Document Type : research article

Authors

Abstract

Ezz-al-Din Abd-al-salam Maghdesi is one of the most famous mystic and sufi poets in the 7thcentury.One of his most popular symbolic works is “Kashf-al-Asrar fi Hekam al-Toiour wa-al-Azhar”. To express his Sufist thoughts in this work, he used a lot of mystical language in his poems. In the arrangement of one part of his book, he used the same kind of birds as Attar used for moving toward Simorgh(Phoenix) so that everyone can find his devotion to Attar in his works. Based on the French school of comparative literature, this article deals with the influence of Attar’s book “Mantegh-al-Tair” on Maghdesi in using bird symbols like: nightingale, eagle, hoopoe, peacock duck and phoenix (Simorgh). He also had an eye on symbols like “wax and candle”, “butterfly and candle” and other mystic points, already used in “MokhtarNameh” by Attar. On the other hand, comparing this book with the other Attar's works, we can find traces of points and mystic symbols of Attar in Maghdesi’s works.

Keywords

قرآن کریم.
اشرف زاده، رضا، (1373)، تجلی رمز و روایت در شعر عطار، تهران: اساطیر.
بادکوبه هزاوه، احمد، (1385)، «ابن غانم»، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، صص: 354-360.
پورجوادی، نصرت الله، (1392)،‌ «نگاهی به تمثیل عرفانی شمع و پروانه، در اشعار فریدالدین عطار»، روزنامه ایران، سال نوزدهم، شماره 5468، ص 8.
پورنامداریان، تقی، (1368)، رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی، انتشارات علمی و فرهنگی.
داودی، مقدم، فریده، (1389)، «تحلیل حکایت موسی و ابلیس در عقبه طور در متون عرفانی»، فصلنامه تخصصی پیک نور زبان وادبیات فارسی، سال اول، شماره دوم، صص: 60-95.
زرین کوب، عبد الحسین، (1378)، صدای بال سیمرغ، تهران: سخن.
ستاری، جلال، (1384)، مدخلی بر رمز شناسی عرفانی، تهران: نشر مرکز.
شفیعی کدکنی، محمد رضا، (1388)، مقدمه، تصحیح و تعلیقات منطق الطیر، تهران: سخن.
شوالیه، ژان، گربران، آلن، (1378)، فرهنگ نمادها، ترجمه: سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
صرفی، محمد رضا، (1386)، «نماد پرندگان در مثنوی»، فصلنامه پژوهش‌های ادبی، سال پنجم، شماره 18، صص: 53-76.
صفا، ذبیح الله، (1379)، تاریخ ادبیات ایران، ج 6، تهران: فردوس.
عطار، محمد بن ابراهیم، (1388)، منطق‌الطیر، مقدمه، تصحیح و تعلیق: محمد رضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
ـــــــــــــــ ، (1386)، اسرارنامه، مقدمه، تصحیح و تعلیق: محمد رضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
ـــــــــــــــ ، (1389)، مختارنامه، مقدمه، تصحیح و تعلیق: محمد رضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
ـــــــــــــــ ، (1375)، دیوان عطار، به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
فروزانفر، بدیع الزمان، (1389)، شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری، به کوشش: محمد حسین مجدم، تهران: زوّار.
محمدی، محمد هادی، عباسی، علی، (1381)، ساختار یک اسطوره، تهران: چیستا.
محمودی، مریم، (1389)، «بررسی و تحلیل نماد دریا در آثار عطار»، پژوهش نامه زبان و ادبیات فارسی، سال دوم، شماره هشتم، صص: 173-193.
نصر، سید حسین، (1353)، مجموعه آثار فارسی شیخ اشراق، تهران: اساطیر.
نیشابوری، ابو اسحاق، (1340)، قصص الأنبیاء، به اهتمام: حبیب یغمایی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
منابع و مآخذ عربی
ابن العربی، محی الدین، (1370)، فصوص الحکم، بیروت: الزهراء.
حیدر، علی، فارس، عیسى، عبد القادر،‌ ماهر، (2007م)، «الفکر والأسلوب فی شعر عبد السلام المقدسی»، مجله جامعه تشرین للدراسات والبحوث العلمیه- سلسله الآداب والعلوم الإنسانیه، المجلد 29، العدد 1.
خوارزمی،‌کمال الدین حسین بن حسن، (بی‌تا)، جواهر الأسرار، تصحیح: محمد جواد شریعت، اصفهان: مشعل.
سلام، محمد زغلول، (بی‌تا)، الادب فی العصر المملوکی، ج 1، قاهره: اسکندریه.
قاسم، قاسم عبده، (1990)، ماهیه الحروب الصلیبیه، کویت: عالم المعرفه .
محمد، علاء عبدالوهاب، (بی‌تا)، حقّق و علّق لکشف الأسرار فی حکم الطیور و الأزهار، قاهره: دار الفضیله.
المقدسی، عز الدّین بن عبدالسّلام بن غانم، (بی‌تا)،کشف الأسرار فی حکم الطیور و الأزهار،‌ حقّقه و علّق علیه: علاء عبدالوهاب محمد، قاهره: دار الفضیله.
الیونینی،‌ قطب الدین أبو الفتح، (1413)، ذیل مرآه الزمان، قاهره: دار الکتاب الإسلامی.
منابع اینترنتی
علی‌پور، علی، (1389)، "طاووس در فرهنگ و ادب فارسی"، برگرفته از سایت
http://rasekhoon.net/article/show/164328/
غلامی، مصطفی، (1385)، "بررسی و تحلیل هدهد در ادب فارسی" برگرفته از سایت
hzrcgroup.com/.../40dcf2e8c5a84981ab5c845944c51.
CAPTCHA Image