Document Type : research article
Authors
1 Ph.D. candidate of Arabic, Razi university, Kermanshah, Iran .
2 Professor of Arabic Language and Literature Razi University, Kermanshah, Iran
Abstract
The story The Merchant of Baghdad is Kamel Kilani’s work (1897-1959), a contemporary Egyptian writer and thinker. In this work, Kilani uses story and narrative elements as a tool for teaching thought and philosophy for children. The main purpose of this descriptive-analytical research was to analyze the elements using ancient stories in Kamel Kilani’s work and applying Matthew Lipman’s components. The philosophy plan for children, founded by Lipman, tries to fulfill the essential needs of young audiences; teaching them how to think, reason, and criticize, asking about the nature and cause of phenomena, teaching how to apply what has been learned at the right time and place, receiving the answer after thinking, and considering and understanding the logical relation between the phenomena by using the story. He prevents the children and young adults from thinking dogmatically and not paying attention to others’ opinions. In the process of the story, they learn to challenge the groundwork and test the reasoning and look for the realities. The findings also indicate that Kilani has tried to design the style and content of this story for teaching creative and critical thinking. The story uses games and conversations. Children have independent characteristics in this story. The judge’s judgments are challenged and the truth is proved by logical reasoning. There seems a kind of alignment between Kilani’s writing style and Lipman’s theory. They both consider the stories as the basis of teaching. They mention and challenge the essential life problems. Children will learn how to analyze, challenge and conceptualize in this story by playing roles.
Keywords
قرآن کریم
- تقوی کوتنایی، علیرضا.( 2017). شناخت عنصر پیرنگ(طرح) داستان در مثنوی ویس و رامین فخر الدین اسعد گرگانیسمنان: پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
- ثابتقدم، مرتضی و بهرامیان، پریسا( 1390). پرورش خلاقیت. چاپ اول, اصفهان: فرهنگ مردم.
- حسینی، زهراء(2001) الطفل و الادب العربی الحدیث. لبنان- بیروت: دارالهادی.
- شریعتمداری، علی( 1366). روانشتاسی تربیتی.تهران: امیر کبیر.
- صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم.( 1388). اسفار اربعه. مترجم: محمد خواجوی، تهران: مولی.
- عامری،داود و مختاری، محمودو نصیری ، قادر.( 1387). کانون تفکّر درآمدی بر کانونهای تفکّر و اتاقهای فکر، تهران: پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج.
- فیشر، رابرت.(1385). آموزش تفکّر به کودکان. ترجمۀ مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان.اهواز: رسش.
- کیلانی، کامل(2012). تاجر بغداد،جمهوریة مصر العربیة.قاهرة: کلمات عربیة للترجمة و النشر.
- لیپمن، متیو ؛ شارپ، آن مارگارت؛ اسکانیان فردریک.( 1394). کودکان و مهارت تفکّر راهنمای آموزش تفکّر و سبک زندگی به دانشآموزان، ترجمه: عبدالمهدی معرفزاده و سید منصور مرعشی و علی شریفی. تهران: پارسیک.
- مجلسی، محمدباقر.( 1390). بحارالأنوارالجامعة لدُرر أخبار الائمة الأطهار. المجلد الأول. تهران: الأسلامیة.
- معری، ابوالعلاء.(1994). شرح اللزومیات. المجلد الثانی. إشراف و مراجعة حسین نصار. مصر: الهیئة المصریة للکتّاب.
- میکانی، عباس.( 1389). خلاقیت و تفکّر. روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان تیز هوش. چاپ اول. تهران: آوای نور.
- میرصادقی، جمال.( 1385). عناصر داستان. تهران: سخن.
- ناجی، سعید. ( 1389) .کودک فیلسوف. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- _______.(1390). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، گفتوگو با پیشگامان.ج 1و2، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- وایز برگ، رابرت.( 1379) . خلاقیت فراسوی اسطوره نبوغ مترجم: مهدی والفی. چاپ اول. تهران: روزنه.
- یونسی، ابراهیم.( 1388). هنر داستاننویسی. تهران: نگاه.
