مکاتب نقدی
خوانش تحلیلی تکنیک بازگشت زمان در رمان الفهرس سنان أنطوان با تکیه بر نظریۀ زمان روایت ژرار ژنت

ساناز طوقی؛ امیرحسین رسول نیا؛ علی نجفی ایوکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1403

https://doi.org/10.22067/jall.2024.87536.1405

چکیده
  یکی از پایه‌های اساسی هر داستان بر عنصر زمان بنا شده است و دراصل شاکلۀ هر روایت، ترسیم وقایع در چارچوب شاخصۀ زمان می‌باشد؛ اما آشفتگی زمانی در نقل رویدادها گاهی اوقات، جای روایت منطقی و معمول جریان یک داستان را می‌گیرد. سنان أنطوان یکی از نویسندگان عرصۀ رمان عربی است که با اتخاذ شیوۀ درهم تنیدن زمان‌ها در ساحت رمان و به چالش کشیدن ...  بیشتر

سبک شناسی
راهبردهای فراخوانی شخصیت جمیله بوحیرد در گفتمان‌های سیاسی شعر معاصر عربی

علی نجفی ایوکی

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 22-1

https://doi.org/10.22067/jallv15.i2.66116

چکیده
  مبارزه در راه عقیده و تلاش برای آزادی و دستیابی به عدالت اجتماعی، ازجمله بن‌مایه‌های اساسی شعر شاعران معاصر عربی است. یکی از شگردهایی که شاعران برای ترسیم خواسته‌ها و رؤیاهای خود به آن تمایل نشان داده‌اند، بهره‌گیری از چهره­های مبارز و الگوپذیری از آن‌ها در متن شعری است. در میان شخصیت­های دخالت­داده شده در شعر معاصر عربی، ...  بیشتر

بازآفرینی ضدقهرمان یهودا در شعر عبدالعزیز مقالح

شهرام امیری؛ علی نجفی ایوکی؛ حسین ایمانیان

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 23-38

https://doi.org/10.22067/jallv13.i3.2101-1008

چکیده
  ضدقهرمان یا «آناتاگونیست» -که در زبان عربی برابرنهاده آن «اللابطل» است- در شمار شخصیت‌های طردشده تاریخ هست که به علت نوعی رفتار ناهنجار در مقابل قهرمان‌های اسطوره‌ای در ضدونقیض‌های دراماتیکی قرارگرفته‌ است. شاعران معاصر عربی برای بیان تجربه معاصر و القای دغدغه‌های شخصی و جمعی به مخاطب، در کنار هم ذات پنداری باشخصیت ...  بیشتر

نقد فرمالیستی سرودۀ «أنشودة المطر» بدرشاکر السیّاب

علی نجفی ایوکی؛ امیر حسین رسول نیا؛ مهوش حسن پور

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 51-73

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.46984

چکیده
     نقد فرمالیستی یکی از رویکردهای نقدی متن محور است که توجّه به شکل و فرمِ اثر ادبی را در دستور کار خود دارد. یک منتقد شکل­گرا در پی این نیست که ادیب در آفرینش ادبی خود چه می‌خواهد بگوید، بلکه می­کوشد تا دریابد که شاعر یا نویسنده مقصود خویش را چگونه بیان می­کند و تلاش دارد از رهگذر شکلِ متن، به معنا و مفهوم پنهان آن دست یابد. ...  بیشتر

خوانش‌های گوناگونِ شاعران معاصر عربی از داستان حضرت ایوب (ع)

علی نجفی ایوکی

دوره 5، شماره 9 ، مرداد 1392، ، صفحه 157-187

https://doi.org/10.22067/jall.v5i9.37333

چکیده
  شاعران معاصر عربی برای بیان تجربه‌های گوناگون، اهداف مورد نظر و نیز برای رهایی شعر از حالت خطابه‌گری و گزارشی و در راستایِ اصالت‌بخشی به اثر ادبی، به فراخوانی چهره های سنتی و بویژه چهره‌های دینی روی آورده اند. آنان این شخصیت ها را به دلیل برخورداری از دلالت‌های بالقوه و سازگاری با تجربه‌های معاصر خویش بکار گرفته و به منظور انتقال ...  بیشتر