زبان شناسی
مؤلفه‌هاى زبانشناسی جغرافیایی در سفرنامه‌های عربی (قرن سوم تا هشتم هجری)

زهرا هادوی خلیل آباد؛ حسین ایمانیان؛ روح الله صیادی نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مرداد 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.90884.1479

چکیده
  نوشته‌های جغرافیایی و سفرنامه‌ها، سرچشمۀ بسیاری از نادانسته‌های انسان معاصر از دنیای قدیم است و با نگاه به آن‌ها می-توان شناختی بهتر و دقیق‌تر از شیوۀ اندیشه‌ورزی، سخن‌گویی، آیین‌ها و باورهای مردم سرزمین‌های گوناگون یافت. سفرنامه-نویسی و نگارش کتاب‌های جغرافی با موضوع انسانی، کمابیش از سدۀ سوم هجری آغاز و در سدۀ چهارم به اوج ...  بیشتر

نقد ادبی
"اضطراب اثرپذیری" نزد سرایندگان سده‌های سوم و چهارم هجری بر پایة نظریة "هارولد بلوم" (مطالعۀ موردی: ابوالطیّب متنبّی)

سیده مینا محمدی سارمی؛ حسین ایمانیان؛ عباس اقبالی

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 73-57

https://doi.org/10.22067/jallv15.i2.2305-1267

چکیده
  اضطراب اثرپذیری نظریه­ایست دربارة اثرپذیری شاعران که نخستین­بار هارولد بلوم آن را پیش کشیده­است؛ دیدگاهی برپایۀ بینامتنیت که بر دو اصطلاح «پیشین» و «پسین» بنا شده و از پیوند ستیزه­جویانه میان شاعر معاصر با گذشته و ترس از اثرپذیری وی سخن می­گوید. شاعر پسین برای اینکه اثرپذیری­اش را پنهان و خود را شاعری نوآور ...  بیشتر

کاریزمای هارون الرشید، سیف الدوله و صاحب بن عباد و شکوفایی علمی و هنریِ دربار

حسین ایمانیان

دوره 6، شماره 10 ، مرداد 1393، ، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22067/jall.v6i10.40960

چکیده
  ابو منصور ثعالبی در کتاب یتیمه الدهر سه دربار را تا زمان خود در اسلام، مجمع فاضلان و ادیبان معرفی می کند: دربار هارون الرشید در بغداد، سیف الدوله حمدانی در حلب و صاحب بن عباد در ری. یکی خلیفه است، دیگری امیر و سومی وزیر. شخصیت ویژه ی این سه تن بیش و پیش از هر امری سبب شده تا دربار-هایشان به کانون هایی برای جذب بزرگ ترین هنرمندان ادیب و دانشمند ...  بیشتر

دو شاعر دیریاب: خاقانی شروانی و ابوتمام طائی

حسین ایمانیان

دوره 5، شماره 8 ، مرداد 1392

https://doi.org/10.22067/jall.v5i8.24190

چکیده
  دست کم از آغاز سده ی دوم هجری در بازار نقد ادبی عرب بحثی پیرامون اینکه آیا شعر باید از دانش، فلسفه و اندیشه به دور باشد یا اینکه مانعی در بهره گیری شاعر از آن نیست، به وجود آمده است. پیش از آشنایی مسلمانان با دانش و فلسفه ی سرچشمه گرفته از تمدن و فرهنگ یونان، ایران و هند ، چنین بحثی مطرح نبود اما آن گاه که برخی شاعران نو گرای عباسی خواستند ...  بیشتر