- آذریزدی، مهدی( 1391) «نظرات مهدی آذریزدی در باب بازنویسی در یک نوشته منتشر نشده از او»، مجلۀ فرهنگ مردم، شماره 43و 44: صص 48-64.
- امین مقدسی، ابوالحسن؛ قیصری، مهدیه( 1399).« مطالعۀ وجود منطق گفتار در شعر عبدالوهاب بیاتی با رویکردی به منطق مکالمۀ باختین، مجله زبان و ادبیات عربی.سال دوازدهم. شمارۀ 2 . صص223-205.
- بهروزی، مجتبی؛ حبیبی، علی اصغر(1397)، « تحلیل و مقایسۀ سبک شخصیتپردازی رمانهای عصفور منالشرق و الشحاذ بر اساس فرضیۀ بوزیمان» مجله زبان و ادبیات عربی، شماره 18. صص36-1.
- پناهی، مهین. (1390).«بررسی و مقایسه شیوه آموزش تفکّر نزد فریدالدین عطار و متیو لیپمن». مجله تفکّر و کودک، شماره 3. صص3-24.
- رشتچی، مژگان( 1389) «ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشد تفکّر»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول. شماره 2. صص23-37.
- عظمتمدار، فاطمه و نصرآبادی، بختیار و حیدری، محمدحسین.( 1397). «بررسی ظرفیت یه داستان از رسالهی دلگشای عبیدزاکانی بر اساس مؤلفههای تفکّر فلسفی لیپمن» مطالعات ادبیات کودک. شیراز. سال نهم، شماره 2 پیاپی 18.صص99-122.
- غفوریان محدث، اسماء و مهدوی، محمدجواد و بامشکی، سمیرا.( 1395). «مقایسۀ دو روایت نوشتۀ مهدی آذریزدی و کامل کیلانی از داستان ابوقیر و ابوصیر هزار و یکشب بر مبنای نظریۀ فزون متنیت»، یازدهمین گردهمایی بینالمللی انجمن زبان و ادب فارسی گیلان. صص 71- 100.
- فرمهینی فراهانی، محسن و میرزا محمدی، محمد حسن و خارستانی، اسماعیل.( 1387). «تبیین تطبیقی اهداف آموزش فلسفه به کودکان در کشورهای مختلف». مجلۀ حکمت و فلسفه.سال چهارم. صص: 45-.70.
- فروزنده، مسعود.( 1388). « نقد و تحلیل عناصر داستان در گزیدهای از داستانهای کودکان». مجلۀ ادبپژوهی گیلان. سال 3. شمارۀ 9. صص 151- 171.
- مجید حبیبی عراقی، لیلا.(1392). «خوانش فلسفی گزیده متون داستانی کلاسیک فارسی متناسب با اهداف برنامه فلسفه برای کودکان: گلستان سعدی-بوستان سعدی- مثنوی معنوی- کلیلهودمنه». پژوهشگاه علوم انسانی. سال چهارم. شماره 2. صص75-100.
- عظمتمدارفرد، فاطمه.(1396)، شناسایی مؤلفههای تفکّر فلسفی لیپمن در منتخب داستانهای طنز ادب فارسی و تدوین راهنمای داستانها، رساله دکتری، اصفهان: علوم تربیتی.
29.USA:Kendall/Hunt. Splitter, Laurence (1993). “Philosophy for Children an Important Curriculum, Innovation”, in Matthew Lipman(ed), Thinking Children and Education, USA:Kendall/Hunt.
30.Lipman ,matthew(2003). Thinking in education, second edition. Cambridge: Cambridge University press.
31.مغالطه چیست؟ فصل 5 قسمت 1: درآمد به منطق. تاریخ بازدید: 21/ 3/ 1399 به نشانی اینترنتی
http://khccsc.ir/logic/copi/ch5/ch5sec1.htm
32.محمدی، ناهید، خلاقیت و نوآوری: تعریف، مفاهیم، و مدیریت آن، تاریخ بازدید: 19/ 2/ 1399 به نشانی اینترنتی
www.mgtsolution.com/show/468246586
Send comment about this article