مطالعه نشانه شناسانه اشعار وطنی شوقیات

علی رضا محمدرضایی؛ سیده سکینه حسینی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 279-297

https://doi.org/10.22067/jall.v11i20.71214

چکیده
     چشم‌انداز گسترده و گوناگون شعر احمد شوقی، نشان از قدرت تخیّل و میزان پویایی آن دارد. نشانه­ های خودنما، آرزوهای قلبی شاعر را به نمایش می­گذارد و عاطفه ­ی خواننده را بر می­انگیزد. این نشانه­ ها همراه با تصویرهایی آکنده از دل‌تنگی، برای القای پیام وطن‌دوستی و ملی­گرایی و در بیان تأثرات ذهنی شوقی به مخاطبان پویانمایی می­کنند. ...  بیشتر

نشانه شناسی عناوین رمان "سه گانه ی" نجیب محفوظ

بهنام فارسی؛ علی صیادانی

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1395، ، صفحه 157-182

https://doi.org/10.22067/jall.v8i15.49109

چکیده
  آستانه ورود به هر اثری، عنوان آن است و نباید عنوان را صرفا کلماتی دانست که برای معرفی کتاب، بر روی جلد آن حک شده است زیرا عنوان خود، یک جنس ادبی است تا آنجا که دانشی به نام "عنوان پژوهی" به وجود آمده است. در این جستار نگارنده سعی بر آن دارد تا با تکیه بر مبنای نشانه شناسی(ارتباط دال و مدلول)، عناوین رمان سه گانه ی (بین القصرین، قصرالشوق ...  بیشتر