Document Type : research article

Authors

Abstract

Surrealism is a literary school originating in Europe, which found its way into the literature of other nations ,including Arabic literature and thus having an impact on them. Egypt is one of the world's leading Arab nations in fiction. Egyptian writers’ familiarity with European literature opened a new gate for the literary currents. Naguib Mahfouz, the great Egyptian writer and Nobel Prize winner in 1988, is one of those authors some of whose stories reflects surrealism. In his famous story, al-Shahhaz(The Beggar), NaguibMahfouz presents an image of a poet who suffers from a conflict while trying to deal with the modern world. This story shows how the artist tries to resolve those conflicts. The works done by the characters and the writer's processing techniques move the reader into the school of Surrealism and its principles and procedures. In this paper, we examine the principles and techniques of surrealism in al-Shahhaz story.

Keywords

آدونیس(علی احمد سعید). (1385). تصوّف و سوررئالیسم، ترجمه‌ی حبیب الله عباسی. تهران سخن.
الغیطانی، جمال (2006م) نجیب محفوظ یتذکر، القاهره: دار الشروق.
براهنی، رضا(1371).طلا در مس ج1. تهران: فردوس.
برتون، آندره.(1383). سرگذشت سوررئالیسم. ترجمه‌ی عبدالله کوثری. تهران:نی.
بیگزبی، سی.وای.(1375). دادا و سوررئالیسم. ترجمه‌ی حسن افشار. تهران: مرکز.
پرهام، سیروس.(1345) رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات. تهران: نیل.
ثروت، منصور.(1387). آشنایی با مکتبهای ادبی. تهران: سخن.
داد، سیما. (1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
دواره، فؤاد (1989م ) نجیب محفوظ من القومیه إلی العالمیه، القاهره: الهیئه المصریه العامه للکتاب.
رزاقپور، مرتضی، مریم طهوری.(1389) سوررئالیسم در داستان واهمه های بی نام و نشان، غلامحسین ساعدی. فصل نامه اندیشه‌های ادبی. شماره5 از دوره جدید.
رید، هربرت . (1371 ). معنی هنر . ترجمه‌ی نجف دریابندری. تهران: شرکت سهامی کتاب های جیبی با همکاری انتشارات امیرکبیر.
ساعی، احمد و دیگران (1390) «بررسی نقش مدرنیسم در شکل گیری رادیکالیسم اسلامی: مطالعه موردی مصر» مجله‌ی مطالعات سیاسی، سال سوم، شماره‌ی 11 صص 31-50 .
سید حسینی، رضا.(1389). مکتب‌های ادبی.ج2. تهران: نگاه.
شلش، علی (1993م) نجیب محفوظ؛ الطریق و الصدی، القاهره: الهیئه العامه اقصور الثقافه.
شمیسا، سیروس.(1381). انواع ادبی. تهران: فردوس.
صالح، امین (2010م) السورریالیه فی عیون المرایا، چاپ دوم، بیروت: دار الفارابی.
قویمی، مهوش. (1387). بوف کور و شازده احتجاب: دو رمان سوررئالیست. پژوهشنامه علوم انسانی: شماره‌ی 57 بهار.
محفوظ، نجیب.(1991). المؤلفات الکامله، جلد 3 ، بیروت: مکتبه لبنان.
محفوظ، نجیب.(1388). گدا(الشحاذ). ترجمه‌ی محمد دهقانی. تهران: نیلوفر.
مختاری، محمد.(بی تا). انسان در شعر معاصر. تهران: توس.
مشتاق مهر، رحمان. ویدا دستمالچی.(1388). مطالعه تطبیقی کارکرد ضمیر ناخودآگاه در تجارب عرفانی و سوررئالیستی. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. س 5. ش16.
مشهدی، محمد امیر. عبدالله واسق عباسی. محسن عباسی.(1389) نقد سوررئالیستی هفت پیکر. فصل نامه زبان و ادبیات فارسی. ش45.
ولک، رنه. (1377). تاریخ نقد جدید. ترجمه‌ی سعید ارباب شیروانی. تهران:نیلوفر.
CAPTCHA Image