دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
اطلاعات آماری نشریه
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 36
تعداد مقالات 297
تعداد نویسندگان 410
تعداد مشاهده مقاله 422,607
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 244,136
تعداد مقالات ارسال شده 1,882
تعداد مقالات رد شده 1,291
درصد عدم پذیرش 69
تعداد مقالات پذیرفته شده 299
درصد پذیرش 16
تعداد داوران 284

بسمه تعالی

فصلنامه نشریه زبان و ادبیات عربی  دانشگاه فردوسی مشهد  دارای رویکرد تخصصی  به موضوعات با تمرکز برگستره زبان شناسی ،معنا شناسی ونشانه شناسی در بخش زبان ، نقد ادبی و مکاتب نقدی،سبک شناسی و تحلیل و واکاوی متون ادبی  در چارچوب  تخصصی ادبیات عربی می باشد  ،پژوهش‌های انجام پذیرفته  در حوزه‌های  ذکر شده را  در اولویت بررسی و داوری  قرار می دهد.

خط مشی دسترسی آزاد: نشریۀ «زبان و ادبیات عربی  » به صاحب امتیازی دانشگاه فردوسی مشهد؛ به‌طور کامل الزامات انتشار دسترسی آزاد را طبق «Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)» رعایت می‌کند.  بر طبق این مجوز کاربران اجازه دارند اقدامات خواندن، دانلود، کپی، اشتراک‌گذاری، چاپ، جستجو و برقراری لینک با متن کامل مقالات را انجام دهند. لازم به ذکر است متن کامل مقالات منتشرشده به صورت رایگان و بدون نیاز به ثبت‌نام در نشریه در اختیار خوانندگان قرار دارد

این نشریه عضو کمیته بین المللی اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید. مقالات ارسالی از طریق سامانۀ همیاب مشابه‌یابی می‌شوند.

نشریه علمی زبان و ادبیات عربی  در ارزیابی سال 1401 دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری  موفق به کسب رتبه "الف" شد .

علمی - پژوهشی
بررسی و تحلیل مفهوم ادبیّت متن و مؤلفه‌های آن از نگاه ادونیس

سمیه بیگ قلعه جوقی؛ سید حسین سیدی

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22067/jallv16.i2.2105-1049

چکیده
  مفهوم ادبیّت‌متن و مؤلفه‌های آن، یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در حوزه نقد ادبی به شمار می‌رود که علی‌رغم تلاش‌های فراوان ناقدان و ادیبان هنوز برای آن تعریفی قطعی و مشخص ارائه نشده است؛ ادونیس نظریه‌پرداز و منتقد برجسته عرب، یکی از معدود ناقدانی می‌باشد که توانسته درباره ادبیّت نظریات جدیدی را مطرح سازد. دیدگاه‌های وی در این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معناشناسی
امکان‌سنجی تحلیل شعر معاصر براساس نظریه بوطیقای فضای گاستون باشلار نمونه: تحلیل سروده‌های مصطفی جمال‌الدین

الهام بابلی بهمه؛ سید محمد رضی مصطفوی نیا

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 19-35

https://doi.org/10.22067/jallv16.i2.2402-1386

چکیده
  تطبیق رویکرد شاعرانگی نظریه­پردازان به­عنوان چارچوب نظری در تحلیل اشعار شاعران و بازخوانی شعر آنان، می­تواند در شناخت جنبه­های کارآمدِ حوزه معرفتی شاعران، سهم بسزایی داشته باشد. به­کارگیری نظریه بوطیقای فضای گاستون باشلار (۱۹۶۲) به­عنوان یک نظریه­پرداز فرانسوی که با نگاهی منحصر به فرد، به توصیف فضاهای زیسته می­پردازد، ...  بیشتر

علمی - پژوهشی نقد ادبی
بررسی مهارتهای تفکر انتقادی براساس رویکرد یادگیری ویگوتسکی مطالعه موردی داستان‌های کودک «تغرید النجار»

