معناشناسی
تحلیل جادوی مجاورت در آفرینش موسیقی و معنا در حماسه «مجد الاسلام» اثر احمد محرم با تکیه‌بر نظریه شفیعی کدکنی

رمضان رضائی؛ زهرا نصری؛ محمدرضا اسلامی

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 53-73

https://doi.org/10.22067/jallv16.i2.2412-1489

چکیده
  جادوی مجاورت یکی از مهم‌ترین مباحث در تحلیل ساختار موسیقایی شعر است که موردتوجه پژوهشگران واقع‌شده و شامل محورهای همنشینی و جانشینی است. جادوی مجاورت به معنای توازن­های موسیقایی و آوایی در متن است. محورهای جانشینی و همنشینی از مهم­ترین ابزارهای مطرح شده در نقد فرمالیستی و علم معناشناسی به شمار می­آیند. رابطه جانشینی، پیوند ...  بیشتر

سبک شناسی
بررسی جلوه‌های آوایی دیوان "احزان صحراویة" تیسیر سبّول

بهروز قربان زاده؛ سارا تقوایی

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 79-95

https://doi.org/10.22067/jallv15.i3.2311-1342

چکیده
  موسیقی از عناصر ساختارساز و جدایی ­ناپذیر شعر است که به شکل­های مختلفی جلوه می­نماید. این موسیقی گاه حاصل کاربرد اوزان عروضی و قوافی است و گاه حاصل هماهنگی و ترکیب کلمات و طنین خاص هر حرف در مجاورت با حروف دیگر است. تیسیر سبول (1939 – 1973) شاعر معاصر اردنی در اشعار خود، از تکنیک­های مختلفی جهت خلق موسیقی بهره برده است. مقاله حاضر ...  بیشتر

سبک شناسی
بررسی و تحلیل کارکرد موسیقی در تصویر‌های شعری حافظ رجب برسی حلّی (نمونه‌های مورد مطالعه: مدایح و مراثی اهل بیت علیهم السلام)

علی جوادی؛ حجت اله فسنقری؛ عباس گنجعلی؛ سید مهدی نوری

دوره 14، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22067/jallv14.i4.82641

چکیده
  موسیقی یکی از مهم­ترین عناصر سازنده شعر است که سبب رستاخیز کلمات و تشخص واژه­ها می‌شود. حافظ رجب برسی حلّی (744- 813ه.ق)، یکی از شاعران عصر مملوکی است که در مدح و رثای اهل بیت (ع) اشعاری بلیغ و نغز سروده و موسیقی در کلام او، جلو­ه­ای خاص دارد. ضرورت این پژوهش تبیین کارکرد معنایی انواع موسیقی در شعر و تبیین جایگاه ادبی برسی حلی به­عنوان ...  بیشتر