نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، ایران
2 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، ایران.
3 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان، ایران
چکیده
در زبانشناسی نقشگرا معنای بافتی متون، محصول پیوند متن و موقعیتی است که در آن تولید میشود. مهمترین کارکرد این نوع از نگاه در قرآن کریم آشکارسازی زوایای پنهان معنا در آن است. ضرورت این نوع از نگاه در بیان و اثبات این فرضیه است که بافت موقعیت مطرح شده در نظام نقشگرا، به واسطه تعیین دقیق معنا به عنوان یک قرینه اساسی در فهم، میتواند به طور مستقیم بر معنای آیات قرآن کریم اثر داشته باشد. برای مثال موقعیت تسلیم و امید به خداوند در سوره کهف، آشکارکننده ابعاد مختلف تسلیم از جنبه فردی، اجتماعی و اعتقادی است. در این پژوهش سعی شده است با در پیش گرفتن روش توصیفی - تحلیلی با بررسی آیاتی از سوره کهف که تسلیم و امید به خداوند را مطرح کردهاند به تبیین ارتباط گفتمان موقعیت این مقولهها با متن و ارتباط لایههای سهگانه بافت موقعیتی(گستره، منش و شیوه سخن) با لایههای معنایی زبان (فرانقش اندیشگانی و بینافردی و متنی) پرداخته شود. از جمله رهیافتهای حاصل شده آن است که آغازگرهای مرکب (متنی- ساختاری) در موقعیت تسلیم بیشترین بسامد را دارا هستند که نشان از ارتباط حروف ربط با موقعیت دارد. تکرار در بافت موقعیتی تسلیم و امید به چندین شکل نمود مییابد همچنین استعمال «رب» با ضمیر متصل «نا» و «ی» در هر سه رویداد یعنی (داستان جوانمردان، واقعه تحدی و داستان صاحبان باغ) مشاهده نمود. عنصر معنایی این ترکیب اضافی همان امید به رحمت خداوند است که بافت موقعیت در شکل دادن آن نقش اساسی ایفا میکند.
کلیدواژهها
قرآن کریم
- ابن منظور، محمد بن مکرم. (1363). لسان العرب. قم: نشر ادب الحوزه.
- حقشناس، علی محمد. (1382). زبان و ادبیات فارسی در گذرگاه سنت و مدرنیته. تهران: نشر آگه.
- الریحانی، محمد عبدالرحمن. (1988). اتجاهات التحلیل الزمنی فی الدراسات اللغویة. القاهرة : دار قباء للنشر و التوزیع.
- زمخشری، محمودبن عمر. (1987). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل. تحقیق مصطفی حسین احمد. ط3. بیروت: دارالکتاب العربی.
- سلوم، تامر. (1983). نظریة اللغة والجمال فی النقد العربی. اللاذقیة: دار الحوار.
- لاینز، جان. (1376). چامسکی، ترجمه احمد سمیعی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- مختار، احمد. (1982). علم الدلالة. الکویت: مکتبة دار العروبة.
- مهاجر، مهران و نبوی، محمد. (1393).به سوی زبانشناسی شعر. چاپ بیست و سوم. تهران: آگه.
- نحلة، محمود احمد. (2001). علم اللغة النظامی- مدخل إلی النظریة اللغویة عند هالیدای. ط2. القاهره: مکتبة الادب.
- هلیدی، مایکل. حسن، رقیه. (1393). زبان. بافت و متن ابعاد زبان از منظر نشانهشناسی اجتماعی. مترجم محسن نوبخت.چاپ اول. تهران: سیاهرود.
- راستگو، کبری. (1395). «جایگزینی واژگانی در متشابهات قرآنی با رویکرد سبکشناسی نقشگرا» مجله زبان و ادبیات عربی. سال هشتم. شماره پانزدهم. صص85-51. DOI:10.22067.jall.v8.i15.53520
- زینی وند، تورج و سمیه صولتی. (1396). «نشانهشناسی اجتماعی داستان کوتاه «القمیص المسروق». کنفانی با تکیه بر سازههای گفتمانی هلیدی». مجله زبان و ادبیات عربی. سال هشتم. شماره شانزدهم. صص 159-127.
DOI:10.22067.jall.v8.i16.60045
13.Thomsone, Geoff, (2014). Introduction Function Grammar, Third edition Londone and New York, Routledge.
14.Halliday,M.&.C. Matthiessen.(2004). Introduction to Functional Grammar, 3rd Edition. Hodder Arnold pub.
15.Halliday, M. A. K. & Hasan, R. (1976). Cohesion In English, Longman Group Limited, London.
ارسال نظر در مورد این مقاله