السرد البانورامی ومؤشراته فی روایة "فرانکشتاین فی بغداد" لأحمد سعداوی

شهرام دلشاد

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 44-59

https://doi.org/10.22067/jallv14.i1.2012-1000

چکیده
  السرد البانورامی من الأنساق السردیة التی تم توظیفه فی الروایة العربیة الجدیدة. الشکل السردی الجدید الذی له طابع شمولی وممتد وقوة بصریة فائقة بما یکون مقتضباً من تقنیة البانوراما من تقنیات الفن الفوتوغرافی. فهو یتیح للروائی أن یبنی روایته علی أساس المشاهد واللقطات التجسیدیة کما یساعده فی تسریع السرد وتعطیله والخوض فی تفاصیل المواد ...  بیشتر

السرد الموسیقی ومکوناته الأساسیة فی روایة "المصائر" لربعی المدهون

شهرام دلشاد

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 109-125

https://doi.org/10.22067/jallv13.i1.85359

چکیده
  اتسع تداخل الروایة الجدیدة والفنون البَصَریة والسمعیة وتمت استعارة تقنیات سائر الفنون والإنجازات الثفافیة فی الروایة، حتی نجد فی الآونة الأخیرة توظیف الموسیقی وتقنیاتها وآلاتها وأنواعها فی الروایة العربیة الجدیدة بصورة مباشرة وفنیة علی أصعدة متعددة. یبدو توظیف الموسیقی فی الروایة مستحیلاً أو صعباً للغایة لأن العلاقة بینهما ...  بیشتر

رهیافتی در بن‌مایه‌های ژانر حماسه در شعر قعقاع بن عمرو تمیمی

سید مهدی مسبوق؛ شهرام دلشاد

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 195-210

https://doi.org/10.22067/jall.v12.i1.84703

چکیده
          ادبیات عربی هیچ‌گاه از حماسه به معنای یک ژانر ادبی مستقل با قواعد و هنجارهای مشخص، برخوردار نبوده است؛ اما گاه به اشعار و آثاری برمی‌خوریم که از مضامین و مؤلفه­های حماسی برخوردار است. این اشعار بیشتر به‌صورت چکامه­های بلندی هستند که مضمون حماسی در بخش­هایی از این چکامه­ها - به‌ویژه زمانی که به فخر می­پردازند- ...  بیشتر

انسجام پیوندی و کاربست آن در ابیات توصیف گرگ بحتری

سید مهدی مسبوق؛ شهرام دلشاد

دوره 9، شماره 16 ، بهمن 1396، ، صفحه 225-243

https://doi.org/10.22067/jall.v8i16.59045

چکیده
  بیشتر منتقدان ادبی، شعر کلاسیک عربی را خالی از انسجام و وحدت اندام وار می دانند و بر این عقیده اند که چکامه های بلند عربی از انسجام لازم برخوردار نیست و سازمان نیکو و منظمی ندارد؛ اما عدم پیوستگی در کلیت قصیده بیان گر عدم انسجام در بخش های مختلف آن نیست. بدین معنا که اگر قصیده ای به چهار بخش تقسیم شود شاید میان بخش های مختلف آن وحدتی نباشد؛ ...  بیشتر