Document Type : research article

Author

Assistant Professor in Arabic Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

.
Sociological criticism of literature is one of the new methods of literary criticism, the systematic and scientific formation of which dates back to the beginning of the nineteenth century. According to the experts in the field of sociology of literature, each literary work is an artistic expression of the social events of its time. In this method of criticism, the structure and content of the literary work and its relationship with the conditions of the social and political environment, the worldview and attitude of the author of the work, and how the image of society is reflected in his fictional and artistic world are examined. Postmodernism is also one of the new approaches of the contemporary century, which implies a broad semantic sphere, including art and literature, culture, politics, and economics, and represents a new phase of developments in human history. This research tried to study the socio-political ode of the Fadhihat al-Thalab by Ibrahim Nasrallah, one of the most prominent poets and writers of the Palestinian resistance, and to evaluate the aspects of ideological postmodernism in it. The research method is descriptive and the data analysis method is qualitative. The results showed that although the poet has used the formalities and techniques in terms of formal and technical aspects that make his poetry one of the postmodernist works, but in terms of content and semantics, relying on his ideological attitude, he has strayed from some rules of postmodernism and has used them for spreading his beliefs. In this ode, Ibrahim Nasrallah has tried not to leave the framework of his beliefs while creating a literary work in a new form. Thus, by highlighting the various aspects of American arrogance, he has criticized the imperialist thinking of this country.

Keywords


  1. . پاینده، حسین (1390). داستان کوتاه در ایران (داستان­های پسا مدرن) ج3. تهران: نیلوفر.

    1. پوینده، محمد جعفر (1378). تا دام آخر. گزیده گفتگوها و مقاله­ها. تهران: چشمه.
    2. پین، مایکل (1382). فرهنگ اندیشه انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته. ترجمۀ پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
    3. رضایی، عرب علی (1382). واژگان توصیفی ادبیات. تهران: فرهنگ معاصر.
    4. شفیعی کدکنی، محمد رضا (1395). صور خیال در شعر فارسی. چاپ هیجدهم. تهران: نیل.
    5. شمیسا، سیروس (1371). بیان. چاپ دوم. تهران: انتشارات فردوسی.
    6. صفوی، کوروش (1383). از زبان شناسی به ادبیات. نظم. چاپ دوم. تهران: سوره مهر.
    7. فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران. تهران:مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها.
    8. کوهن، جان (1986). بنیة اللغة الشعریة. ترجمة محمد الوالی و محمد العمری. الطبعة الأولی . المغرب: الدار البیضاء.
    9. لوئیس، بری و دیگران (1383). مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان (پسا مدرنیسم و ادبیات). گزینش و ترجمه حسین پاینده. تهران: روزنگار.
    10. لیوتار، ژان- فرانسوا (1380). وضعیت پست مدرن. ترجمه حسینعلی نوذری. تهران: گام نو.
    11. مکاریک، ایرناریما (1390). دانشنامۀ نظریه­های ادبی معاصر. چاپ 4. تهران: آگه.
    12. نصرالله، ابراهیم (1993). فضیحة الثعلب. الطبعة الأولی. عمان- اردن:دار الشروق للنشر و التوزیع.
    13. وائل برکات، وائل والسیّد غسّان (1995). مقدمة فی المناهج النقدیة للتحلیل الأدبی. دمشق
    14. وحیدیان کامیار، تقی و عمرانی، غلامرضا (1386). دستور زبان فارسی 1. چاپ نهم. تهران: سمت.
    15. الیسوعی، روبرت ب. کامیل (1996). أعلام الأدب العربی المعاصر. الطبعة الأولی. بیروت: الشرکة المتحدة للتوزیع.
    16. یورگنسن، ماریان و فیلیپس لوییز (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
    17. تدینی، منصوره (1387). «مدرنیسم و پست مدرنیسم در ادبیات داستانی معاصر». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. دوره بیست و یکم. ش3. صص 17-12.
    18. حسینی، لیلا و صدقی، حامد (1399). «بررسی پارادوکس در شعر عرار- مطالعۀ موردی: دیوان عشیات وادی الیابس». دو فصلنامه زبان و ادبیات عربی. سال دوازدهم. شمارۀ2. صص 56- 36.
    19. خضری، سید محمد رضا و عظمت پناه، مریم (1399). «واکاوی جامعه شناختی ادبی در داستان کوتاه الزیف بر اساس اسلوب لوسین گلدمن». دو فصلنامه زبان و ادبیات عربی. سال دوازدهم. شمارۀ1. صص 194- 181.
    20. رحمتی، مریم؛ همتی، شهریار و کرمی، سارا (1398). «تحلیل نشانه شناختی تصاویر روی جلد دیوان­های شعری ابراهیم نصرالله» (بررسی موردی: دیوان­های «نعمان یستردّ لونه» و«فضیحة الثعلب»). دو فصلنامه نقد ادب معاصر عربی. سال نهم.. صص 95- 73.
    21. رحیم­بیگی، ساناز؛ براتی، محمود و هاشمی، مرتضی (1395). «تحلیل سطح بلاغی (ادبیت) و ایدئولوژیک (اندیشگانی) زبان در رمان­های پسا مدرن ایرانی». فصلنامه نقد ادبی. سال 9. ش33. صص 175- 151.
    22. عسگری حسنلو، عسگر (1387). «سیر نظریه­های نقد جامعه شناختی ابیات». ادب پژوهی. ش4. صص64- 43.
    23. علائی، مشیّت (1380). «نقد ادبی در جامعه شناسی». کتاب ماه ادبیات و فلسفه. سال چهارم. ش 10و 11. صص 33-20.
    24. قهرمانی، علی و قهرمانپور، معصومه (1398). «بررسی تکنیک کولاژ در شعر سوزان علیوان با تکیه بر دیوان "رشق الغزال"». فصلنامه لسان مبین. سال یازدهم. ش37. صص87- 71.
    25. هاجری، حسین (1384). «انعکاس اندیشه­های پست­ مدرن در ادبیات داستانی معاصر ایران (1379- 1357)» مجموعه مقالات «ما و پست مدرنیسم». چاپ اول. پژوهشگاه علوم انسانی. تهران.
    26. Hutcheon, Linda (1999). A poetics of postmodernism (History, Theory, Fiction). New York and London: Routledge.
CAPTCHA Image