علمی - پژوهشی
روایت شناسی داستان کوتاه «ید فی القبر» غسان کنفانی بر اساس نظریة ژرار ژنت

سمانه نوروزی؛ یحیی معروف

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 1-17

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.55521

چکیده
       روایت یکی از مهمترین فنون ادبی و عنصری اساسی در نظریة ادبی است که تحلیل آن بر اساس نظریه­های جدید، ما را در راه درک متون ادبی یاری می­رساند. نظریه پردازان بسیاری ساختار روایت را مورد بررسی قرار داده­اند. ژرار ژنت فرانسوی، از برجسته­ترین نظریه پردازان ساختارگرا است که نظریة او از کامل­ترین و مؤثرترین نظریه­های ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
جستاری بر مکانیسم "جبران" و فرایندهای آن در آینۀ ادبیات ادونیس و شاملو

مهدی نودهی؛ عباس گنجعلی؛ سید مهدی نوری کیذقانی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 18-34

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.64246

چکیده
  از میان روان­شناسانی چون آدلر1، یونگ2، فروید3، اریک فروم4، لاکان5 و... که تحلیلی روانکاوانه به ادبیات و هنر داشته‌اند، می­توان گفت که رویکرد روان­شناختی آدلر به این دو مقوله،  با استناد به محوریت تأثیر "احساس نقص" در شکل‌گیری ادبیات یک شاعر، از جامعیت بالاتری برخوردار بوده است. آدلر رویکرد فکری خود را بر­­­مبنای احساس حقارت ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بررسی تلویح گفتار در نمایشنامه «گنجشک گوژپشت» محمد الماغوط

روح الله صیادی نژاد؛ سعیده حسن شاهی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 35-50

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.50048

چکیده
  تلویح­گفتار یکی از اساسی­ترین موضوعات زبانشناسی کاربردی است که  نخستین بار توسط «گرایس» مطرح شد. وی برای گفتگوها­ی عامه­ی مردم، مبانی منطقی با عنوان اصول همکاری وضع کرد که نادیده گرفتن این اصول موجب پیدایش گفتار تلویحی می­شود. این نظریه کارکرد بسیار ویژه­ای در نمایشنامه دارد؛ چرا که نمایشنامه افزون بر دارا بودن ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
نقد فرمالیستی سرودۀ «أنشودة المطر» بدرشاکر السیّاب

علی نجفی ایوکی؛ امیر حسین رسول نیا؛ مهوش حسن پور

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 51-73

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.46984

چکیده
     نقد فرمالیستی یکی از رویکردهای نقدی متن محور است که توجّه به شکل و فرمِ اثر ادبی را در دستور کار خود دارد. یک منتقد شکل­گرا در پی این نیست که ادیب در آفرینش ادبی خود چه می‌خواهد بگوید، بلکه می­کوشد تا دریابد که شاعر یا نویسنده مقصود خویش را چگونه بیان می­کند و تلاش دارد از رهگذر شکلِ متن، به معنا و مفهوم پنهان آن دست یابد. ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بازنمایی "فضای سوم" در رمان "الحفیدة الأمیرکیة" نوشتۀ انعام کجه جی

شهریار نیازی؛ فاطمه اعرجی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 74-85

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.56928

چکیده
  پسا استعمارگرایی به ‌عنوان یک گفتمان انتقادی شاخص، چهارچوب تحلیلی مناسبی برای بررسی وضعیت مهاجران، فضای سوم و هویت دینامیک آن‌ها به دست می‌دهد. رمان "الحفیدة الأمیرکیة" به‌عنوان رمانی که متعلق به جهان پسااستعماری است، به هویت پسا استعماری به ‌مثابه هویتی بی­ثبات و چندمکانه می­نگرد. موضوع اصلی رمان حاضر، تنشِ میان اصالت و نسبیت، ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بازتاب گفتمان انقلاب و قیام مسلحانه در لایه‌های سبکی شعر مظفر النواب با تکیه بر قصیده «عبدالله الإرهابی»

رضا افخمی عقدا؛ محسن زمانی؛ وصال میمندی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 86-106

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.70115

چکیده
  شعر بستری مناسب برای بیان ذهنیات، تجسم احساسات و تجلّی اندیشه­ها، نگرش­ها و آرمان­هاست و سبک­شناسی نیز ابزاری مناسب برای شناسایی هویّت انسانی، علمی، ادبی و ایدئولوژیک شاعر و نفوذ به دنیای درون اوست. سبک­شناسی جدید علاوه بر مباحث سبک­شناسی سنّتی، به محتوا، تأثیرگذاری افکار، اندیشه­ها، ایدئولوژی، مخاطبان و حتی فضای خلق ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
شرح و بررسی مؤلفه‌های پایداری در شعر معاصر موریتانی

