نقد ادبی
صدی المرأة فی شعر أبی العلاء المعری والخاقانی الشروانی "دراسة نقدیة مقارنة"

سید مهدی مسبوق؛ رسول فتحی مظفری؛ جواد محمد زاده

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22067/jallv16.i1.54775

چکیده
  تتناول هذه الدراسة موقف الشاعرین أبی العلاء المعری) 363 – 449 هـ)  والخاقانی الشروانی (520 -595 هـ) من المرأة. إن أبا العلاء المعری کان شاعرا کفیف البصر شدید التشاؤم حیث جعله تشاؤمه ساخطا علی الحیاة الدنیا وأبناءها ولاسیما المرأة. أما الخاقانی الشروانی، فهو من الشعراء الفرس، اشتهر بغموض أشعاره وخفاء معانیها کما اشتهر بتشاؤمه، حیث یری ...  بیشتر

نقد ادبی
المرأة العاملة فی روایات خولة حمدی (روایة أحلام الشباب... یومیّات فتاة مسلمة، أن تبقى، یاسمین العودة أنموذجا)

محمود آبدانان مهدیزاده؛ حسن دادخواه؛ نرجس هاشمى

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.22067/jallv16.i1.2401-1369

چکیده
  إنّ المرأة کیان کلّ أمّة وکلّ حضارة ولها قدسیّة مثل الرجل من حیث المکانة والصورة، وإنّها منبت البشریّة ومنشئة أجیالها وللمرأة دور مهم تؤدّیه فی المجتمع، خصوصا إذا تعلّقت قضیّتها بالروایة. فهی بمثابة أیقونة، لا یمکن الاستغناء عنها لاسیّما فی الروایة العربیّة، لأنّ الکاتب یعالج المرأة ظاهریّاً وباطنیّا؛ یصفها من الخارج ویحلّل نوازع ...  بیشتر

نقد ادبی
ظاهرة القرآنیَّة فی الشعر العراقی الحدیث شعر مهدی النَهیریّ أُنموذجاً

عبدالامیر دلی مجباس؛ احمدرضا حیدریان شهری؛ یحیى حسن خضیر

دوره 16، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 75-89

https://doi.org/10.22067/jallv16.i1.2212-1221

چکیده
  تمثلت أهمیّة "القرآنیَّة" فی أنها تقنیة من التقنیات التی یتوصل بها الشاعر إلى زخرفة نصوصه الإبداعیة وجعلها زاخرة بالتصویر الجمالی والواقعی ونظراً للمکانة الهامّة والمقدّسة التی احتلّها القرآن الکریم فی حیاة البشر عامة والمسلمین خاصة، واندفاع المبدعین عامة والشعراء خاصة للتروی من هذا النص المقدس ولرفد أشعارهم منه، وبسبب الأهمیة ...  بیشتر

نقد ادبی
خوانش‌پدیدارشناسانه قصیدۀ شجرة القمر از نازک‌الملائکه براساس‌نظریه هوسرل

علی پیرانی شال؛ زهرا ایزدی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2308-1307

چکیده
  پدیدارشناسی توصیفی با هدف مبارزه با شک‌گرایی و نسبیت‌گرایی با شعار به سوی خود اشیاء و در جهت اثبات فلسفه به عنوان یک علم متقن، توسط ادموند هوسرل پایه‌گذاری شد. هدف از این روش رجوع به نمودها و توصیف بدون ‌پیش داوری آنها بود. این رویکرد با انتقاداتی مواجه شد که هوسرل را برآن داشت تا برای پاسخ به مسئله وجود عالم و واقعیت آن، فلسفه استعلایی ...  بیشتر

نقد ادبی
شاخصه‌های رویکرد صورت‌گرایی روسی در عیار الشعر ابن‌طباطبا

حجت رسولی؛ شلیر احمدی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 20-40

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2210-1203

چکیده
  ابن‌طباطبا، ناقد برجستة ادب عربی قرن چهارم هجری، در اثرش عیار الشعر شیوه‌ای متمایز را در پرداختن به نقد ادب عربی در قیاس با آثار ناقدان هم‌عصر و گذشتگان خود و حتی ناقدان پس از خود پی گرفته است. ابن‌طباطبا به‌طور خاص به شعر به‌عنوان صنعتی هنری پرداخته و ساختار و نظم شعری را محور اصلی بحث خویش قرار داده است، به‌گونه‌ای‌که از لا‌به‌لای ...  بیشتر

