زاده، محمدعلی. (۱۳۸۳). «نظریه گفتمان و تحلیل سیاسی». فصلنامه علوم سیاسی. شماره ۲۸. صص ۱۸۱- ۲۱۰.
    5. حقیقت، سیدصادق. (1387). روش‌شناسی علوم سیاسی. قم: دانشگاه مفید.
    6. سوسور، فردیناندو. (1383). زبانشناسی عمومی.ترجمه کورش صفوی.تهران: هرمس.
    7. شرشار، عبدالقادر. (2006). تحلیل الخطاب الأدبی وقضایا النص، الطبعة الأولی .وهران: دار الأدیب.
    8. فرکلاف،نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران.تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    9. منتظری، حسین. ( ۱۳۸۵). خوارج در ایران. تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
    10. النصر، أحلام. (2014). دیوان أوار الحق. تقدیم أبومالک شیبة الحمد ومعاویة القحطانی. سوریة:فرسان البلاغ للإعلام.
    11. یورغنسن ، ماریان و فیلیبس ، لویز .( ۲۰۱۹). تحلیل الخطاب : النظریة و المنهج . ترجمة شوقی بوعنانی. الطبعة الأولی. المنامة: هیئة التحریریة للثقافة و الآثار.
    12. زارع، ناصر و رسول بلاوی و زهرا هاشمی تزنگی.( ۱۳۹۹). «تحلیل گفتمان رمان الحرب فی برّ مصر اثر یوسف القعید(بر اساس نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف)». مجله زبان و ادبیات عربی. دانشگاه فردوسی مشهد. سال دوازدهم. شماره ۱.شماره پیاپی ۲۲. صص ۱۶۰ – ۱۴۷.
    13. سلطانی، سیدعلی­اصغر. (1383). «تحلیل گفتمان به مثابه نظریه و روش». نشریهعلوم سیاسی. دوره 7. شماره 28. صص 180-153.
    14. صفایی سنگسری، علی و فاتح احمدپناه.( ۱۳۹۸). «تحلیل گفتمان روایی در کلیله و دمنه عربی(مطالعه موردی باب الناسک و الضیف)». مجله زبان و ادبیات عربی. دانشگاه فردوسی مشهد. سال یازدهم، شماره ۱، ، شماره پیاپی20،صص ۱۲۰ – ۸۹.
    15. علیپوریان، طهماسب و احدنوری اصل . (1393). «تحول یا تغییر گفتمانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: مقایسه سیاست خارجی دوران احمدی نژاد و روحانی». مجله مطالعات سیاسی.   دوره  7 .شماره 25  . صص 79 - 107 .
    16. کسرایی، محمد­ سالار و علی پوزش شیرازی. (1383). «نظریة تحلیل گفتمان ابزاری کارآمد در فهم و تبیین پدیده­های سیاسی». فصلنامه سیاست. دوره 29 . شماره 3 . صص 360- 339.
    17. مقدمی،محمدتقی. (بهار1390ش). «نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن». مجله معرفت فرهنگی اجتماعی. سال دوم. شماره2. 124-91.
    18. هادیان، مرتضی و منصوره ثابت­زاده و حسینابوالحسن تنهایی. (1397). «گفتمان «شعوبی در آراء ناصرخسرو قبادیانی­ بر اساس الگوی تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه»، پژوهش­نامه ادبیات تعلیمی. دوره10.  شماره  40 . صص 222-193 .

    19.Dabiq magazines:

    isis-isil-islamic-state-magazine-Issue-1-the-return-of-khilafah.

    isis-isil-islamic-state-magazine-Issue-2-the-flood

    isis-isil-islamic-state-magazine-Issue-3-the-call-to-hijrah.

    Issue 11 - From the battle of Al-Ahzab to the war of coalitions.

    20.Laclau, Ernesto. (1994). The Making of Political Identities. London: Verso.

    21.Wodak, Ruth & Mayer, Michael.(2001). Methodes of Critical Discourse Analysis. London: SAGE Publication.

    22.پایگاه اطلاع رسانی امیر، (25 اسفند 1397ش)، «عقائد داعش چیست؟». http://al-amir.ir.

    23.حمزة، مصطفى، (29مارس2018). «أحلام النصر، شاعرة «داعش» شعارها الإرهاب هو الحیاة».

     https://www.almarjie-paris.com .

     24.Easton,Nina. (5 May 2015). "How ISIS is recruiting women—and turning them into brutal enforcers". .http://fortune.com.

    25.Haykel,Bernard & Creswell, Robyn .(29 August‎ 2019). "Battle Lines". //www.newyorker.com.

     

CAPTCHA Image