دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
اطلاعات آماری نشریه
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 37
تعداد مقالات 309
تعداد نویسندگان 425
تعداد مشاهده مقاله 510,102
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 334,527
تعداد مقالات ارسال شده 1,955
تعداد مقالات رد شده 1,317
درصد عدم پذیرش 67
تعداد مقالات پذیرفته شده 313
درصد پذیرش 16
تعداد داوران 292

بسمه تعالی

فصلنامه نشریه زبان و ادبیات عربی  دانشگاه فردوسی مشهد  دارای رویکرد تخصصی  به موضوعات با تمرکز برگستره زبان شناسی ،معنا شناسی ونشانه شناسی در بخش زبان ، نقد ادبی و مکاتب نقدی،سبک شناسی و تحلیل و واکاوی متون ادبی  در چارچوب  تخصصی ادبیات عربی می باشد  ،پژوهش‌های انجام پذیرفته  در حوزه‌های  ذکر شده را  در اولویت بررسی و داوری  قرار می دهد.

خط مشی دسترسی آزاد: نشریۀ «زبان و ادبیات عربی  » به صاحب امتیازی دانشگاه فردوسی مشهد؛ به‌طور کامل الزامات انتشار دسترسی آزاد را طبق «Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)» رعایت می‌کند.  بر طبق این مجوز کاربران اجازه دارند اقدامات خواندن، دانلود، کپی، اشتراک‌گذاری، چاپ، جستجو و برقراری لینک با متن کامل مقالات را انجام دهند. لازم به ذکر است متن کامل مقالات منتشرشده به صورت رایگان و بدون نیاز به ثبت‌نام در نشریه در اختیار خوانندگان قرار دارد

این نشریه عضو کمیته بین المللی اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید. مقالات ارسالی از طریق سامانۀ همیاب مشابه‌یابی می‌شوند.

نشریه علمی زبان و ادبیات عربی  در ارزیابی سال 1401 دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری  موفق به کسب رتبه "الف" شد .

علمی - پژوهشی سبک شناسی
تحقیق نسبة النصّ إلی المؤلّف علی أساس مقیاس یول (دراسة أسلوبیة إحصائیة فی الثابت والمنسوب من شعر الشیخ خزعل الکعبی)

علی حیدری؛ عیسی متقی زاده؛ سید حسین مرعشی

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22067/jallv16.i3.2402-1378

چکیده
  مرّت الأهواز بحقبٍ وحکوماتٍ مختلفة عبر التاریخ، وکان للأدباءِ فی تلک الفترات دور مهمّ فی إثراء الموروث الأدبی. والشیخ خزعل الکعبی آخر أولئک الحکام الذین بذلوا الصلات للشعراء وأقاموا مجالس أدبیة فی قصورهم. فقد درَسَ الفِقهَ وحفظ القرآن وتعلَّم الآداب العربیة، مما مکنه من نظم الشعر. وطُبِع شِعرُهُ فی کتابَین: الأول کتاب «الدرر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مکاتب نقدی
تحلیل عنصر الإحالة من معیار الاتساق النصی فی القصائد الأدونیسیة )هذا هو إسمی، وقصائد أخری(، علی ضوء نظریة هالیدای ورقیة حس ن

پرویز احمدزاده هوچ؛ جعفر امشاسفند؛ شهلا حیدری

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 17-33

https://doi.org/10.22067/jallv16.i3.2311-1330

چکیده
  فی معیار الاتساق وإثبات نسقیة النص وانسجامه، وفی باب معرفة نصیته من اللانص، یعد عنصر الإحالة من أهم العناصر التی یبرز نفسه، لأنّه یدخل من باب الاهتمام بالشرح اللغوی والنحوی، ویقوم بتحلیل النص ومعاییره التناسقیة، حتى یکشف مدى المفاهیم الدلالیة فیه. ولا یقتصر دور الإحالة على ذلک، بل تتمثل مهمتها کذلک فی تفسیر خبایا ذلک النص بواسطة ...  بیشتر

علمی - پژوهشی نقد ادبی
النسق الثقافی الغربی منظوراً إلیه فی خماسیّة مدن الملح «مقاربة نقدیّة ثقافیّة»

