زبان شناسی
التنغیم الصوتی وأثره المعنوی فی القرآن الکریم (المفاهیم الأخلاقیة لأهل المدینة الخاطئة أُنموذجاً)

أُسامه السهلانی؛ احمدرضا حیدریان شهری؛ آمال الحیمر

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22067/jallv15.i1.2206-1148

چکیده
  تمثلت الدراسة فی توضیح التنغیم الصوتی فی بعض المفاهیم الأخلاقیة لأهل المدینة الخاطئة التی وردت فی القرآن الکریم بعد التعرف على الفونیم کوحدة صوتیة ومعرفة ظهوره وکیفیة التعامل معه أمرٌ مهمٌ، لأنّه مرَّ بمراحل حتى وصل إلى مرحلة نضوجه فهو صوت قادر على إیجاد تغییر دلالی، وکما تهدف الدراسة إلى توضیح الفونیم والتنغیم والأهمیة المعنویة ...  بیشتر

بازنمایی جایگاه زن در جامعه سنتی رمان‌های میرال الطحاوی؛ الخباء و نقرات الظباء

الهام مریمی؛ احمدرضا حیدریان شهری

دوره 14، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 35-50

https://doi.org/10.22067/jallv14.i2.80842

چکیده
  احساس نیاز به بازگو کردن حقایق جامعه، نویسندۀ را به خلق آثاری وا می‌دارد که بافت و درون‌مایه‌ای اجتماعی دارند. جامعه‌شناسی ادبیات با بررسی محتوای آثار ادبی و رابطه آن با فضای اجتماعی، نشان‌دهنده جهان‌بینی حاکم بر متن است؛ بنابراین بررسی فرهنگ و رفتار افراد در آثار نویسنده می‌تواند به شناخت جامعه وی منجر ‌شود که این امر، بدون ...  بیشتر

بازخوانی‌ تطبیقی‌تصویر ویرانشهر در سروده‌ها ی سیاب و اخوان ثالث

محبوبه حبیبی درح؛ احمدرضا حیدریان شهری

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 97-116

https://doi.org/10.22067/jallv13.i3.2107-1065

چکیده
  مسئلۀ ویرانشهر و مفاهیم مرتبط با آن،‌ همچون فرود و تباهی در جهان‌بینی و فلسفۀ اسلامی از ‌برجستگی خاصی برخوردار است.‌ بعد از جنگ جهانی دوم و فروریختن کاخ آمال و آرزوهای مردم،‌ شاعران بیش از گذشته به مضامین ویرانشهری در اشعار خود پرداختند.‌ در این میان،‌ تاریخ و اوضاع سیاسی و اجتماعی دو کشور دوست و همسایه،‌ ایران و عراق در دوره معاصر ...  بیشتر

آواهای القاگر در مرگ نگاره‌های بدر شاکر السیاب با تکیه‌بر نظریه موریس گرامون

محبوبه پارسائی؛ احمدرضا حیدریان شهری

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 112-130

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.82588

چکیده
  زبان، مجموعه‏ی آوا­هایی است که القاگر احساسات و عواطف گونه‏گون و انگار­هایی از رنگ­ها و رایحه­ها هستند؛ بدین ترتیب، زبان، توده‏ای از آوا­ها و نشانه­های نابسامان نیست؛ بلکه شبکه‏ای است نظام‏مند و درهم بافته از لایه­ها و پیوند­ها یعنی هر پاره از گفتار یا متن، از خلال همکاری و پیوستگی همه سطوح زبانی متمایز، سازمان‌دهی ...  بیشتر

واکاوی تکنیک‌های بیانی در میهن سروده‌های شاذل طاقة

مریم بخشنده؛ احمدرضا حیدریان شهری

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 129-142

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.74570

چکیده
  قلم شاعر در برانگیختگی احساس جمعی و خلق اندیشه و گرایش­های ضد ظالمانه مردمی بسیار مؤثر است و خود در استقلالش و پیروزی ملّت نقش مهمی دارد؛ به ویژه اگر شعر او با تکنیک­های بیانی مؤثّری همراه باشد. شگردهایی که باعث می­شود شعر شاعر، تأثیرگذار گردد و مردم را بیش از گذشته علیه آنان بشوراند تا زمینه استقلال میهن فراهم آید. از جمله شاعران ...  بیشتر

