سبک شناسی
قراءة صورة الآخر الفرنسی بین النمطین السلبی والإیجابی فی الروایة الجزائریة (روایات معمر حجیج أنموذجا)

دانا طالب پور؛ صالح نجم الدین أمین مجید

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 90-104

https://doi.org/10.22067/jallv16.i1.2402-1385

چکیده
  تعد ثنائیة الأنا والآخر من أهم مباحث الأدب المقارن، إذ تحیل هذه الثنائیة الجدلیة فی الأغلب على الصراع الطبقی والحضاری، لتحدید مفهوم الأنا لا بد من وجود الأنا/ الذات المرکزیة نقیس من خلالها ذلک الآخر ونتعرف علیه، فالآخر یعنی شخصا آخر أو جماعة مغایرة، ویکون الآخر هو الکائن المختلف عن الذات وهو مفهوم نسبی ومتحرک، ذلک أن الآخر لا یتحدد ...  بیشتر

سبک شناسی
واکاوی زیباشناسی لفظی در زبان زنانه سوزان علیوان

احمد لامعی گیو

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 20-42

https://doi.org/10.22067/jallv15.i3.2302-1234

چکیده
  توجّه به جایگاه و ویژگی‌های ادبیّات زنان در نقد ادبی معاصر، همزاد گسترش و رونق زنانه­نویسی و موضوعات مرتبط با این حوزه، به­ویژه هویّت زنان، سبک گویشی و زبان آنان می‌باشد که هرکدام در قالب مؤلّفه‌های جزئی‌تر قابل تأمّل و مداّقه است. به­طوری که در این فضا می‌توان به شناخت عناصر احساسی زنان و رویکردهای زیباشناسی گفتار آنان پی‌برد. ...  بیشتر

سبک شناسی
بررسی جلوه‌های آوایی دیوان "احزان صحراویة" تیسیر سبّول

بهروز قربان زاده؛ سارا تقوایی

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 79-95

https://doi.org/10.22067/jallv15.i3.2311-1342

چکیده
  موسیقی از عناصر ساختارساز و جدایی ­ناپذیر شعر است که به شکل­های مختلفی جلوه می­نماید. این موسیقی گاه حاصل کاربرد اوزان عروضی و قوافی است و گاه حاصل هماهنگی و ترکیب کلمات و طنین خاص هر حرف در مجاورت با حروف دیگر است. تیسیر سبول (1939 – 1973) شاعر معاصر اردنی در اشعار خود، از تکنیک­های مختلفی جهت خلق موسیقی بهره برده است. مقاله حاضر ...  بیشتر

سبک شناسی
راهبردهای فراخوانی شخصیت جمیله بوحیرد در گفتمان‌های سیاسی شعر معاصر عربی

علی نجفی ایوکی

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 22-1

https://doi.org/10.22067/jallv15.i2.66116

چکیده
  مبارزه در راه عقیده و تلاش برای آزادی و دستیابی به عدالت اجتماعی، ازجمله بن‌مایه‌های اساسی شعر شاعران معاصر عربی است. یکی از شگردهایی که شاعران برای ترسیم خواسته‌ها و رؤیاهای خود به آن تمایل نشان داده‌اند، بهره‌گیری از چهره­های مبارز و الگوپذیری از آن‌ها در متن شعری است. در میان شخصیت­های دخالت­داده شده در شعر معاصر عربی، ...  بیشتر

سبک شناسی
بررسی و تحلیل کارکرد موسیقی در تصویر‌های شعری حافظ رجب برسی حلّی (نمونه‌های مورد مطالعه: مدایح و مراثی اهل بیت علیهم السلام)

علی جوادی؛ حجت اله فسنقری؛ عباس گنجعلی؛ سید مهدی نوری

دوره 14، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22067/jallv14.i4.82641

چکیده
  موسیقی یکی از مهم­ترین عناصر سازنده شعر است که سبب رستاخیز کلمات و تشخص واژه­ها می‌شود. حافظ رجب برسی حلّی (744- 813ه.ق)، یکی از شاعران عصر مملوکی است که در مدح و رثای اهل بیت (ع) اشعاری بلیغ و نغز سروده و موسیقی در کلام او، جلو­ه­ای خاص دارد. ضرورت این پژوهش تبیین کارکرد معنایی انواع موسیقی در شعر و تبیین جایگاه ادبی برسی حلی به­عنوان ...  بیشتر

سبک شناسی
بررسی جلوه‌های رئالیسم جادویی در رمان "وقائع المدینة الغریبة" اثر عبد الجبار العش

سید عدنان اشکوری؛ عبدالله حسینی؛ هدی یزدان

دوره 14، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 30-47

https://doi.org/10.22067/jallv14.i4.2102-1018

چکیده
  این پژوهش قصد دارد تا ضمن واکاوی مؤلفه­های رئالیسم جادویی در رمان تونسی "وقائع المدینة الغریبة"، دریابد که "عبد الجبار العش"، نویسندۀ این رمان، چگونه با تکیه‌بر ژانر رئالیسم جادویی یا نمایش واقعیت­ها از دریچۀ امور شگفت­انگیز و خیالی توانسته است به آسودگی به بیان مشکلات و کاستی­های سیاسی و اجتماعی بپردازد. موفقیت این رمان عربی ...  بیشتر

سبک شناسی
بررسی حقیقت‌مانندی در نمایشنامه‌های عاشورایی معاصر (مورد پژوهی "الحر الریاحی"، "الحسین ثائرا" و "الحسین")

نرگس انصاری؛ صفورا فصیحی

دوره 14، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 48-65

https://doi.org/10.22067/jallv14.i4.2204-1132

چکیده
  حقیقت‌مانندی از عناصر مهم داستان و نمایشنامه است و به میزان انطباق اثر با واقعیت بیرون و حوادث آن بستگی دارد. این تطابق نه به‌صورت کامل و شرح دقیق واقعیت است؛ چراکه این امر، اثر ادبی را از ادبیت دور و آن را متنی تاریخی می­سازد. انعکاس واقعیت و بازیابی آن در اثر به نحوی که برای مخاطب باور پذیر باشد. واقعیت برون‌متنی، ساختاری است که ...  بیشتر

سبک شناسی
واکاوی انگیزه‌‌های سرایش و درون‌‌مایه‎های شعر استغاثه در دورۀ اندلس (بر اساس نظریّۀ عمل پیر بوردیو)

مهسا جدیدالاسلامی؛ عباس عرب

دوره 14، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 66-85

https://doi.org/10.22067/jallv14.i4.2210-1199

چکیده
  واژۀ استغاثه از حیث معنایی، بلاغی و ادبی به معنای شفیع طلبیدن است. از دیرباز در ادبیات عرب نوعی شعر با درون‌‌مایۀ استمداد ظهور یافت که «استغاثه» نام گرفت و از دو ابزار معنوی و مادی «توکّل» و «تمسّک» بهره می‌‌برد که در پی تغییراتی در اوضاع جامعۀ هدف بود. با نگاهی به پژوهش‌های محقّقان حوزۀ ادبیّات و تاریخ ادبیات، می‌توان ...  بیشتر