علمی - پژوهشی
روانشناسی تطبیقی رنگ‌ها در «سقط الزند» معرّی و دیوان رودکی برپایه نظریه ماکس لوشر

عبدالباسط عرب یوسف آبادی؛ فائزه عرب یوسف آبادی؛ سید باقر حسینی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.45820

چکیده
  ابوالعلاء معری، شاعر نابینای عرب­ و رودکی، شاعر نابینای فارسی­زبان، در تصاویر شعری خود استفادة قابل ملاحظه‌ای از رنگ دارند. از آن‌جا که شعر آیینة تمام‌نمای روحیات روانی شاعر است؛ تحقیق در رنگ‌های به‌کار رفته در آن نیز می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد و به عنوان ابزاری مهم در شناسایی هنجارها، واکنش‌ها و رفتارهای شاعر قلمداد ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
مجاز عقلی؛ مجاز یا حقیقت با رویکرد آمیختگی مفهومی در گفتمان قرآنی

کبری راستگو؛ سیده فاطمه سلیمی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 25-55

https://doi.org/10.22067/jall.v11i20.58249

چکیده
  نظریۀ آمیختگی مفهومی، در برنامه‌های تحقیقاتی ژیل فوکونیه و مارک ترنر ریشه دارد. این نظریه نتیجۀ بسط قالب نظری فضاهای ذهنی است. اصل سخن فوکونیه و ترنر آن است که ساختن معنی صرفاً از ترکیب معانی قبلی یا برقراری نگاشت‌هایی میان آن‌ها صورت نمی‌پذیرد، بلکه ساختن معنی، ساختاری نوظهور دارد که از ترکیب و ادغام عناصری تشکیل می‌شود که به‌طور ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بررسی سبک شناسی لایه آوایی اشعار خلیل حاوی

مسعود مرگان پور؛ حسین شمس آبادی؛ حسین میرزایی نیا؛ عباس گنجعلی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 57-87

چکیده
  سبک­شناسی لایه­ای یکی از روش­های ارزشیابی مدرن آثار ادبی است که به‌واسطه آن می­توان متون ادبی اعم از شعر و نثر را با دقت و ظرافتی افزون­تر مورد بررسی قرار داد. این سبک­شناسی علاوه بر توجه به مباحث کلاسیک و سنتی، بررسی متون را در حوزه پنج لایه «آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدئولوژیک» به عهده دارد. در این میان لایه آوایی نسبت به دیگر ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل انتقادی گفتمان روایی در کلیله و دمنة عربی (مطالعة موردی: باب الناسک و الضیف)

علی صفایی سنگری؛ فاتح احمدپناه

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 89-120

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.52572

چکیده
  متون روایی، علاوه بر کارکردهای تعلیمی و زیبایی‌شناختی، رسانه­هایی قدرتمند برای اشاعة ایدئولوژی­های سیاسی - اجتماعی به شمار می­روند. از این منظر، شگردهای به کار رفته در این متون را می­توان به‌مثابه تمهیداتی در نظر گرفت که مؤلّف یا سایر عوامل دخیل در تولید متن، تلاش کرده­اند از طریق آن‌ها سلطة گفتمانی خود را بازتولید کنند. هدف مقالة ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
حسّامیزی در شعر عبد الوهّاب البیاتی

ناصر زارع

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 121-145

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.55355

چکیده
  حسامیزی یا آمیختگیِ حواس به‌عنوان نوعی استعاره در زمان­ها و زبان­های مختلف، کم و بیش وجود داشته و نمونه‌هایی از آن در متون گذشته باقی‌مانده که از نسلی به نسل دیگر رسیده است. از رهگذر این متون کهن می‌توان دریافت که حسامیزی به‌عنوان شگردی ادبی، ریشه در گذشته‌های دور دارد. افزون بر این، می‌توان نمونه‌هایِ کلیشه‌ای از حسامیزی سراغ ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
سبک‌شناسی نحوی تشبیهات بلیغ در خطبه‌های نهج‌البلاغه

زهرا راه چمنی؛ مرضیه آباد؛ حسن عبدالهی؛ حسین سیدی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 147-170

چکیده
  تشبیه بلیغ از زیباترین و پربسامدترین تشبیهات بکار رفته در خطبه‌های نهج‌البلاغه است؛ به‌گونه‌ای که حدود دوسوم تشبیهات خطبه‌ها را دربرمی‌گیرد، و ازآنجایی‌که نحو پایه و اساس  کلام است و تشبیهات بلیغ در ساختارها و شیوه‌های متنوع نحوی ارائه شده است و هر یک کارکرد و دلالت ویژه‌ای را دربردارد، ازاین‌رو پژوهش حاضر با روش توصیفی- ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
گذار از مردانگی به زنانگی در رمان La nuit sacrée / لیلة القدر، اثر طاهر بن جلون

سمیه السادات طباطبایی؛ نعیمه پراندوجی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 171-193

