Document Type : research article

Authors

1 Associate Professor in Arabic Language and Literature, Mazandaran University, Babolsar, Iran

2 Assistant Professor in Arabic Language and Literature, Mazandaran University, Babolsar, Iran

3 Assistant Professor in Persian Language and Literature, Mazandaran University, Babolsar

Abstract

Anima archetype discussion in nazar ghabbani and nader naderpoor
Human nature involves two areas i consciousness and unconsciousness and consciousness  which is originally discovered by Yung.
It is divided to two part: individually and cumulatively. In Yung's opinion cumulatively unconsciousness is innate and general and involves contents and manners that forms common physically background and it involves different kinds that one of them is anima.
Anima hides in deep consciousness that has a for source and indicates that each person shows some opposite sexes features in his life that actually refers to her femininity features.
In Nizar Ghabbani's poems and  confirm as a lost half in mans nature, that has a special station in poems of poet. By studying anima in nizar's poems we can express that the out burst of this old pattern of unconsciousness in his poems appear from symbols and abstract senses. And also is obvious in forms like femininity tree, black eyes, water, spring, inspiring anima, and etc.
He also express about women's features like fruitfully , birth, growth and its relation with natures element. All these express that it is in fienced by it's inside anima and his poems reflect this relation.
Anima hides in deep consciousness that has a for source and indicates that each person shows some opposite sexes features in his life that actually refers to her femininity features. In this research anima determine. Anima hides in deep consciousness that has a for source and indicates that each person shows some opposite sexes features in his life that actually refers to her femininity features. In this research anima determine.
Anima hides in deep consciousness that has a for source and indicates that each person shows some opposite sexes features in his life that actually refers to her femininity features. In this research
 

Keywords

المصادر والمراجع
 
1- اسوار، موسی، ( 1384)، تا سبز شوم از عشق، چاپ دوم، تهران: سخن.
2- امامی، نصرالله، ( 1377)، مبانی و روش­های نقد ادبی، چاپ اول، تهران: دیبا.
3- انصاری، حسان بن ثابت،( 2003)، دیوان حسان بن ثابت انصاری، شرح یحیی الکعکعی، بیروت- لبنان: دارالفکر.
4- بیلسکر، ریچارد، (1391)، اندیشه­ی یونگ، مترجم حسین پاینده، تهران: فرهنگ جاوید.
5- دوبوکور، مونیک، ( 1373)، رمزهای زنده جان، ترجمه­ی جلال ستاری، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
6- جونز، ارنست، ( 1366)، رمز و مثل در روانکاوی و ادبیات، ترجمه­ی جلال ستاری، تهران: نشر توس.
7- جم زاد، الهام، ( 1387)، آنیما در شعر شاملو، تهران: نشر خوشید.
8- خفاجی،‌ محمد عبد المنعم، ( 1922)، الحیاة الأدبیة فی العصر الجاهلی، الطبعه الاولی، بیروت: دار الجیل.
9- سلمانی نژاد مهرآبادی، صغری، ( 1389)، صورت­های ازلی: بررسی کهن الگو در شعر فارسی، تهران: دانشگاه تربیت دبیر رجایی.
10- شمیسا، سیروس، ( 1383)، داستان یک روح، چاپ سوم، تهران: فردوس.
11- فدایی، فربد، ( 1381)، یونگ و روانشناسی تحلیلی او، تهران: دانژه.
12- فوردهام، فریدا، ( 1364)، مقدمه­ای بر روانشناسی یونگ، ترجمه­ی مسعود میر بهاء، چاپ سوم، تهران: اشرافی.
13- قبانی، نزار، ( 1944)، قالت لی السمراء، بیروت: منشورات نزار قبانی.
14- ---------، ( 1972)، سیبقی الحب سیّدی، بیروت: منشورات نزار قبانی.
15- ---------، ( 1978)، إلی بیروت لأنثی مع حبی، بیروت: منشورات نزار قبانی.
16- ---------، ( 1981)، هکذا أکتب تاریخ النساء، بیروت: منشورات نزار قبانی.
17- ---------، ( 1987)، سیبقی الحب سیّدی، بیروت: منشورات نزار قبانی.
18- قبادیانی،ناصرخسرو(1370)دیوان،تصحیح:مجتبی مینوی_مهدی محقق،تهران:انتشارات دانشگاه تهران.
19- کزاری، میرجلال الدین، ( 1376)، رویا، حماسه، اسطوره، چاپ دوم، تهران: مرکز.
20- گرین، ویلفرد، لی مرگان، ارل لیبر، جان ویلیگهم، ( 1376)، مبانی نقد ادبی، ترجمه زهرا طاهری، تهران: نیلوفر.
21- لویزن،لئونارد(1384)میراث تصوف ،ترجمه ی مجدالدین کیوانی،تهران:نشر مرکز.
22- نادرپور،نادر(1382)مجموعه اشعاربا نظارت پوپک نادرپور،چاپ دوم،تهران:نگاه.
23- یاوری، حورا، ( 1374)، روانکاوی و ادبیات، ( دو متن، دو انسان، دو جهان)، تهران: نشر تاریخ ایران.
24- یونگ، کارل گوستاو، ( 1359)، انسان و سمبول­هایش، ترجمه محمود سلطانیه، تهران: نشر جامی.
25- -------------، ( 1368)، چهار صورت مثالی، ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: انتشارات آستان قدس.
26- -------------، ( 1373)، روانشناسی و کیمیاگری، ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: انتشارات آستان قدس.
27- -------------، ( 1380)، انسان امروزی در جستجوی هویت خویشتن، ترجمه محمود بهروزی، تهران: گلبان.
28- -------------، ( 1383)، روان شناسی ضمیر ناخودآگاه، ترجمه محمد علِیٍ امیری، تهران: علمی و فرهنگی.
29- پولادی، منیژه؛ امیرحسین همتی و کامران قدوسی(1396)، «بررسی تطبیقی کهن الگوهای آنیما و آنیموس در اشعار سیمین بهبهانی و غادة السمان»،کاوش نامه ادبیات تطبیقی، سال هفتم، تابستان، شماره26.
30- گنجعلی، عباس ونعمان انق (1396) «بررسی و تطبیق کهنا لگوی آنیما در شعربدر شاکر سیّاب و قیصر امین پور» نشریّۀ ادبیّات تطبیقی دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان سال 9 ، شمارۀ 17 ،پاییز 
CAPTCHA Image