الهام خادمی؛ مرضیه آباد؛ محمد جواد مهدوی؛ مهدی کرمانی
چکیده
خوانش تطبیقی بازتاب هویت در رمانِ نوجوانِ عربی و فارسی براساس نظریه اریک اریکسون (مطالعه موردی: فاتن و هستی)چکیدهدر این پژوهش به بررسی هویت در دو رمان نوجوان عربی و فارسی براساس نظریه رشد روانیاجتماعی اریک هامبورگر اریکسون پرداخته شده است. در این نظریه، نوجوانی در مرحله پنجم قرار دارد و چالش اصلی این دوران، بحران هویت، البته نه به ...
بیشتر
خوانش تطبیقی بازتاب هویت در رمانِ نوجوانِ عربی و فارسی براساس نظریه اریک اریکسون (مطالعه موردی: فاتن و هستی)چکیدهدر این پژوهش به بررسی هویت در دو رمان نوجوان عربی و فارسی براساس نظریه رشد روانیاجتماعی اریک هامبورگر اریکسون پرداخته شده است. در این نظریه، نوجوانی در مرحله پنجم قرار دارد و چالش اصلی این دوران، بحران هویت، البته نه به معنای مخاطرهآمیز آن است. دو رمان بررسیشده عبارتاند از: فاتن، اثر فاطمه شرفالدین نویسنده لبنانی و هستی، اثر فرهاد حسنزاده نویسنده ایرانی. فاتن در فضای جنگ داخلی لبنان (1985) و هستی در اوایل جنگ ایران و عراق (1980) روایت میشود و شخصیتهای اصلی در هر دو دختران نوجوان هستند. رمانهای نوجوان شرف الدین به تحلیل و نقد اوضاع اجتماعی لبنان، اهتمام دارد. در رمانهای نوجوان حسنزاده رویکرد توانمندسازی و آگاهیبخشی به دختران به صورت برجستهای نمود دارد. پژوهشها از یک سو بر اهمیت مرحله نوجوانی و ضرورت شکلگیری هویت موفق در این مرحله تأکید دارد و از سوی دیگر، غفلت پژوهشگران ادبی از این دوران را نشان میدهد؛ به همین دلیل در پژوهش حاضر، با بهرهگیری از نظریه اریکسون و با استفاده از روش توصیفیتحلیلی و با رویکرد ادبیات تطبیقی، این دو اثر بررسی شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، در رمانهای فاتن و هستی، ویژگیهای نوجوان براساس نظریه رشد روانیاجتماعی اریکسون در سه دستهبندی قرار میگیرد: 1. بحران هویت؛ 2. هویتیابی که خود شامل زیرمجموعههای همانندسازی، دریافت حمایت جامعوی، اعتراض نوجوان به نظام ارزشی بزرگسالان و عشق در نوجوانی است؛ 3. تعهد. از بررسی جایگاه هویت و چالشهای هویتی نوجوانان در رمانهای فاتن و هستی، نتیجهگیری میشود که ترغیب جدی مخاطب نوجوان به کسب هویت سالم و موفق از طریق تحصیل، مطالعه و معاشرت با افراد ذیصلاح، هدف اصلی دو رمان است. کلیدواژهها: هویت، رمان نوجوان، اریک هامبورگر اریکسون، فاطمه شرفالدین، فرهاد حسنزاده.
شهریار نیازی؛ فاطمه اعرجی
چکیده
پسا استعمارگرایی به عنوان یک گفتمان انتقادی شاخص، چهارچوب تحلیلی مناسبی برای بررسی وضعیت مهاجران، فضای سوم و هویت دینامیک آنها به دست میدهد. رمان "الحفیدة الأمیرکیة" بهعنوان رمانی که متعلق به جهان پسااستعماری است، به هویت پسا استعماری به مثابه هویتی بیثبات و چندمکانه مینگرد. موضوع اصلی رمان حاضر، تنشِ میان اصالت و نسبیت، ...
بیشتر
پسا استعمارگرایی به عنوان یک گفتمان انتقادی شاخص، چهارچوب تحلیلی مناسبی برای بررسی وضعیت مهاجران، فضای سوم و هویت دینامیک آنها به دست میدهد. رمان "الحفیدة الأمیرکیة" بهعنوان رمانی که متعلق به جهان پسااستعماری است، به هویت پسا استعماری به مثابه هویتی بیثبات و چندمکانه مینگرد. موضوع اصلی رمان حاضر، تنشِ میان اصالت و نسبیت، و تضاد میان صورتبندیهای قدیمی و تجربههای ملموس و جدید است؛ کشمکشهایی که فصل مشترک نمودهای فرهنگی و مباحث هویتی دنیای پسااستعماری به شمار میرود. این مقاله با توجه به لغزندگی هویت راوی رمان و با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، درونمایههای مربوط به "هویت مهاجر"، در رمان حاضر را بررسی میکند. ازجمله نتایج بهدستآمده این است که "فضای سوم" در رمان حاضر، اهمیت تازهای به مفهوم قدیمی آوارگی میدهد و در این بین، مهاجرت بهمثابه یک فضای روایتی مولّد، به خلق کنشگری میانجامد که سعی دارد کمی از هویتهای سهلالوصول فاصله گرفته، تفاوتها و تباینها را در جهان بپذیرد، ساختارشکنی کند و به رفت و آمد تناقضها در قلمرو هویت خود اعتراف کند.