نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده
دکتری گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
با ظهور نظریات بافت بنیادی چون تحلیل انتقادی گفتمان، پیوند میان جامعه و متون ادبی اعم از شعر و نثر و بهتبع آن تأثیر و تأثر آنها بر یکدیگر کاملاً مشهود گردیده و پرواضح است این متون تحت تأثیر نظامهای ایدئولوژیک جامعه قرار دارند و بر اساس آن هویت مییابند. این جستار با روش توصیفی– تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای بر پنج روش کلی نظریه تامپسون: مشروعیت بخشی، پنهانکاری، وحدت، چندپارگی و شیء انگاری تکیه دارد به روششناسی مطالعه ایدئولوژیهای مسلط و متنازع در رمان «جسر بنات یعقوب» نوشته حسن حمید -داستانپرداز و رماننویس معاصر فلسطینی- پرداخته؛ با توجه به اینکه این رمان بیانگر مسأله مهاجرنشینی صهیونیستها میباشد و به عنوان گفتمانی ادبی، صورت نمادینی است که قابلیت بازنمود، ایدئولوژی را دارد و علاوه بر انتقال آن یکی از روشهای متنی هدفمند برای تبیین اشکال باز تولید قدرت در جهت بازنمایی معنای پنهان نیز بشمار میآید ضرورت پرداختن به آن مشخص میگردد؛ لذا پژوهش حاضر باهدف بهکارگیری راهبردهای متنی شده تامپسون در صدد آشکارسازی روابط پنهان قدرت و بازنمایی ایدئولوژیهای متن میباشد و به دنبال چرایی این موضوع است که این رمان چگونه ایدئولوژی گفتمان مسلط (صهیونیستها) را بیان میکند؛ از خلال بررسیها مشخص گردیده که رمان با خلق شخصیت یعقوب مهاجر روایتگر زندگی مهاجران یهودی از زبان خودشان است و نویسنده تلاش کرده تا عقاید و ایدئولوژیهای گفتمان سلطه را از زبان خودشان بیان کند، و نتایج پژوهش حاکی از آن است که گفتمان مسلط از راهبردهای عقلانیسازی، شیءانگاری، افتراق و مطلوب زدایی، نمادین سازی وحدت، طبیعیسازی و پنهانکاری برای تبیین و استمرار ایدئولوژی اشغالگری و مستعمرهسازی صهیونیستها در مناطق عربی، نژادپرستی، مادیگراییشان بهره برده و ایدئولوژی متنازع نویسنده که تأکید بر هوشیاری در ارتباط با دشمن، تکیه بر وحدت ملی و ترسیم اصالت عربی میباشد از خلال راهبرد پنهانکاری و بعضاً مطلوب زدایی تبیین و استمرار یافته است.
کلیدواژهها
. الکتاب المقدس، العهد القدیم، سفر التکوین.
- ابوحجر، آمنة. (2003). موسوعة المدن والقری الفلسطینیة. المجلد الاول. قاهرة. الأردن: دار الأسامة للنشر والتوزیع.
- تامپسون، جان ب. (1378). ایدئولوژوی و فرهنگ مدرن. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: موسسه فرهنگی آینده پویان.
- چدویک، چارلز. (1375). سمبولیسم، ترجمة مهدی سبحانی، تهران: نشر مرکز.
- حمید، حسن. (2002). جسر بنات یعقوب، الطبعة الثالثة. دمشق: دارالسوسن للطباعة والنشر.
- شارف، ریچارد. (1395).نظریههای روان درمانی ومشاوره.ترجمه مهرداد فیروزبخت. چاپ سیزدهم.تهران: رسا
- شوالیه. ژان/ گرابرن، آلن. (1387). فرهنگ نمادها. ترجمة سودابه فضایلی. جلد اول وپنجم. تهران: نشر جیحون.
- نورگارد، نینا. (1394). فرهنگ سبک شناسی. ترجمه احمد رضایی و مسعود فرهمند. تهران: مروارید.
- وردانک، پیتر. (1389). مبانی سبک شناسی. ترجمه محمد غفاری. تهران: نشر نی.
- ون دایک، تئون. ان. (1393). ایدئولوژی وگفتمان. ترجمه فاطمه حیدری. مشهد: سخن گستر.
- ون دایک، تئون. ان. (1389). مطالعاتی در تحلیل گفتمان (از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی). گروه مترجمان. چاپ سوم. تهران: دفتر مطالعات وتوسعه رسانهها.
- الیافی، نعیم. (بی تا). تطور الصورة الفنیة فی الشعر العربی الحدیث. دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
- امیدوار، احمد (1400). «تحلیل گفتمان انتقادی اشعار احلام نصر بر اساس نظریه لاکلا وموفه». زبان و ادبیات عربی، دوره سیزدهم. شماره2. صص:103-78 .( (Doi:10.22067/jallv13.i2. 2104-1037
- حمید، حسن. (2010). «حسن حمید 26 کتاباً حتی آلان»، اعداد عادل ابو شنب، المعرفة. عدد 564. صفحة 358 - 352.
- صفایی سنگری، علی واحمد پناه، فاتح (1398). « تحلیل انتقادی گفتمان روایی در کلیله و دمنة عربی )مطالعة موردی: باب الناسک و الضیف(». زبان و ادبیات عربی. دوره یازدهم، شماره1. صص:120-98 (Doi: jall.v11i2.52572/10.22067)
ارسال نظر در مورد این مقاله