آزاده قادری؛ علی اصغر یاری اصطهباناتی

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 36-52

https://doi.org/10.22067/jallv16.i2.2406-1426

چکیده
  از آنجایی که رویکردهای یادگیری شناختی، ازجمله یادگیری اجتماعی ویگوتسکی به مهارت­های تفکر انتقادی توجه دارد، کاربست مبانی روشمند این رویکردها برای نهادینه‌سازی این مهارت‌ها که از ضروریات زندگی انسان معاصر به شمار می‌آید، اثربخشی بسیار زیادی خواهد داشت. پژوهش پیش رو به بررسی داستان‌های کودکانه «تغرید النجار»، – نویسندة ...  بیشتر

علمی - پژوهشی معناشناسی
تحلیل جادوی مجاورت در آفرینش موسیقی و معنا در حماسه «مجد الاسلام» اثر احمد محرم با تکیه‌بر نظریه شفیعی کدکنی

رمضان رضائی؛ زهرا نصری؛ محمدرضا اسلامی

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 53-73

https://doi.org/10.22067/jallv16.i2.2412-1489

چکیده
  جادوی مجاورت یکی از مهم‌ترین مباحث در تحلیل ساختار موسیقایی شعر است که موردتوجه پژوهشگران واقع‌شده و شامل محورهای همنشینی و جانشینی است. جادوی مجاورت به معنای توازن­های موسیقایی و آوایی در متن است. محورهای جانشینی و همنشینی از مهم­ترین ابزارهای مطرح شده در نقد فرمالیستی و علم معناشناسی به شمار می­آیند. رابطه جانشینی، پیوند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان شناسی
خوانش اسطوره‏بنیاد ترامتنیت در سروده‏های عبدالکریم کاصد

بهار صدیقی

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 74-93

https://doi.org/10.22067/jallv16.i2.2412-1485

چکیده
  پیوند میان یک متن با متن‏های دیگر در خوانش، توصیف، نقد و تحلیل آثار ادبی و هنری، مورد توجّه اندیشه‏مندان و صاحب‏نظرانی مانند یولیا کریستوا، رولان بارت، میکائیل ریفاتر و ژرار ژنت قرار گرفته است. ژرار ژنت، نظریه‏پرداز و منتقد فرانسوی‏ البته گسترده‏تر و سامان‏یافته‏تر از دیگران به بررسی و تحلیل «ترامتنیت» پرداخته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی نقد ادبی
واکاوی عناصر مثلث عشق استرنبرگ در طوق‌الحمامه ابن‌حزم اندلسی

حسن اسماعیل زاده؛ عبدالمبین سوری

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 94-111

https://doi.org/10.22067/jallv16.i2.2408-1449

چکیده
  بسیارند کسانی­که در باب عشق سخن رانده­اند ولی از اولین کسانی­که بدان پرداخته است، ابن­حزم، ادیب، فقیه و فیلسوف اندلسی؛ عالم و جامع علوم زمان خویش است؛ او در کتاب طوق­الحمامه به صورت بی­سابقه و بی­مانند به­سان روانشناسی به عشق پرداخته است و کتاب خویش را بر سی باب مشتمل نموده و بر هر بابی اسمی قرار داده و در بیان و بررسی ...  بیشتر

بررسی معانی کاربردی افعال مزید در قرآن مجید (بررسی موردی)
دوره 10، شماره 18 ، بهمن 1397، ، صفحه 37-64

https://doi.org/10.22067/jall.v10i18.67463

چکیده
   قرآن کریم در مقام نزول از علم الهی به عالم طبیعت به اقتضاء زبان مخاطبان نخستین، در قالب تجلّی به زبان عربی نازل شده، برخوردار از همه مختصات و تکنیک‌های ادبیات بشری است. یکی از آن مختصات که ویژه زبان عربی و از جمله امتیازات زبانی آن است، امکان توسعۀ معنای افعال مجرد از طریق انتقال به ابواب مزید است. افعال بکار رفته در ابواب مزید تقریباً ...  بیشتر