نقد ادبی
فراخوانی شخصیت «میثم تمار» در شعر معاصر عربی (نمونه موردی: شعر حسن آل حطیط العاملی و جاسم الصحیح

رسول خمر؛ سید مهدی نوری کیذقانی؛ عباس گنجعلی؛ حسین شمس آبادی

دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 60-76

https://doi.org/10.22067/jallv15.i4.2305-1265

چکیده
  در ادبیات معاصر شاعران، ادیبان و هنرمندان، در آثار ادبی خود اعم از شعر، داستان، نمایشنامه و غیره به نماد توجه ویژه­ای نشان داده­اند. یکی از جلوه­های نمادگرایی فراخوانی شخصیت‌های مختلف تاریخی، مذهبی، اسطوره‌ای و... در شعر معاصر عربی است. شاعر معاصر –برخلاف مورخان- از دریچۀ داده­های تاریخی و پیوند منطقی میان آن‌ها به تاریخ ...  بیشتر

نقد ادبی
تحلیل انتقادی گفتمان مهاجرت در رمان «ساعة بغداد» از شهد الراوی بر پایه نظریه نورمن فرکلاف

سمیه نیک فر؛ اردشیر صدر الدینی؛ مصطفی یگانی

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 43-59

https://doi.org/10.22067/jallv15.i3.2306-1283

چکیده
  تحلیل گفتمان انتقادی، نظریه­ای نظام­مند از نورمن فرکلاف است که برای تحلیل آثاری که در پیوند نزدیک با شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه تولید می­شوند کارایی قابل ‌ملاحظه‌ای دارد و برای بررسی نحوه بازگویی آنچه در جامعه می‌گذرد مناسب است. این نظریه در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین به بررسی اثر می­پردازد. در سطح اول یعنی توصیف به بررسی ...  بیشتر

نقد ادبی
خوانش تطبیقی بازتاب هویت در رمان نوجوان عربی و فارسی براساس نظریه اریک اریکسون (مطالعه موردی: فاتن و هستی)

الهام خادمی؛ مرضیه آباد؛ محمد جواد مهدوی؛ مهدی کرمانی

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 60-78

https://doi.org/10.22067/jallv15.i3.2309-1311

چکیده
  در این پژوهش به بررسی هویت در دو رمان نوجوان عربی و فارسی براساس نظریه رشد روانی‌اجتماعی اریک هامبورگر اریکسون پرداخته شده است. در این نظریه، نوجوانی در مرحله پنجم قرار دارد و چالش اصلی این دوران بحران هویت؛ البته نه به معنای مخاطره‌آمیز آن است. دو رمان بررسی‌شده عبارت‌اند از: «فاتن»، اثر فاطمه شرف‌الدین نویسنده‌ لبنانی و ...  بیشتر

نقد ادبی
نظریه گشتالت تجسمی ـ شنیداری در زیبایی‌شناسی ادبی مبتنی بر مبانی هنرهای زیبا (نوع ادبی سنتی نیایش برای نمونه)

الهام صالحی نجف آبادی؛ نصرالله شاملی

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 96-116

https://doi.org/10.22067/jallv15.i3.2401-1365

چکیده
  هنر ادبیت یک از اقسام هفت­گانه هنرهای زیباست که دیر زمانی است در بررسی‌های ادبی از خانواده هنری خود غریب افتاده است. زیبایی‌شناسی ادبی تاکنون در بلاغت‌شناسی‌های صرف محدود شده است؛ اما باید اذعان نمود که علم بلاغت با همه جایگاه ویژه‌اش در ادبیات، به دلیل نارسایی‌هایی، توان زیبایی‌شناسی در سطح بافت متن را به‌تنهایی، ندارد. لذا، ...  بیشتر