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.68651

چکیده
  امروزه بسیاری از جامعه­شناسان فمنیست بر این باورند که هویت جنسی، برساختی اجتماعی و سیال است که مجموعه­ای پیچیده از روابط اجتماعی بدان معنا می­بخشد. بدین ترتیب تصویر فرد از خود به منزلۀ عضوی از یک جنس خاص، افزون بر عوامل بیولوژیک، از عوامل فرهنگی-اجتماعی نیز تأثیر می­پذیرد. پس هویت جنسی مقوله­ای ثابت نیست و متأثر از عوامل مذکور می­تواند ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
واکاوی اسطورۀ سیمرغ و عنقاء در شاهنامۀ فردوسی و مجمع الامثال میدانی

طاهره قلی پور زیبد؛ محمد شایگان مهر؛ محمد جعفری

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 245-273

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.69695

چکیده
   اسطوره‌های سیمرغ و عنقاء یکی از نمودهای وحدت اندیشۀ بشری است. پرواز، آرزوی دیرینه‌ و میل به جاودانگی بشر درآن‌ها متصوّر است. اساطیربه دلیل بن‌مایه‌های تاریخی و اهمیت در حماسه و امثال تجلی یافته‌‌اند. نگارندگان در این جستار به بررسی سیمرغ شاهنامۀ فردوسی و عنقاءِ مجمع الامثال میدانی به روش تطبیقی- تحلیلی با هدف تحلیل ریشه‌های ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بازنمایی شیوه های گفتار روایی در رمان پایداری فلسطین (بررسی موردی: رمان «الطنطوریه» از رضوی عاشور)

نسرین عباسی؛ صلاح الدین عبدی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 231-251

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.65713

چکیده
  دانش روایت­ شناسی به دنبال استنباط کیفیت عناصر روایی، قواعد داخلی حاکم بر روایت و تأثیر این قواعد در زیبایی متن است تا به دنبال آن، میزان ظرفیت هنری متن را مشخص کند. در این میان بحث در مورد شیوه ­های بازنمود گفتار داستانی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. لیچ و شورت ازجمله پژوهشگران ساختارگرایی هستند که به‌صورت علمی و هدفمند به موضوع ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بازیابی نشانه‏ های «جریان سیّال ذهن» در چکامه ‏های ادونیس

بهار صدیقی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 253-287

https://doi.org/10.22067/jall.v11i1.74275

چکیده
  انتشار رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» توسط مارسل پروست، رمان «زیارت» از بانو دوروتی ریچاردسون، داستان «چهرة مرد هنرمند در جوانی» و به ‏ویژه رمان «اولیس» توسط جیمز جویس در سال‏های 1922-1913 به مثابة پیدایش نخستین نمونه ‏های جدّی «جریان سیّال ذهن» به شمار می‏رود. برخی شاخص ‏های بنیادین جریان سیّال ذهن در ادبیات عربی، دارای دیرینه‏ای ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
مطالعه نشانه شناسانه اشعار وطنی شوقیات

علی رضا محمدرضایی؛ سیده سکینه حسینی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 279-297

https://doi.org/10.22067/jall.v11i20.71214

چکیده
     چشم‌انداز گسترده و گوناگون شعر احمد شوقی، نشان از قدرت تخیّل و میزان پویایی آن دارد. نشانه­ های خودنما، آرزوهای قلبی شاعر را به نمایش می­گذارد و عاطفه ­ی خواننده را بر می­انگیزد. این نشانه­ ها همراه با تصویرهایی آکنده از دل‌تنگی، برای القای پیام وطن‌دوستی و ملی­گرایی و در بیان تأثرات ذهنی شوقی به مخاطبان پویانمایی می­کنند. ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بررسی قضایای نقدی - ساختاری از دیدگاه ابن خلدون

علیرضا حسینی؛ سبحان کاوسی؛ پوریا اسمعیلی؛ ابوالقاسم باقری

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 299-315

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.77885

چکیده
  این نوشتار به بررسی قضایای نقدی – ساختاری از منظر ابن خلدون می‌پردازد. این نویسنده بزرگ صرف‌نظر از تاریخ‌نگاری، علم اجتماع و فلسفه در عرصه نقد ادبی هم دارای دیدگاه‌های ارزشمندی است. ازجمله این نظریات می‌توان به تعریف ایشان در مورد ادب و مفهوم نقد و جایگزینی واژه (ملکه) به‌جای (موهبت) که می‌توان از ابداعات وی برشمرد، اشاره نمود. ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تأملی در یکی از خطبه های نهج البلاغه

محمد فاضلی

دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، صفحه 317-328

https://doi.org/10.22067/jall.v11i1.80704

چکیده
   در یکی از جلسات درس که به «نهج‌البلاغه» اختصاص یافته بود، در مأخذ مورد بحث ما «خطبه ایمان» در کنار دیگر مطالب مطرح گردید؛ خطبه‌ای ده سطری با محتوایی متنوع، فشرده و پرنغز، موجز و سؤال‌برانگیز، نیازمند تفسیر و تأویل، در عباراتی گاهی به‌ظاهر از هم گریز. این ویژگی‌ها باعث شد تا ذهن نگارنده را در آن سوی کلاس و درس درگیر کند و چراهای ...  بیشتر