نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری،سبزوار ،ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل، ایران
چکیده
در الگوی روانکاوی یونگ، ساحت روان هر انسان متشکل از دو عنصر نرینه و مادینه است که فقط قطب موافق آن عیان است و دیگری در درون، نهفته است. آنیموس یا نرینة درون، ساحت مردانة وجود هر زن است که مسئول خلق و خو و روحیات مردانه است و به طور ناخودآگاه بر رفتار، عملکرد، گفتار و حیات روانی زن اثر می گذارد. در باور یونگ اگر زن بتواند این نیروی درونی را مهار کند و با او از در سازش در آید از ویژگیهای مثبت آن که عموما صفات خاص مردانه هستند، برخوردار میشود و برعکس اگر نتواند آن را کنترل کند، خصائص منفی مردانه بر او غلبه میکند. نمود بیرونی این نیروی درونی در محصولات ذهنی زنان به شکلهای مختلفِ مثبت و منفی بروز میکند. شعر زنانه یکی از تجلیگاههای اصلی بروز و ظهور آنیموس است. هدف جستار حاضر، کشف جلوهها، دلالتها و معانی پنهان آنیموس در شعر نازک الملائکه است که از او به عنوان یکی از پرچمداران انقلاب فرمی و محتوایی در شعر معاصر عربی یاد میشود. نبود تحلیلی روشمند دربارة موجودیت مردانه در شعر نازک بر مبنای یک رویکرد روانشناختی به عنوان ضرورت این مقال تشخیص داده شد. نتایج نشان میدهد، شاعر طی جریان فردیتیابی خود، گاه با نبمة مردانه وجود خود به تفاهم و آرمش میرسد و گاه با او به کشمکش میپردازد و از این طریق حیات روانیاش به مخاطره میافتد. همچنین غلبة نومیدی بر کلیت شعر او بیانگر آن است که شاعر در جریان کشمکش با این نیروی اثرگذار، غالبا ناموفق بوده بنابراین جنبههای منفی آنیموس در قیاس با جنبههای مثبت در شعر او نمود بیشتری دارد.
کلیدواژهها
- أبوغالی، مختار.(2006). الأسطورة المحوریة فی الشعر العربی المعاصر. القاهرة:لهیئة المصریة العامة للکتاب.
- بقاعی، ایمان یوسف.(1995). نازک الملائکه والتغییرات الزمنیة. بیروت: دارالکتب العلمیة.
- بولن، شینودا، (1384) نمادهای اسطورهای و روانشناسی زنان. ترجمه: آذر یوسفی. چاپ پنچم.تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
- زکی، أحمد کمال. (1979). الأساطیر. ط2.بیروت:دارالعودة.
- السواح، فراس. (1988). مغامرة العقل الأولى.ط.11سوریا: أرض الرافدین.
- سیاسی، علیاکبر.(1370).نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: دانشگاه تهران.
- طسوجی، عبدالطیف. (1390). هزار و یک شب.گلستان: نشر مهتاب
- عبود، حنا.(۱۹۹۹). النظریة الادبیة الحدیثه و النقد الأسطوری. دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
- فیدوح، عبدالقادر.(1992). الإتجاه النفسی فی نقد الشعر العربی. دمشق:اتحادالکتاب.
- گرین، ویلفرد؛ لیبر ارل، مورگان لی و جان ویلینگهم (1383). مبانی نقد ادبی، ترجمه: فرزانه طاهری،، چاپ سوم. تهران: انتشارات نیلوفر
- الملائکة، نازک، (1997م). دیوان، ج أول، بیروت: دارالعودة.
- یونگ، کارل گوستاو. (1370). خاطرات، رؤیاها، اندیشهها، مترجم: پروین فرامرزی، چاپ اول. مشهد: آستان قدس رضوی.
- _________________. (1392).انسان و سمبولهایش، مترجم: محمود سلطانیه، چاپ نهم تهران: جامی.
- احمدی چناری، علی اکبر (1392). « بررسی تطبقی مفهوم مرگ در چکامة سرزمین ویران الیوت و اشعار سیاب بر مبنای نطریة کهنالگوها».مجلة زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد. شماره8. صص: 1-28.
- اسمعلیپور، مریم (1397). «تحلیل ابعاد مختلف کهنالگوی آنیموس در افسانههای ایرانی»، مجله متنپژوهی ادبی، سال 22. شماره 28. صص: 196-173.
- پورالخاص، شکرالله و جعفرعشقی. (1393). «نمودهای سودمند کهنالگوی آنیموس در ادب پارسی»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی.شماره 35. صص 63-89.
- جعفری، طیبه (1389). «تحلیل سندبادنامه از دیدگاه روانشناسی یونگ »، مجلة ادبپژوهی دانشگاه گیلان، شماره 12. صص 103-118.
- حسینی، مریم (1386)، «رمزپردازی نردبان در شعر مولوی»، کاوشنامة دانشگاه یزد، شماره 15، صص 9-40.
- حسینی، مریم (1387)، «نقد کهنالگویی غزلی از مولانا»، فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره۱۱، صص۹۷-۱۱۸.
- راهچمنی، زهرا و عباس عرب (1396).«بررسی کهنالگوی مادر مثالی در شعر بدر شاکر السیاب». مجلة زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره: 17، ص: 85-102.
- صرفی، محمدرضا و جعفر عشقی. (1387)، «نمودهای مثبت آنیما در ادبیات فارسی»، فصلنامه نقد ادبی. سال اول، شماره 3. صص 59-88.
- علیرضایی، قدرت الله، غلامرضا سالمیان، فاطمه کلاهچیان و جهانگیر کرمی، (1387). « بررسی نمود کهنالکوی آنیموس در شعر ژاله قائممقامی». فصلنامه زن و جامعه، دوره دوازده، شماره 47، صص 101-116.
- ناظمیان، رضا، (1389). «تصویر زمان در شعر فروغ فرخزاد و نازک الملائکه، بررسی تطبیقی دو شعر (بعد از تو) و (افعوان)». نشریه ادبیات تطبیقی دانشگاه باهنر کرمان. شماره.صص:۲۲۰-۲۰۷.
ارسال نظر در مورد این مقاله