بررسی خطبه های جنگ امام علی (ع) بر اساس نظریه کنش گفتاری

انسیه طالبی؛ عباس طالب زاده شوشتری؛ احمدرضا حیدریان شهری

دوره 9، شماره 16 ، بهمن 1396، ، صفحه 161-202

https://doi.org/10.22067/jall.v8i16.54012

چکیده
  این جستار به ارائه نظریه کنش گفتاری آستین و تعاریف و تقسیمات وی و همچنین اقدامات تکمیلی سرل می پردازد. سپس خطبه های جنگ 34، 27، 25 و 179 را از دیدگاه نظریه کنش گفتاری بررسی کرده و تلاش می کند پنجره ای به روی تحقیقات کاربرد شناسانه و کنش گفتاری در متون ادبی بگشاید. به‌منظور نیل به این هدف، در ابتدا به برشماری کنش های گفتاری پنج گانه و مفاهیم ...  بیشتر

بازخوانی سفر قهرمان در داستان هفتخان رستم و معلقه ی عنتره بن شداد عبسی

احمدرضا حیدریان شهری؛ منصوره حاجی هادیان

دوره 7، شماره 13 ، مرداد 1394، ، صفحه 30-57

https://doi.org/10.22067/jall.v7i13.35300

چکیده
  داستان سفر قهرمان و گذشتن از مراحل دشوار برای نیل به مقصودی معین و بخشیدن رهآورد این سفر پرمخاطره به یاران، کهن‌الگویی است که ژوزف کمبل (1987-1904)، اسطورهشناس آمریکایی را بر آن داشت تا با بررسی شواهدی متعدد از قصه‌ها و افسانه‌های مختلف جهان، طرح جامعی را به شیوه رایج ساختارگرایان، برای ارائه نمایه بنیادین کهن‌الگوی سفر قهرمان، ارائه ...  بیشتر

رویکردی تطبیقی به بینش فرجام شناسانه‌ی شعر بدر شاکر السیاب و فروغ فرخزاد

احمدرضا حیدریان شهری

دوره 5، شماره 8 ، مرداد 1392

https://doi.org/10.22067/jall.v5i8.24193

چکیده
  بدر شاکر السیاب، شاعر نوپرداز عراقی در دوره ی معاصر (1964-1926) و به باور برخی صاحب نظران، طلایه دار جریان نوپردازی در شعر معاصر عربی، از سرایندگانی است که در متن نمادگرایانه ی بسیاری از سروده های خویش در جایگاه یک «شاعر- مکاشف» به طرح و تبیین گونه ای ادبیات مکاشفه ای (Apocalyptic Literature) می پردازد؛ در ادبیات فارسی نیز، فروغ فرخزاد(1345-1313) از برجسته ...  بیشتر

بررسی تطبیقی «شهرگریزی» و «بدوی گرایی» در شعر سهراب سپهری و عبدالمعطی حجازی

احمدرضا حیدریان شهری

دوره 4، شماره 6 ، آبان 1391

https://doi.org/10.22067/jall.v4i6.16281

چکیده
  در گستره شعر شهر گفته می شود ظهور «شهرسروده »های نو در ادبیات جهان و ازآن میان در ادبیات فارسی و عربی متأثر از ادبیات غرب است. ادبیات فارسی و عربی پیوندی دیرینه داشته اند؛ در دوران معاصر نیز تعامل میان این دو همچنان ادامه یافته است. جستار حاضر به بررسی تطبیقی شهرسروده های سهراب سپهری در ادب پارسی و احمد عبدالمعطی حجازی در ادب عربی می ...  بیشتر