نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده
استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران
چکیده
تحلیل گفتمان انتقادی با دخالت دادن عواملی همچون ایدئولوژی و قدرت، قابلیت زبانشناختی بهتری نسبت به سایر روشهای تحلیل گفتمان در تفسیر متون دارد، همچنین نظریه «لاکلا و موفه» به سبب وارد کردن تحلیل گفتمان انتقادی به عالم سیاست و اجتماع برای شناخت و تبیین پدیدههای اجتماعی و سیاسی مناسب است. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل گفتمان انتقادی اشعار احلام نصر بهعنوان شاعر داعش بر اساس مفاهیم نظریه «لاکلا و موفه» است که عبارتاند از: دال مرکزی، وقتهها، دال شناور، دال خالی، غیریتسازی، برجستهسازی و حاشیهرانی و استعاریسازی. اهمیت پژوهش حاضر، ضرورت شناخت اندیشههای مبلغان داعش برای مقابله با شیوه کنش آنها در عرصه اجتماع است، بهویژه اینکه گروههای تکفیری در سالیان اخیر در منطقه غرب آسیا گسترشیافته و فصل جدیدی از مسائل امنیتی را رقمزده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دال مرکزی این گفتمان، تشکیل خلافت اسلامی است و وقتههای جهاد، هجرت، تسخیر دنیا و شریعت، حول آن مفصلبندی شده است. احلام نصر بر اساس دال خالی قرون اولیه اسلام، دال مرکزی تشکیل خلافت را مطرح کرده است. دال شناور در اشعار وی، مصداق خلفای دوازدهگانه قریشی است که با به کاربردن لقب «الحسینی» برای «ابوبکر بغدادی» وی را از مدلولهای آن معرفی میکند. دال مرکزی و وقتههای گفتمان در این اشعار، برجسته شده، همچنین مفهوم امنیت در حکومت «بشار اسد» و نمادهای ناسیونالیستی از قبیل زبان و نژاد به حاشیه رانده شده است. احلام نصر با تشبیه «ابوبکر بغدادی» به حضرت «ابراهیم»(ع) و داعشیان به صحابه پیامبر(ص) و تداعی نبرد «قادسیه» و شکست ایرانیان، گفتمان اشعارش را استعاریسازی کرده است و بدینوسیله آیندهای درخشان و عاری از مشکلات فعلی را برای مردم مناطق تحت سلطه داعش ترسیم میکند. نتیجه اینکه روح سلفیگری و خصومت بر گفتمان داعش غلبه دارد که بازتاب آن در اشعار احلام نصر و عملکرد آنها ملاحظه میشود.
کلیدواژهها
- بخاری، محمد بن اسماعیل. (1401). صحیح البخاری. بیروت: دارالفکر.
- بهرام پور، شعبانعلی. ( ۱۳۷۹). درآمدی بر تحلیل گفتمان. تهران: فرهنگ گفتمان.
- تاجیک، محمدرضا. (1379). گفتمان و تحلیل گفتمانی. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
- حسینیزاده، محمدعلی. (۱۳۸۳). «نظریه گفتمان و تحلیل سیاسی». فصلنامه علوم سیاسی. شماره ۲۸. صص ۱۸۱- ۲۱۰.
- حقیقت، سیدصادق. (1387). روششناسی علوم سیاسی. قم: دانشگاه مفید.
- سوسور، فردیناندو. (1383). زبانشناسی عمومی.ترجمه کورش صفوی.تهران: هرمس.
- شرشار، عبدالقادر. (2006). تحلیل الخطاب الأدبی وقضایا النص، الطبعة الأولی .وهران: دار الأدیب.
- فرکلاف،نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران.تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- منتظری، حسین. ( ۱۳۸۵). خوارج در ایران. تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
- النصر، أحلام. (2014). دیوان أوار الحق. تقدیم أبومالک شیبة الحمد ومعاویة القحطانی. سوریة:فرسان البلاغ للإعلام.
- یورغنسن ، ماریان و فیلیبس ، لویز .( ۲۰۱۹). تحلیل الخطاب : النظریة و المنهج . ترجمة شوقی بوعنانی. الطبعة الأولی. المنامة: هیئة التحریریة للثقافة و الآثار.
- زارع، ناصر و رسول بلاوی و زهرا هاشمی تزنگی.( ۱۳۹۹). «تحلیل گفتمان رمان الحرب فی برّ مصر اثر یوسف القعید(بر اساس نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف)». مجله زبان و ادبیات عربی. دانشگاه فردوسی مشهد. سال دوازدهم. شماره ۱.شماره پیاپی ۲۲. صص ۱۶۰ – ۱۴۷.
- سلطانی، سیدعلیاصغر. (1383). «تحلیل گفتمان به مثابه نظریه و روش». نشریهعلوم سیاسی. دوره 7. شماره 28. صص 180-153.
- صفایی سنگسری، علی و فاتح احمدپناه.( ۱۳۹۸). «تحلیل گفتمان روایی در کلیله و دمنه عربی(مطالعه موردی باب الناسک و الضیف)». مجله زبان و ادبیات عربی. دانشگاه فردوسی مشهد. سال یازدهم، شماره ۱، ، شماره پیاپی20،صص ۱۲۰ – ۸۹.
- علیپوریان، طهماسب و احدنوری اصل . (1393). «تحول یا تغییر گفتمانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: مقایسه سیاست خارجی دوران احمدی نژاد و روحانی». مجله مطالعات سیاسی. دوره 7 .شماره 25 . صص 79 - 107 .
- کسرایی، محمد سالار و علی پوزش شیرازی. (1383). «نظریة تحلیل گفتمان ابزاری کارآمد در فهم و تبیین پدیدههای سیاسی». فصلنامه سیاست. دوره 29 . شماره 3 . صص 360- 339.
- مقدمی،محمدتقی. (بهار1390ش). «نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن». مجله معرفت فرهنگی اجتماعی. سال دوم. شماره2. 124-91.
- هادیان، مرتضی و منصوره ثابتزاده و حسینابوالحسن تنهایی. (1397). «گفتمان «شعوبی در آراء ناصرخسرو قبادیانی بر اساس الگوی تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. دوره10. شماره 40 . صص 222-193 .
19.Dabiq magazines:
isis-isil-islamic-state-magazine-Issue-1-the-return-of-khilafah.
isis-isil-islamic-state-magazine-Issue-2-the-flood
isis-isil-islamic-state-magazine-Issue-3-the-call-to-hijrah.
Issue 11 - From the battle of Al-Ahzab to the war of coalitions.
20.Laclau, Ernesto. (1994). The Making of Political Identities. London: Verso.
21.Wodak, Ruth & Mayer, Michael.(2001). Methodes of Critical Discourse Analysis. London: SAGE Publication.
22.پایگاه اطلاع رسانی امیر، (25 اسفند 1397ش)، «عقائد داعش چیست؟». http://al-amir.ir.
23.حمزة، مصطفى، (29مارس2018). «أحلام النصر، شاعرة «داعش» شعارها الإرهاب هو الحیاة».
https://www.almarjie-paris.com .
24.Easton,Nina. (5 May 2015). "How ISIS is recruiting women—and turning them into brutal enforcers". .http://fortune.com.
25.Haykel,Bernard & Creswell, Robyn .(29 August 2019). "Battle Lines". //www.newyorker.com.
ارسال نظر در مورد این مقاله