ایمان سحابی؛ حسین ناظری؛ عباس طالب زاده شوشتری

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22067/jall.v11i20.71710

چکیده
  موریتانی کشوری وسیع بافرهنگی ریشه‌دار در شمال غربی قاره که زبان رسمی آن، عربی است. این زبان، اساس فرهنگ و ادبیات موریتانی را تشکیل می‌دهد. تاریخ معاصر کشور موریتانی عرصه مبارزه مستمر مردم این سرزمین با استعمار و تلاش‌های آزادی‌خواهانه آن‌هاست. سال‌‌ها سلطه استعمار غربی بر این کشور، ضربه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی متعددی بر ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
واکاوی تکنیک‌های بیانی در میهن سروده‌های شاذل طاقة

مریم بخشنده؛ احمدرضا حیدریان شهری

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 129-142

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.74570

چکیده
  قلم شاعر در برانگیختگی احساس جمعی و خلق اندیشه و گرایش­های ضد ظالمانه مردمی بسیار مؤثر است و خود در استقلالش و پیروزی ملّت نقش مهمی دارد؛ به ویژه اگر شعر او با تکنیک­های بیانی مؤثّری همراه باشد. شگردهایی که باعث می­شود شعر شاعر، تأثیرگذار گردد و مردم را بیش از گذشته علیه آنان بشوراند تا زمینه استقلال میهن فراهم آید. از جمله شاعران ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
لایه‌های پنهان استعاره در دفتر شعر «إمراة بلا سواحل» اثر سعاد الصباح

علی پیرانی شال؛ صغری فلاحتی؛ زهره ناعمی؛ فاطمه خرمیان

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 143-157

https://doi.org/10.22067/jall.v11i20.75388

چکیده
  در زیباسازی شعر، چیزی شگفت‌آورتر از آن نیست که شاعر، با توجه به قوه خلاق و آفرینندگی خود، این قابلیت را داشته باشد که معنای دیگری را در پسِ لایه‌های کلام نهفته سازد. به‌کارگیری لفظ در این حالت به کلام برای درک معنای مقصود، معنایی عاریه­ای می­دهد. این کاربست، همان استعاره است؛ یکی از ویژگی‌های خاص ادبی در حوزه بلاغت که سبب تمایز ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
واکاوی تکنیک‌های طنزآفرینی در مقامه‌ی اصفهانیه‌ی بدیع‌الزمان همدانی

مصطفی مهدوی آرا

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 158-174

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.60770

چکیده
  طنز در آثار ادبی به شکل­های مختلفی نمود می­یابد و نویسندگان برای آفرینش خنده از تکنیک­های متعددی استفاده می­کنند؛ به‌کارگیری بازی­های زبانی، ایجاد موقعیت­های خنده­آور، ترسیم تصویرهای کاریکاتوری به‌وسیلۀ کلمات، شخصیت­­پردازی­های کُمیک، کوچک­نمایی، بزرگ­نمایی و ... ازجملۀ این تکنیک­ها می­باشد.­ بدیع‌الزمان ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
جلوه‌های پایداری در رمان عشاق اثر رشاد ابوشاور

امیر فرهنگ نیا

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 175-197

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.77347

چکیده
    رمان پایداری فلسطین، بیانگر سیمای شخصیت فلسطینی، قبل و بعد از واقعه نکبت بوده و از رنج­ها و محنت­های ملتی حکایت دارد که با شهامت و جسارت به مبارزه و مقابله با استعمارگر صهیونیسم و انواع ظلم و ستم پرداخته است و می­توان آن‌ را یکی از وسیع­ترین حوزه­های ادبیات عرب دانست که به عنوان ابزاری برای مقاومت و پایداری در دست نویسنده، ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل مؤلفه‌های پست‌مدرنیسم در رمان «الهؤلاء» از مجید طوبیا

زهره قربانی مادوانی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، صفحه 198-214

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.80921

چکیده
      با انقلاب پست­مدرنیسم در ادبیات تغییر و تحولاتی صورت گرفت که از جملۀ آن­ها می­توان به داستان­هایی اشاره کرد که بر طبق قاعده و اصول روایت نگارش نشده­اند بلکه در طول روایت، به شیوه­های مختلف بر داستانی بودن آن­ها تأکید می­شود. این نوع از ادبیات علاوه بر تثبیت جایگاۀ خود در بین نویسندگان غربی، به ادبیات داستانی ...  بیشتر