علمی - پژوهشی نقد ادبی
خوانش‌پدیدارشناسانه قصیدۀ شجرة القمر از نازک‌الملائکه براساس‌نظریه هوسرل

علی پیرانی شال؛ زهرا ایزدی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2308-1307

چکیده
  پدیدارشناسی توصیفی با هدف مبارزه با شک‌گرایی و نسبیت‌گرایی با شعار به سوی خود اشیاء و در جهت اثبات فلسفه به عنوان یک علم متقن، توسط ادموند هوسرل پایه‌گذاری شد. هدف از این روش رجوع به نمودها و توصیف بدون ‌پیش داوری آنها بود. این رویکرد با انتقاداتی مواجه شد که هوسرل را برآن داشت تا برای پاسخ به مسئله وجود عالم و واقعیت آن، فلسفه استعلایی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی نقد ادبی
شاخصه‌های رویکرد صورت‌گرایی روسی در عیار الشعر ابن‌طباطبا

حجت رسولی؛ شلیر احمدی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 20-40

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2210-1203

چکیده
  ابن‌طباطبا، ناقد برجستة ادب عربی قرن چهارم هجری، در اثرش عیار الشعر شیوه‌ای متمایز را در پرداختن به نقد ادب عربی در قیاس با آثار ناقدان هم‌عصر و گذشتگان خود و حتی ناقدان پس از خود پی گرفته است. ابن‌طباطبا به‌طور خاص به شعر به‌عنوان صنعتی هنری پرداخته و ساختار و نظم شعری را محور اصلی بحث خویش قرار داده است، به‌گونه‌ای‌که از لا‌به‌لای ...  بیشتر

علمی - پژوهشی مکاتب نقدی
نگاهی جامعه‌شناسانه به مواجهۀ خود و دیگری بر پایۀ نظریۀ هورتون کولی (مطالعۀ موردی: رمان أَقودُک إلی غیری از عائشة أَرناؤوط)

امیر فرهنگ دوست؛ عبدالاحد غیبی؛ مهین حاجی زاده

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 41-59

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2404-1416

چکیده
  بی‌تردید، خود و دیگری در بستر مدرنیته، دستخوش ایده‌پردازی‌های متفاوت­تری از دوران پیشامدرن قرارگرفته است. در چنین دورانی، از کارسازترین شیوه‌ها برای درک صحیح این پیوند، دریافت صورت‌بندی‌های جدید جامعه‌شناسان از آن می‌باشد. «چارلز هورتون کولی»، جامعه‌شناس آمریکایی، از نظریه‌پردازانی است که این موضوع را با نگاه متمایزی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی نقد ادبی
فراخوانی شخصیت «میثم تمار» در شعر معاصر عربی (نمونه موردی: شعر حسن آل حطیط العاملی و جاسم الصحیح

رسول خمر؛ سید مهدی نوری کیذقانی؛ عباس گنجعلی؛ حسین شمس آبادی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 60-76

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2305-1265

چکیده
  در ادبیات معاصر شاعران، ادیبان و هنرمندان، در آثار ادبی خود اعم از شعر، داستان، نمایشنامه و غیره به نماد توجه ویژه­ای نشان داده­اند. یکی از جلوه­های نمادگرایی فراخوانی شخصیت‌های مختلف تاریخی، مذهبی، اسطوره‌ای و... در شعر معاصر عربی است. شاعر معاصر –برخلاف مورخان- از دریچۀ داده­های تاریخی و پیوند منطقی میان آن‌ها به تاریخ ...  بیشتر

علمی - پژوهشی زبان شناسی
تقابل‌ و ترادف‌های ایدئولوژیک قصیدۀ «ارادة الحیاة» ابوالقاسم الشابی با تکیه بر دیدگاه لسلی جفریز

رحمان نوازنی؛ امیرحسین رسول نیا

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 77-95

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2311-1336

چکیده
  فرآیند‌های زبانی، همواره در راستای ایجاد مقوله‌های گفتمانی با دیدگاه‌هایی مبتنی بر جهان‌بینی، درگیر ساختن نوعی روایت از جهان‌ هستند. فرآیندهای زبانی تقابل‌ و ترادف‌ نقش مهم و مؤثری در شکل­دهی جهان‌بینی متون دارند. لسلی جفریز (2010) از معدود محققان زبان‌شناسی‌است که با شناخت تقابل و ترادف‌های متنی و چگونگی تنظیم این پدیدۀ متنی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معناشناسی
معناشناسی اصول چهارگانه گرایس در رمان ساعت بغداد شهد الراوی

عزت ملاابراهیمی؛ پروانه صالحی فارسانی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 96-111

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2401-1371

چکیده
  ادبیات از نقض ارتباط­ها و هنجارگریزی­ها شکل می­گیرد و ساختار روایت و القا گفتمان آثار روایی تا حدود زیادی وابسته به همین هنجارگریزی­ها و خروج از معیارهاست. در همین راستا و برای بررسی بخشی از این آشنایی­زدایی­ها، نظریه «اصول همکاری» از جانب محقق زبان­شناس و فیلسوف بریتانیایی «هربرت پل گرایس» (1913- 1988) مورد اهتمام ...  بیشتر