نقد ادبی
خوانشی روانکاوانه از الصبار بر اساس نظریۀ شخصیت فروید

اویس محمدی

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 56-41

https://doi.org/10.22067/jallv15.i2.2302-1230

چکیده
  الصبار نوشتۀ سحر خلیفه بیانگر ذهنیت ملت استعمار زدۀ فلسطین در دهه­های پایانی قرن بیستم است. این داستان شخصیت­های بسیاری دارد که هرکدام نمایانگر بخشی از این ذهنیت­اند. با تحلیل­ روانکاوانۀ شخصیت­های داستان، می­توان لایه­های پنهان آن را رمزگشایی کرد و ذهنیت جامعۀ فلسطینی، در نیمۀ دوم قرن بیستم را درک نمود. طبق دیدگاه فروید، ...  بیشتر

نقد ادبی
"اضطراب اثرپذیری" نزد سرایندگان سده‌های سوم و چهارم هجری بر پایة نظریة "هارولد بلوم" (مطالعۀ موردی: ابوالطیّب متنبّی)

سیده مینا محمدی سارمی؛ حسین ایمانیان؛ عباس اقبالی

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 73-57

https://doi.org/10.22067/jallv15.i2.2305-1267

چکیده
  اضطراب اثرپذیری نظریه­ایست دربارة اثرپذیری شاعران که نخستین­بار هارولد بلوم آن را پیش کشیده­است؛ دیدگاهی برپایۀ بینامتنیت که بر دو اصطلاح «پیشین» و «پسین» بنا شده و از پیوند ستیزه­جویانه میان شاعر معاصر با گذشته و ترس از اثرپذیری وی سخن می­گوید. شاعر پسین برای اینکه اثرپذیری­اش را پنهان و خود را شاعری نوآور ...  بیشتر

نقد ادبی
تحلیل زمان انگاره آرزوی جاودانگی در گفتمان روایی «النوم فی حقل الکرز» با تکیه بر نظریه ژرار ژنت

راضیه نظری

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 106-90

https://doi.org/10.22067/jallv15.i2.2306-1282

چکیده
  زمان گفتمان روایی چندبعدی و مبتنی بر هنجارگریزی است که در اثر آن، تصاویری پراکنده باهدف برجسته‌سازی انگاره داستانی آفریده می‌شود. انگاره، به باور مسلطی اطلاق می‌شود که درنتیجه تکرار یک تصویر حاصل می‌شود. رمان «النوم فی حقل الکرز»، اثر نویسنده عراقی، ازهر جرجیس، نامزد دریافت جایزه بوکر عربی در سال 2020 میلادی، نمونه‌ای از آثار ...  بیشتر

نقد ادبی
الأسطورة فی الشعر النسوی الحدیث العربی والغربی، (إدیث سیتویل1946، نازک الملائکة 2007) أنموذجا

آلاء مهدی مزهر البریج؛ سید حسین سیدی؛ ضرغام قبانچی

دوره 15، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 16-36

https://doi.org/10.22067/jallv15.i1.2208-1179

چکیده
  یعد توظیف الأسطورة من إحدى الأدوات التعبیریة الجمالیة التی اهتدى إلیها شعراء الحداثة، واستعانوا بها فی شعرهم، وقد عظم توظیفها فی الشعر الحدیث حتى غدت من أهم ظواهر الأدب الحدیث والمعاصر، وشکل استعمالها سمة من سمات الأدب الحدیث فما یکاد یکون هناک عمل شعری یخلو من الإشارات الرمزیة والأسطوریة، وفی محاولة البحث حول نمط المرأة الشاعرة ...  بیشتر

نقد ادبی
بررسی تنهایی و راه‌های درمان آن در اشعار عدنان الصائغ بر اساس نگرش وجودی اروین یالوم

ندا تصدیقی مؤخر؛ مرضیه آباد

دوره 14، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 86-105

https://doi.org/10.22067/jallv14.i4.2210-1198

چکیده
  امروزه باوجود پیشرفت وسایل نقلیه و نیز راه‌های ارتباطی مثل تلفن و فضای مجازی، انسان معاصر بیش از پیش تنهایی را تجربه می‌کند. روان‌شناسی به‌عنوان یکی از حوزه‌های مهم در ارتباط با انسان و مشکلات روحی وی درصدد تبیین و درمان این احساس تنهایی برآمده و شیوه‌های درمانی متعددی را ارائه کرده است. عده‌ای از روان‌شناسان، ازجمله اروین یالوم ...  بیشتر