رهیافتی در بن‌مایه‌های ژانر حماسه در شعر قعقاع بن عمرو تمیمی

سید مهدی مسبوق؛ شهرام دلشاد

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 195-210

https://doi.org/10.22067/jall.v12.i1.84703

چکیده
          ادبیات عربی هیچ‌گاه از حماسه به معنای یک ژانر ادبی مستقل با قواعد و هنجارهای مشخص، برخوردار نبوده است؛ اما گاه به اشعار و آثاری برمی‌خوریم که از مضامین و مؤلفه­های حماسی برخوردار است. این اشعار بیشتر به‌صورت چکامه­های بلندی هستند که مضمون حماسی در بخش­هایی از این چکامه­ها - به‌ویژه زمانی که به فخر می­پردازند- ...  بیشتر

انسجام پیوندی و کاربست آن در ابیات توصیف گرگ بحتری

سید مهدی مسبوق؛ شهرام دلشاد

دوره 9، شماره 16 ، بهمن 1396، ، صفحه 225-243

https://doi.org/10.22067/jall.v8i16.59045

چکیده
  بیشتر منتقدان ادبی، شعر کلاسیک عربی را خالی از انسجام و وحدت اندام وار می دانند و بر این عقیده اند که چکامه های بلند عربی از انسجام لازم برخوردار نیست و سازمان نیکو و منظمی ندارد؛ اما عدم پیوستگی در کلیت قصیده بیان گر عدم انسجام در بخش های مختلف آن نیست. بدین معنا که اگر قصیده ای به چهار بخش تقسیم شود شاید میان بخش های مختلف آن وحدتی نباشد؛ ...  بیشتر

بررسی اصول و شیوه های نقد ادبی نزد ابوالقاسم السبتی

علی باقر طاهری نیا؛ سبحان کاوسی؛ سید مهدی مسبوق

دوره 6، شماره 11 ، مرداد 1393، ، صفحه 53-72

https://doi.org/10.22067/jall.v6i11.35937

چکیده
  منتقدان ادبی در سنجش آثار ادبی شیوه ها و معیارهایی دارند که بر اساس آن هر اثر ادبی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. این معیارها و شیوه ها از دیر باز مورد توجه ناقدان ادب عربی قرار گرفته و آنان به فراخور عوامل مختلف تاریخی، ادبی و اجتماعی آثار هم عصران و پیشینیان خود را مورد نقد و ارزیابی قرار داده اند؛ از جملۀ این دوره ها عصر بنی ...  بیشتر