علمی - پژوهشی
نگاهی به سبک فردی «علی فوده» در سروده «بلال حبشی» با تکیه بر سطح زبانی آن

فاطمه جمشیدی؛ وصال میمندی؛ فاطمه قادری؛ رضا افخمی عقدا

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.56241

چکیده
  سبک ادبی میدانی برای بازتاب خصوصیّات فردی ادیب مانند ذوق و سلیقه، خلقیّات و عقاید شخصی او به شمار می­رود. یکی از رویکردهای سبک‌شناسی ادبی با نام سبک‌شناسی فردی شناخته می­شود که با در نظر گرفتن رابطة میان متن و بازخورد آن در میان مخاطبان، به بررسی دلایل و انگیزه­های روانی، اجتماعی و تاریخی موثّر در گزینش و بیان ساختارهای زبانی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل نشانه - معناشناختی گفتمان «رمان بازگشت به حیفا» اثر غسان کنفانی

امیرحسین رسول نیا؛ علی نجفی ایوکی؛ سمانه نقوی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 21-35

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.59942

چکیده
  گریماس، معناشناس لیتوانیایی جهت ساحت­مندی نظام روایت، الگوی منسجمی ارائه نمود که بر اساس نظر وی، درک بهتر متون ادبی با شناخت کامل از معنا حاصل می­شود. و این معنا تنها با مبنی قراردادن انگاره­های کُنشی و شوشی و رخدادی در قلمرو گفتمان حاصل می­شود. از این­رو، به دلیل اهمیّت و جایگاهی که بررسی و شناخت معنا در رمان «بازگشت به ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بررسی پارادوکس در شعرعرار مطالعه موردی: دیوان (عشیات وادی الیابس)

لیلا حسینی؛ حامد صدقی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 36-56

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.70358

چکیده
   مصطفی وهبی التل(1944-1899) معروف به عرار یکی از شاعران معاصر اردن است که پارادوکس یا ناسازواری هنری از هنجار گریزی معنایی و یکی از مهم‌ترین عناصر شعری وی محسوب می‌گردد. یافته‌های این پژوهش از طریق بررسی دیوان اشعار وی به نام (عشیات وادی الیابس) با روش توصیفی – تحلیلی پس از بحث راجع به پارادوکس و کاربرد آن در اشعار شاعر به‌دست‌آمده ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل روانکاوانة اختلال خودشیفتگی در شعر ابوفراس و خاقانی بر اساس نظریة کریستوفر لاش

فائزه عرب یوسف آبادی؛ عبدالباسط عرب یوسف آبادی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 57-75

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.57487

چکیده
  شخصیت انسان از سه عنصر نهاد، خود و فراخود تشکیل شده‌است. ارتباط این سه عنصر با یکدیگر، رفتارهای پیچیدة فرد را به وجود می‌آورند. مفهوم «خود» نشان‌دهندة الگوی معینی از رفتار و چگونگی سازگاری و تعامل فرد با محیط است. گاه «خود» دچار اختلال شخصیتی خودشیفتگی می‌شود که در اثر آن توجه و علاقة فرد به خود بیش‌ازحد می‌شود؛ لذا خود ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل تطبیقی زبان زنانه در شعر معاصرعُمان و ایران ( با تکیه براشعار سعیده بنت خاطرالفارسی و طاهره صفارزاده)

ابوذر قاسمی آرانی؛ یحیی معروف

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 76-96

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.76399

چکیده
  زنان شاعر در سال‌های اخیر، با شناسایی هویت زنانه‌ی خویش، توانسته‌اند با جریان سازی در حوزه‌ی زبان و اندیشه، پایه‌گذار تحولات نوظهور ادبی باشند و با کاربست زبان زنانه و شگردهای خلّاقانه در آفرینش آثار هنری خویش، احساسات، تفکرات، دغدغه‌های شخصی و اجتماعی یک زن امروز را ترسیم کنند و هم‌گام با مردان در حوزه‌های مختلف ادبی چون: شعر، ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بازخوانی ترجمه فارسی عبارت قرآنی«نفختَ فیه من روحی» (حجر: 29) با تکیه بر کارکرد استعاره واژه «نفختُ»

علی کفاش زاده؛ حسین ناظری؛ عباس عرب

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 97-111

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.79331

چکیده
  استعاره، در قرآن کریم حضور پردامنه­ای دارد.دلایل وجود استعاره در قرآن هر چه که باشد، یکی از آن‌ها، بدون شک، کارکرد مهمی است که در بیان مفاهیم موردنظر قرآن ایفا می­نماید.بدین لحاظ، ترجمه استعاره­های قرآن دشوارتر از آن چیزی است که، در نگاه اول، به نظر می­رسد.ضرورت توجه به کارکرد استعاره ازآن‌روست که غفلت از این شاخصه مهم، به ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
آواهای القاگر در مرگ نگاره‌های بدر شاکر السیاب با تکیه‌بر نظریه موریس گرامون

