جلوه‌پذیری اکسپرسیونیستی سازواره‌های زبان و معنا در سروده‌های عائشة أَرناؤو‌ط

دکتر علی صیادانی؛ پرویز أحمدزاده هوچ؛ امیر فرهنگ دوست

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 26-45

https://doi.org/10.22067/jallv14.i3.2204-1135

چکیده
  در میان شیوه‌های پرتعداد نگرش به هستی و تفسیر آن، اکسپرسیونیسم را باید رویکرد منحصر به فردی تلقی نمود. این شیوه که از ماهیتی فرامحاکاتی در گزاره‌گری پدیده‌ها برخوردار است، از توصیف صِرف وقایع-آنگونه که به چشم می‌آیند-عدول می‌کند. ادبیان و هنرورزان این دبستان، صورت‌های عینی پدیده‌ها را در ذهن گزاره کرده و چون خواب‌گزاری از آن‌ها ...  بیشتر

خوانش نشانه‌شناسی قصیده «ریتا أحبینی» محمود درویش بر اساس الگوی «مایکل ریفاتر

حسن اسماعیل زاده؛ علی صیادانی؛ وحید خیری؛ بهمن آقازاده

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 122-145

https://doi.org/10.22067/jallv13.i2.2105-1050

چکیده
  الگوی نشانه‌شناسی ریفاتر از جمله اولین الگوهای نشانه‌شناسی است که به شکل ویژه به بررسی گونۀ ادبی شعر پرداخته است. در این روش، توانش ادبی خواننده و عکس‌العمل او نسبت به شعر بسیار مهم است و خوانش شعر در دو سطح اکتشافی و پس‌کنشانه انجام می‌گیرد. در سطح اول، معنا و روساخت متن بررسی می‌شود و در سطح دوم، با توجه به عناصر غیردستوری، ژرف‌ساخت ...  بیشتر