بازخوانی رمزگان‌شناختی اشعار محمد عفیفی مطر بر اساس سیاق سخن و طبقه‌بندی آن بر پایه نظریه دنیل چندلر
دوره 13، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 40-62

https://doi.org/10.22067/jallv13.i4.2102-1027

چکیده
  رمزگان یا صورت تأویل شده رمز بر اساس سیاق سخن و چیدمان طولی و عرضی اجزای آن، یکی از مهم‌ترین و در عین‌ حال پیچیده­ترین طرق رسیدن به لایه­های نهان هر سروده یا نوشتار ادبی و کشف وجوه نامحسوس آن به شمار می­­آید که شاعر یا نویسنده در آن از رمز به گستره­ مشهودی بهره­برداری کرده باشد. نوشتار حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی پس از ارائه ...  بیشتر

تحلیلی روانکاوانه از داستان «سیاه زنگی» از کتاب «شیهه‌ اسب سفید» زکریا تامر
دوره 4، شماره 7 ، اسفند 1391

https://doi.org/10.22067/jall.v4i7.19807

چکیده
  داستان سیاه زنگی اثر زکریا تامر داستان نویس سوری است که در فضایی سوررئالیستی رخ می‌دهد و به شیوه سیال ذهن روایت می‌شود و به این دلیل، شخصیت ها و حوادث داستان برگرفته از ناخودآگاه نویسنده اند. این مقاله در تحلیل داستان مذکور به تحلیل شخصیت های داستان و حوادث آن از منظر نظریه های روانکاوی جدید پرداخته است و هریک از شخصیت های داستان ...  بیشتر

آشنایی‌زدایی در دیوان شعری عرار (مطالعه موردی؛ پنج قصیده: یاحلوة النظرة، متی، راهب الحانة، قالوا أناب، شباب)
دوره 8، شماره 14 ، اسفند 1395، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22067/jall.v8i14.54359

چکیده
  آشنایی‌زدایی، خروج از مألوف و آشناست؛ خروجی که در پی آن در خواننده یا شنونده سخن، شگفتی حاصل شود؛ یعنی شاعر یا ادیب با زدودن تکرار از زبان، سخنی زیبا و تأثیرگذار خلق کند. شگرد شاعر یا ادیب این است که عادت را از زبان می‌زداید و زبانی نو می‌آفریند؛ زبانی که مهم‌ترین هدفش برجسته‌سازی گفتار است و این همان زبان شعر است. آشنایی‌زدایی، ...  بیشتر

روانشناسی تطبیقی رنگ‌ها در «سقط الزند» معرّی و دیوان رودکی برپایه نظریه ماکس لوشر
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.45820

چکیده
  ابوالعلاء معری، شاعر نابینای عرب­ و رودکی، شاعر نابینای فارسی­زبان، در تصاویر شعری خود استفادة قابل ملاحظه‌ای از رنگ دارند. از آن‌جا که شعر آیینة تمام‌نمای روحیات روانی شاعر است؛ تحقیق در رنگ‌های به‌کار رفته در آن نیز می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد و به عنوان ابزاری مهم در شناسایی هنجارها، واکنش‌ها و رفتارهای شاعر قلمداد ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بازتولید رمزگان سروده "لِکُلّ امرِئٍ مِن دَهرِهِ ما تَعَوّدا" متنبی (بر اساس الگوی رمزگان رولان بارت)

گل افروز محبی؛ روح الله صیادی نژاد؛ امیرحسین رسول نیا؛ عباس اقبالی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22067/jall.2023.75128.1107

چکیده
  نقد ساختاری از‌ جمله تحلیل‌هایی است که در راستای معنازایی در قرن بیستم و در پی نشانه‌شناسی سوسوری به شکوفایی رسید. «رولان بارت» _نشانه‌شناس و نظریه‌پرداز فرانسوی_ از‌ جمله منتقدان ساختارگرایی است که اهمیّت نظریات‌اش در پی تحوّل‌زایی و ماجراجویی نشانه‌شناختی و ایجاد نوعی نشاط فکری در تحلیل‌ها، نقد مدرن و جریان ساختارگرایی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
مواجهة الأنساق الثقافیة المضمرة للعربی مع الأنساق الثقافیة الغربیة فی خماسیة مدن الملح لعبد الرحمن منیف «مقاربة فی النقد الثقافی»

