علمی - پژوهشی
بررسی استدلال تحدی در چاچوب نظریه استدلال‌ورزی

شادی دوگانی؛ اعظم استاجی؛ سید حسین سیدی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22067/jallv13.i2.82099

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش مطالعه و تحقیق بروی استدلال‌های به‌کاررفته در آیات تحدی بر اساس چارچوب معرفی‌شده داگلاس والتون(2008) است. در این پژوهش استدلال‌های آیات تحدی را با استدلال‌های پیشنهادی والتون(2008) مقایسه، و سپس به بررسی نتایج حاصل از آن پرداخته‌ایم. والتون در حوزه فلسفه به بررسی انواع استدلال‌های مورد استفاده در بافت‌ها‌ی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تصویرشناسی ایرانیان در شهرهای شرقی و غربی ایران در سفرنامة ابن بطوطه

احسان قبول؛ عبدالله رادمرد؛ زهرا شریعت پناه

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 22-44

https://doi.org/10.22067/jall.v13.i2.84508

چکیده
  هدف اساسی در دانش تصویرشناسی بازنمایی تصاویر اقوام و ملل در آثار ادبی ملتی دیگراست و سفرنامه­ها ازجمله متون مهمی هستند که سفرنامه­نویس از رهگذر سفر به کشورهای دیگر دیدگاه خود را به تصویر می­کشد. این تصاویر از یک‌سو ویژگی­های مردم آن کشورها را بازتاب می­دهد و از سوی دیگر ویژگی­های فردی و قومی سفرنامه­نویس را آشکار می­سازد.این ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
پست مدرنیسم ایدئولوژیک از منظر نقد جامعه‌شناختی (بررسی موردی: قصیده فضیحة الثعلب اثر ابراهیم نصرالله)

اعظم محمودی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 45-62

https://doi.org/10.22067/jallv13.i2.2103-1032

چکیده
  نقد جامعه­شناختی ادبیات، از شیوه­های نوین نقد ادبی است که شکل­گیری آن به‌صورت روشمند و علمی به آغاز قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد. به عقیدۀ صاحب­نظران عرصۀ جامعه­شناسی ادبیات، هر اثر ادبی بیان هنرمندانۀ وقایع اجتماعی زمانۀ خویش است. در این شیوۀ نقد، ساختار و محتوای اثر ادبی و ارتباط آن با شرایط محیط اجتماعی و سیاسی، جهان­بینی و نگرش ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
از «استاره»ی فارسی تا «اسطوره»ی عربی؛ واکاوی ریشه‏شناسی و نشانگری «اسطوره

بهار صدیقی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 63-77

https://doi.org/10.22067/jallv13.i2.2103-1033

چکیده
  هدف نگارنده از نگارش جستار پیش رو، به دست دادن انگاره‌ای تازه است پیرامون ریشه‏شناسی واژه‏ی «اسطوره» و در پیوند با «استاره»ی فارسی، «استر» عبری و «عستر»/ «عشتر» / «عثتر» سامی-آرامی و با کاربست روش ریشه‌شناسی تاریخی-تکاملی زبان. دربارۀ اسطوره، گونه‌های آن در ادبیات ملل و کنشگری آن در رشته‏هایی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل گفتمان انتقادی اشعار احلام نصر بر اساس نظریه «لاکلا و موفه

احمد امیدوار

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 78-103

https://doi.org/10.22067/jallv13.i2.2104-1037

چکیده
  تحلیل گفتمان انتقادی با دخالت دادن عواملی همچون ایدئولوژی و قدرت، قابلیت زبان­شناختی بهتری نسبت به سایر روش­های تحلیل گفتمان در تفسیر متون دارد، همچنین نظریه «لاکلا و موفه» به سبب وارد کردن تحلیل گفتمان انتقادی به عالم سیاست و اجتماع برای شناخت و تبیین پدیده­های اجتماعی و سیاسی مناسب است. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل گفتمان ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
آموزش اندیشه برای کودکان در ادبیات داستانی معاصر مصر (مطالعۀ موردی:«تاجربغداد» اثر کامل کیلانی: براساس نظریۀ لبپمن)

سیده زهرا حسینی طالمی؛ تورج زینی وند

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 104-121

https://doi.org/10.22067/jallv13.i2.2104-1042

چکیده
  داستان «تاجر بغداد» اثر کامل کیلانی( 1897-1959م ) نویسنده و اندیشمند معاصر مصری است. کیلانی در این اثر، داستان و عناصر داستانی را ابزاری برای آموزش اندیشه و فلسفه برای کودکان به­کارگرفته است. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، هدف اساسی آن است تا با بهره‌گیری از مؤلفه‌های متیولیپمن، این مؤلفه­های اندیشه ورزی را ضمن بررسی شیوه بازخوانی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
خوانش نشانه‌شناسی قصیده «ریتا أحبینی» محمود درویش بر اساس الگوی «مایکل ریفاتر

حسن اسماعیل زاده؛ علی صیادانی؛ وحید خیری؛ بهمن آقازاده

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 122-145

https://doi.org/10.22067/jallv13.i2.2105-1050

چکیده
  الگوی نشانه‌شناسی ریفاتر از جمله اولین الگوهای نشانه‌شناسی است که به شکل ویژه به بررسی گونۀ ادبی شعر پرداخته است. در این روش، توانش ادبی خواننده و عکس‌العمل او نسبت به شعر بسیار مهم است و خوانش شعر در دو سطح اکتشافی و پس‌کنشانه انجام می‌گیرد. در سطح اول، معنا و روساخت متن بررسی می‌شود و در سطح دوم، با توجه به عناصر غیردستوری، ژرف‌ساخت ...  بیشتر