محبوبه پارسائی؛ احمدرضا حیدریان شهری

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 112-130

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.82588

چکیده
  زبان، مجموعه‏ی آوا­هایی است که القاگر احساسات و عواطف گونه‏گون و انگار­هایی از رنگ­ها و رایحه­ها هستند؛ بدین ترتیب، زبان، توده‏ای از آوا­ها و نشانه­های نابسامان نیست؛ بلکه شبکه‏ای است نظام‏مند و درهم بافته از لایه­ها و پیوند­ها یعنی هر پاره از گفتار یا متن، از خلال همکاری و پیوستگی همه سطوح زبانی متمایز، سازمان‌دهی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل تقابل‌ دوگانه‌های مفهومی در سه دفتر شعری‌اثر محمد ماغوط

جمال طالبی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 131-146

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.81120

چکیده
  محمد ماغوط شاعر معاصر سوری یکی از پیشگامان شعر سپید در ادبیات عرب به شمار می‌رود. او در بسیاری از دیوان‌های شعری خود از تناقض و تضاد به‌عنوان یک ویژگی سبک‌شناختی و دینامیکی بهره جسته، و باعث شده است که شعرش از یکنواختی و جمود خارج شود، و پویایی قابل‌توجهی به دست آورد. زیرا با واژگان و صور شعری غیرمنتظره، حسّاسیت خواننده را برانگیخته، ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل روند تراجایی تداوم در رمان فرانکشتاین فی بغداد احمد سعداوی و فرانکنشتاین مری شلی

صدیقه حسینی؛ مهین حاجی زاده؛ حمید ولی زاده

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 147-169

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.85136

چکیده
  ژرار ژنت با توجه به روابط میان متون، بیش‌متنیت را به‌عنوان  یکی از انواع ترامتنیت مطرح نمود. بیش‌متنیت با محوریت اقتباس و برگرفتگی به دو دستة تقلیدی و تراگونگی تقسیم می‌شود. در این رویکرد وجود بیش‌متن به‌عنوان عنصر تأثیرپذیر و پیش‌متن به‌عنوان عنصر تأثیرگذار بسیار دارای اهمیت است. بیش‌متن با تقلید یا تغییر پیش‌متن باعث حفظ ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
نشانه‌شناسی رمزگان‌های زبانی در سروده «ملحمة الهجرة الثالثة» از «کاظم السماوی»

محمدنبی احمدی؛ ایمان قنبری

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 170-186

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.88021

چکیده
  نشانه­شناسی رمزگان­ها، یکی از روش­های نوینی است که ناقدان در بررسی و تأویل متون ادبی به آن اهتمام ورزیده­اند و از مفاهیمی اساسی است که نشانه­ها به‌وسیلۀ آن، معنای ویژۀ خود را می­یابند. کاظم السماوی (1919- 2010م) از شاعران توانمند معاصر عراق است که بخش قابل توجّهی از شعر وی را نشانه­ها، نمادها و اسطوره­ها تشکیل می­دهد. سروده ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
رئالیسم جادویی در رمان «الأشجار واغتیال مرزوق»

مرتضی زارع برمی؛ فاطمه کاظمی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 187-204

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.88972

چکیده
  رئالیسم جادویی یا واقع­گرایی جادویی، ترکیبی از واقعیت، افسانه و تاریخ است که از جهان­بینی سحرآمیز مردم آمریکای لاتین به دنیای ادبیات وارد شد. پرداختن به طردشده­ها و ستم­دیده­ها در بستر واقعیتی آمیخته با خیال، اصل مشترک همة نویسندگان ژانر رئالیسم جادویی است. عبدالرحمن منیف، نویسنده و رمان­نویس سعودی با تأثیرپذیری از ژانر ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
مطالعه وجوه منطق گفتار در شعر عبدالوهاب بیاتی با رویکردی به منطق مکالمه باختین

ابوالحسن امین مقدسی؛ مهدیه قیصری

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1399، صفحه 205-223

https://doi.org/10.22067/jallv12.i2.2101-1012

چکیده
  منطق گفتگو ازجمله نظریاتی است که در قرن بیستم توسط میخائیل باختین مطرح شد. وی در این نظریه زبان را دارای خصلت اجتماعی معرفی کرد که گفتگومندی و مکالمه از ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رود؛ زیرا توزیع صداها جز با گفتگو در متن حاصل نخواهد شد. علی‌رغم اینکه باختین معتقد بود شعر از منطق گفتگویی بهره‌ای ندارد؛ اما عبدالوهاب بیاتی ازجمله ...  بیشتر