Document Type : research article
Authors
1 Assistant Professor in Persian Language and Literature, University of Zabol, Zabol, Iran
2 Assistant Professor in Arabic Language and Literature, University of Zabol, Zabol, Iran
Abstract
Human personality is composed of three parts: id, ego, and superego. The relationship between these three parts creates the individual’s complex behaviors. The concept of “ego” represents a specific pattern of behavior and how one adapts and interacts with the environment. Sometimes, the “ego” suffers from a narcissistic personality disorder, resulting in the excessive increase of the person's attention and interest in himself. Therefore, he sees himself as a superior being and intensively focuses on his value in the eyes of others to the extent that this excessive narcissism leaves no room for loving others. Abu Firas al-Hamdani and Afzal al-Din Khaqani are two prominent Arab and Iranian poets whose poetry reveals manifestations of the narcissism phenomenon. This study aimed to explain the essential psychological features related to narcissism in the poetry of Abu Firas and Khaqani by relying on the descriptive-analytical method and referring to Christopher Lasch's model. According to Christopher Lasch's behavioral psychology, the standard features of narcissism in the poetry of Abu Firas and Khaqani are superiority complex (megalomania), devaluation of others, illusions of omnipotence, alienation from others, and complaint. Accordingly, these two poets present an exaggerated self-image in their poetry, ignore the values of others, and are very sensitive to criticism or failure. Abu Firas and Khaqani rarely communicate with others, and their communication is in line with meeting their personal needs. They consider themselves supermen who can do everything and attribute the positive events around them to themselves. These two poets are alienated from others, so they constantly complain about the people, the life, and the situation around them.
Keywords
ابنخلکان، احمد بن محمد (1978). وفیات الأعیان وأنباء أبناء الزمان. تحقیق: عباس، احسان. ط2. بیروت: دار الثقافة.
ابنعدیم، عمر (1370). زبدة الحلب من تاریخ الحلب. تحقیق: الدهان، سامی. ط1. دمشق: دار الکتب العلمیة.
البستانی، بطرس (1988). أدباء العرب فی الأعصر العباسیة. ط1. بیروت: دار مارون عبود.
التنوخی، المحسن بن علی (1971). نشوار المحاضرة وأخبار المذاکرة. تحقیق: الشالجی، عبود. بیروت: دار الکتب العربیة.
الثعالبی، أبومنصور (1983). یتیمة الدهر فی محاسن أهل العصر. تحقیق: قمیحة، مفید محمد. ط1. بیروت: دار الکتب العلمیة.
الحسینی، أبوجعفر (1416). شرح شافیة أبیفراس فی مناقب آل الرسول ومثالب بنیالعباس. تحقیق: البصری، صفاءالدین. ط1. طهران: وزارة الثقافة والإرشاد الإسلامی.
الحمدانی، أبوفراس (1994). الدیوان. شرح: الدویهی، خلیل. ط2. بیروت: دار الکتاب العربی.
خاقانی، افضلالدین (1387). تحفة العراقین. کوشش: صفری آققلعه، علی. چاپ اول. تهران: میراث مکتوب.
---------- (1388). دیوان. تصحیح: سجادی، ضیاءالدین. چاپ نهم. تهران: زوار.
دشتی، علی (1364). خاقانی شاعری دیرآشنا. چاپ اول. تهران: اساطیر.
الزرکلی، خیرالدین (1986). الأعلام. ط3. بیروت: دار العلم للملایین.
زرینکوب، عبدالحسین (1361). نقد ادبی. چاپ سوم. تهران: امیرکبیر.
------------ (1378). دیدار با کعبة جان. چاپ اول. تهران: سخن.
شامی، یحیی (1999). موسوعة شعراء العرب. ط1. بیروت: دار الفکر العربی.
شمیسا، سیروس (1388). سبکشناسی شعر. چاپ چهارم. تهران: میترا
صدر، احمد (1372). دایرةالمعارف تشیع. چاپ دوم. تهران: بنیاد فرهنگی شطّ.
صفا، ذبیحالله (1388). تاریخ ادبیات ایران. چاپ19. تهران: فردوسی.
عتیق، عبدالعزیز (1972). فی النقد الأدبی. ط2. بیروت: دار النهضة العربیة
الفاخوری، حنا (1986). الجامع فی تاریخ الأدب العربی. ط2. بیروت: دار الجیل.
فروخ، عمر (1985). تاریخ الأدب العربی: الأعصر العباسیة. ط5. بیروت: دار العلم للملایین
فروزانفر، بدیعالزمان (1385). سخن و سخنوران. چاپ سوم. تهران: خوارزمی.
قربانی، نیما (1384). سبکها و مهارتهای ارتباطی. چاپ دوم. تهران: تبلور.
کندلیهریچی، غفار (1374). خاقانی شروانی: حیات، زمان و محیط او. ترجمه: حصاری. مرهدایت. چاپ اول. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
معدنکن، معصومه (1384). بساط قلندر: برگزیده و شرح غزلهای خاقانی. چاپ اول. تهران: آیدین.
پاینده، ابوالقاسم (1380). «کریستوفر لش و فرهنگ خودشیفتگی». ارغنون. شمارة 18. صص 27-34
الحسمانی، عبدعلی؛ نجم، عبدالخالق (1990). دراسة نفسیة لشخصیة المتنبی من خلال شعره. مجلة کلیة الآداب جامعة بغداد. العدد37. صص 214-245
رشیدیان، عبدالکریم (1385). «فرهنگ خودشیفتگی: بررسی دو دیدگاه». پژوهشنامة علوم انسانی. شمارة49. بهار. صص 215-234
عرب یوسفآبادی، عبدالباسط و همکاران (1398). «روانشناسی تطبیقی رنگها در «سقط الزند» معرّی و دیوان رودکی برپایه نظریه ماکس لوشر». دورة11. شمارة1. دانشگاه فردوسی: زبان و ادبیات عربی. صص 1-24.
Brown. A. (1997), "Narcissism, identity and legitimacy", Academy of management Review, 22: 643-686.
Corsini, R. J. (2002), "The dictionary of psychology", New York: Brunner-Routledge.
Donnellan.M.B, Trzesniewski, K. H, Robins, R. W, Moffitt, T. E & Caspi, A, (2005). Low Self-esteem is related to aggression, antisocial behavior, and delinquency, Psychological Science, 16, 328- 333.
Hendin, H (2001), "Narcissism, motives and emotions: a dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in university of California"
Jorstad. J. (1996), "Narcissistic and leadership: some differences in male and Female leaders", Leadership and Development Journal: 17- 22.
Kaplan, S. N. and Sadouk (1998). "Sport and play in American life: a textbook in the sociology of sport". New YorK; saunders publishing company.PP:89-118.
Lash, Christopher (1979). The Culture of Narcissism: American Life in An Age of Diminishing Expectations New York, W.W. Norton & Company, Inc.
Maccoby, M, (2000), "Narcissistic leaders: the incredible pros, The Iinevitable cons", Harvard Business Review: 69-77.
McHoskey, J. (1995), "Narcissism and machiavellianism", Psychological Reports, 755-759..
Rhodes. J, Roffman. J, Reddy. R & Fredriksen. K, (2004). Changes in self esteem durig the middle school years: a latent growth curve study of individual and contextual influences, Journal of school psychology, (42).243-248.
- Webster, G. D, (2006). Low self-esteem is related to aggression, but especially when Controlling for gender, A replication and extension of Research in Social Psychology, 29, 12 18
Send comment about this article