علی پورحمدانیان؛ حجت رسولی؛ امیر فرهنگ نیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1403

https://doi.org/10.22067/jall.2024.81873.1253

چکیده
  الملخصیعدّ النقد الثقافی من أهم مراحل نضج النقد بتوجیهه الأنظار نحو القضایا والتحدیات الّتی صادفت الإنسان فی بؤرة تطوّرات العهد الحدیث والّتی لایستثنی منها الأدب. نظریّة الأنساق الثقافیّة الّتی تبحث عن علاقة الأنساق المضمرة والمتجذّرة فی ثقافة الإنسان والأدب من أهم فروع النقد الثقافی الّتی نالت مکانتها فی الثقافة العربیّة بواسطة ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
خوانش تحلیلی تکنیک بازگشت زمان در رمان الفهرس سنان أنطوان با تکیه بر نظریۀ زمان روایت ژرار ژنت

ساناز طوقی؛ امیرحسین رسول نیا؛ علی نجفی ایوکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1403

https://doi.org/10.22067/jall.2024.87536.1405

چکیده
  یکی از پایه‌های اساسی هر داستان بر عنصر زمان بنا شده است و دراصل شاکلۀ هر روایت، ترسیم وقایع در چارچوب شاخصۀ زمان می‌باشد؛ اما آشفتگی زمانی در نقل رویدادها گاهی اوقات، جای روایت منطقی و معمول جریان یک داستان را می‌گیرد. سنان أنطوان یکی از نویسندگان عرصۀ رمان عربی است که با اتخاذ شیوۀ درهم تنیدن زمان‌ها در ساحت رمان و به چالش کشیدن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل عنصر الإحالة من المعیار الاتساق النصی فی القصائد الأدونیسیة (هذا هو إسمی، وقصائد أخرى)، على ضوء نظریة هالیدای ورقیة حسن

پرویز احمدزاده هوچ؛ جعفر امشاسفند؛ شهلا حیدری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403

https://doi.org/10.22067/jall.2025.85203.1330

چکیده
  فی معیار الاتساق وإثبات نسقیة النص وانسجامه، وفی باب معرفة نصیته من اللانص، تجد من أهم العناصر التی یبرز نفسه هو عنصر الإحالة. لأنّه یدخل من باب الاهتمام بالشرح اللغوی والنحوی، ویقوم بتحلیل النص ومعاییره التناسقیة، حتى یکشف مدى المفاهیم الدلالیة فیه. وغیر هذا فهو مهمته تفسیر خبایا ذلک النص بواسطة المخططات اللغویة التی یستخدمها ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
الرموز الدینیة فی أشعار عبدالمطلب الحلی

محمدجواد اسماعیل غانمی؛ علی ساکی؛ سهاد جادری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.81623.1245

چکیده
  لِلشاعر السّیِّدِ عَبدِالمُطَّلِبِ الحِلِّیِ اتجاهاتٌ عدیدةٌ فی قصائده، أهمُّها الاتجاه الدّینی؛ لأنه یُعدُّ من رجال الدّین، و قد تربَّی و تَرعرَعَ فی أسرةٍ عراقیةٍ، لها طوابع مذهبیة شیعیة. و قد تجلَّت مِعظمُ هذه الاتجاهات فی رثائه لأهل البیت عامة و الإمام الحسین (علیه السلام) خاصة، ذاکراً ما حدث له و لأهل بیته و أصحابه یوم الطف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الاستلزام التخاطبی فی ثمان من الرسائل السیاسیة لنهج‌البلاغة علی ضوء نظریة مبدأ التعاون

علی باقری؛ علی اکبر نورسیده؛ علی ضیغمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.89286.1446

چکیده
  إنّ الاستلزام التخاطبیّ من أهم اتجهات التداولیّة التی تنبنی علی المعنی الاستعمالیّ؛ حیث تقوم هذه النظریّة علی مبدأ أن نقول شیئا ونستلزم شیئا آخر وذلک من خلال الاهتمام بالملابسات القائمة فی استعمال اللغة للتعبیر عن المقاصد التلمیحیّة بالتجاوز عن بنیتها النصّیّة إلی سیاق الموقف. لقد أقرّ بول غرایس بالاستلزام التخاطبیّ علی مبدأ ...  بیشتر

ابر واژگان