نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
ادبیات از نقض ارتباطها و هنجارگریزیها شکل میگیرد و ساختار روایت و القا گفتمان آثار روایی تا حدود زیادی وابسته به همین هنجارگریزیها و خروج از معیارهاست. در همین راستا و برای بررسی بخشی از این آشناییزداییها، نظریه «اصول همکاری» از جانب محقق زبانشناس و فیلسوف بریتانیایی «هربرت پل گرایس» (1913- 1988) مورد اهتمام است؛ او در نظریه خود از چهار اصل «کمیّت»، «کیفیت»، «ارتباط» و «روش» سخن میگوید که گوینده ملزم به رعایت آن در گفتار و نوشتار است. با این وجود عدم رعایت این موارد در متن نشانگر ضعف و خروج اثر از دایره ادبیت نیست؛ بلکه به نظر گرایس در این صورت معانی ضمنی و تلویحی را به ارمغان دارد که کشف و بررسی آنها برای شناخت و نقد گفتمان و بنمایههای اثر ، مؤثر و کارا است. این مقاله با اتکاء بر روش توصیفی – تحلیلی و با کاربست این نظریه بر روی رمان «ساعت بغداد» (2016) شهد الراوی سعی میکند معانی پنهان و لایهای زیرین گفتمانی و معنایی اثر را کشف و بررسی کند. مقاله ساعت بغداد از شهد الراوی، نویسنده زن جوان عراقی، پیرامون موضوع جنگ و اشغال در دهههای اخیر در عراق به نگارش درآمده و نویسنده با دغدغههای اجتماعی و سیاسی، زندگی شهروندان زن جامعه خویش را بازگو میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد نویسنده هر کدام از این چهار اصل را در مقاطعی از رمان برای تجسم دقیق گفتمان جنگ و شخصیتپردازی کارآمد از دختران عراقی درگیر اشغال عراق بعد از سال 2003 نقض کرده است.
کلیدواژهها
موضوعات
- آقاگل زاده، فردوس. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، چ1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- ابراهیم، عبدالله.(2005). موسوعة السرد العربیة، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر.
- التلاوی، محمد نجیب.(2000). وجهة النظر فی روایات الاصوات العربیة، دمشق: منشورات اتحاد کتاب العرب.
- حامد أبو زید، نصر. (2008). اشکالیات القراءة وآلیات التأویل. الطبعة الثامنة، المغرب: المرکز الثقافی العربی، دار البیضاء.
- الراوی، شهد. (2016). ساعة بغداد، لبنان: دارالحکمة.
- الزجاج، ابراهیم بن السری.(1408). معانی القرآن واعرابه، تحقیق: عبدالجلیل شلبی، بیروت: عالم الکتب.
- صانعیپور، محمدحسن.(1390). مبانی تحلیل گفتمان در قرآن کریم، چ1، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
- صفوی، کورش. (1392). معنیشناسیکاربردی، چ2، تهران: انتشارات همشهری.
- عزام، محمد. (2005). شعریة الخطاب السردی، دمشق: منشورات اتحاد کتاب العرب.
- قائمینیا، علیرضا.(1389). بیولوژی نص نشانهشناسی و تفسیر قرآن، چ1، تهران: سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- مککاریک، ایرنا ریما. (1385). دانشنامۀنظریههایادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، چ2، تهران: آگه.
- لاینز، جان.(1391). درآمدی بر معناشناسی زبان، ترجمه کورش صفوی، چ1، تهران: علمی.
- رجبی، زهرا .(1397). «بررسی و تجلیل گفتگوهای سوره یوسف (ع) در قرآن بر اساس نظریه گرایس»، پژوهش های زبان شناختی قرآن. سال هفتم، شماره دوم، صص 35-50. Doi:10.22108/nrgs.2019.115628.1393
- صیادی نژاد، روح الله و حسن شاهی، سعیده. (1398). «بررسی تلویح گفتار در نمایشنامه «گنجشک گوژپشت محمد الماغوط»، نشریه زبان و ادبیات عربی، دوره یازدهم. شماره 2. صص 35-50. Doi:10.22067/jall.v11i2.50048
- محمدی، اویس. (1402). «خوانشی روانکاوانه از الصبار بر اساس نظریۀ شخصیت فروید»،نشریه زبان و ادبیات عربی ، دوره پنجم،شماره2، صص 41-56. Doi:/10.22067/jallv15.i2.2302-1230
- 16. Grice, H. P. (1975), Utterer's Meaning, Sentence Meaning and Word Meaning. In foundations of language, international Journal of Lanuguage and Philosophy, Vol. 4, D. Reidel Publishing Company: Dordrecht-Holland.
- 17. Grice, H. P (1975), "Logic and Conversation". In Syntax and Semantics, Vol.3 Speech Acts. Eds, Peter Cole and Jerry L. Morgan, New York, San Francisco and London: Academic Press.
- 18. Leech, G. (1983), Principles of pragmatics,London: Longman.
- 19. Levinson, S.C (1983), Pragmatics, Cambridge: Cmbridge University Press.
ارسال نظر در مورد این مقاله