Document Type : research article

Authors

1 Assistant Professor in Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Professor in Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

What may raise the question at the outset as to what connection there may be between the Ferdinand de Saussure, a twentieth-century Swiss linguist, and Ibn Khaldun, an eighth- and ninth-century Tunisian ideologue and theorist, which led to this Writing, should the idea of ​​comparing their views on language come to the writer.
Louis Ferdinand de Saussure was the first to examine language as a grammatical and lexical element of syntax and vocabulary. In his view, linguistic constructivism is based on the duality of the signifier and signified in language; In other words, the structure of language has dual aspects in his view; One is the language that he considers to be a general mental system, and the other is speech that has a physical and objective aspect. Ferdinand de Saussure was a Swiss linguist who propounded language as a social structure or, in other words, "The Public Knowledge of language" and discussion about it as a system with two separate elements; language and speech and also two methods Diachronism and Synchronism approach; Louis Ferdinand Sosor for the first time in the contemporary age and considered as a unique theory. However, this theory, to some extent similar, was formed by "Abdurrahman ibn Khaldun" a Muslim luminary theorist who propounded "The theory of mechanic and organic versatility in sociology and the philosophy of society about developed and undeveloped societies before Emile Durkheim.
First, this article wants to briefly propound some outstanding ideas in Sosor's theory and then assess their value according to Ibn Khaldun's words.

Keywords

  1. اطمیش، محسن(1982). دیر الملاک، دراسة نقدیّة للظواهر الفنیّة فی الشعر العراقی المعاصر.العراق: منشورات وزارة الثقافة و الإعلام، دار الرشید للنشر.
  2. ابن حزم، ابومحمّد علی بن سعید (1959).التقریب لحدّ المنطق، تحقیق احسان عبّاس.منشورات مکتبة الحیاة: بیروت. لبنان
  3. ابن خلدون، عبدالرحمن، (دت)، مقدمه بن خلدون، منشورات مؤسسه الأعلمی للمطبوعات: بیروت. لبنان .
  4. ابن خلدون، عبدالرحمن (1362).مقدمه ابن خلدون.ترجمه ی محمد پروین گنابادی. چاپ چهارم. ‌مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
  5. باطنی، محمد رضا (1375). درباره زبان. چاپ چهارم. تهران: آگاه.
  6. باطنی، محمد رضا (1375). نگاهی تازه به دستور زبان. چاپ هفتم . تهران: آگاه.
  7. باقری مهری .( 1378)،مقدمات زبان شناسی. چاپ سوم. قطره.
  8. برنارد کامری  و دیگران (1384). زبان های دنیا. ترجمه کورش صفوی. چاپ اول. سعاد
  9. بوقره، نعمان (2004). النظریه اللسانیه و البیانیه عند ابن حزم الاندلسی. دمشق: منشورات اتحاد الکتاب.
  10. الجرجانی، عبدالقاهر (2003). دلائل الإعجاز.شرح یاسین الأیّوبی.بیروت :المکتبة العصریّة.
  11. الجویر، اسماء (2007). الفکر اللّسانی التربوی عند ابن خلدون. جامعة الملک سعود.
  12. روبینز، آر، اچ (1384). تاریخ مختصر زبانشناسی. ترجمه‌ی علی محمّد حق شناس.چاپ ششم.تهران : مرکز.
  13. صفوی،کورش(1386). زبان شناسی وادبیات.چاپ دوم .هرمس.
  14. القرطاجنی، حازم (1966).منهاج البلغاء و سراج الأدباء. دارالکتب الشرقیّة.
  15. کالر،جاناتان (1386). فردیناند دوسوسور.ترجمه ی کورش صفوی.چاپ دوم. هرمس.
  16. مدکور، علی احمد (2008). النحو العربیّ و دوره فی تدریس اللّغة العربیّة. اردن: انتشارات منشورات جامعة سلطان قابوس.
  17. واترمن، جان تی (1347). سیری در زبان شناسی. ترجمه­ی فریدون بدره­ای. چاپ اول.مؤسسه انتشارات فرانکلین.
  18. یاکوبسن، رومن (1385). روند های بنیادین در دانش زبان. ترجمه کورش صفوی. چاپ اوّل. هرمس.
  19. یول، جورج (1386)،  نگاهی به زبان. ترجمه نسرین حیدری. چاپ هفتم. شرکت چاپ و نشر لیلی.

 

CAPTCHA Image