علی پورحمدانیان؛ حجت رسولی؛ امیر فرهنگ نیا

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 34-54

https://doi.org/10.22067/jallv16.i3.2304-1253

چکیده
  یعدّ النقد الثقافی من أهمّ مراحل نضج النقد بتوجیهه الأنظار نحو القضایا والتحدیات الّتی صادفها الإنسان فی بؤرة تطوّرات العهد الحدیث والّتی لایستثنی منها الأدب. نظریّة الأنساق الثقافیّة تبحث عن علاقة الأنساق المضمرة والمتجذّرة فی ثقافة الإنسان والأدب، وهی من أهم فروع النقد الثقافی الّتی وجّه عبد الله الغذّامی الأنظار إلی مکانتها ...  بیشتر

علمی - پژوهشی معناشناسی
الرموز الدینیة فی أشعار عبدالمطلب الحلی

علی ساکی؛ محمدجواد اسماعیل غانمی؛ سهاد جادری

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 55-73

https://doi.org/10.22067/jallv16.i3.2303-1245

چکیده
  یُوظَّفُ الرمزُ بمستویاته المختلفة فی البیان، لأغراض بلاغیة ودلالیة، ویعتبر أداة مفیدة للتعبیر عن المواقف الفکریة والمشاعر والأحاسیس وتصویر ما یرنو إلیه الشاعر من مقاصد تعبیریة، وقد یساهم هذا الفن التعبیری فی ﺧﺼﻮﺑﺔ ﺍﻟﻨﺺ ﻭﺇﺛﺮﺍﺋﻪ، عندئذ یلجأ الشاعر الملتزم إلی توظیف الرموز فی أشعاره لبیان الزوایا المتعددة فی الأشخاص المحبَبِین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان شناسی
الاستلزام التخاطبی فی ثمان من الرسائل السیاسیة لنهج البلاغة علی ضوء نظریة مبدأ التعاون

علی باقری؛ علی اکبر نورسیده؛ علی ضیغمی

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 74-91

https://doi.org/10.22067/jallv16.i3.2408-1446

چکیده
  إنّ الاستلزام التخاطبیّ من أهم الاتجهات التداولیّة التی تنبنی علی المعنی الاستعمالیّ؛ حیث تقوم هذه النظریّة علی أننا نقول شیئاً ونستلزم شیئاً آخر وذلک من خلال الاهتمام بالملابسات القائمة فی استعمال اللغة للتعبیر عن المقاصد التلمیحیّة التی تتخطّى بنیتها النصّیّة إلی سیاق الموقف. لقد أقرّ بول غرایس بالاستلزام التخاطبیّ علی مبدأ ...  بیشتر

علمی - پژوهشی نقد ادبی
دلالة الاستهلالات المناخیّة فی دیوان "أزهار وأساطیر" لبدر شاکر السیّاب

عبدالعزیز حمادی؛ ناصر زارع؛ رسول بلاوی

دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 92-110

https://doi.org/10.22067/jallv16.i3.2406-1428

چکیده
  تُعَدُّ دراسة الاستهلال الشعری مدخلاً أساسیاً لفهم البنیة الدلالیة والنفسیة للنص الأدبی، لا سیما فی الشعر الحدیث الذی اتخذ من الرمزیة والطقوسیة أداةً لتجسید الرؤى الإبداعیة. تنبع أهمیّة هذا البحث من کونه یُسلِّط الضوء على البُعد الجمالی والوظیفی للاستهلالات المناخیة فی شعر بدر شاکر السیاب، والتی لم تحظَ بدراسة معمقة تربط بین ...  بیشتر

تحلیلی روانکاوانه از داستان «سیاه زنگی» از کتاب «شیهه‌ اسب سفید» زکریا تامر
دوره 4، شماره 7 ، اسفند 1391

https://doi.org/10.22067/jall.v4i7.19807

چکیده
  داستان سیاه زنگی اثر زکریا تامر داستان نویس سوری است که در فضایی سوررئالیستی رخ می‌دهد و به شیوه سیال ذهن روایت می‌شود و به این دلیل، شخصیت ها و حوادث داستان برگرفته از ناخودآگاه نویسنده اند. این مقاله در تحلیل داستان مذکور به تحلیل شخصیت های داستان و حوادث آن از منظر نظریه های روانکاوی جدید پرداخته است و هریک از شخصیت های داستان ...  بیشتر

بررسی معانی کاربردی افعال مزید در قرآن مجید (بررسی موردی)
دوره 10، شماره 18 ، بهمن 1397، ، صفحه 37-64

https://doi.org/10.22067/jall.v10i18.67463

چکیده
   قرآن کریم در مقام نزول از علم الهی به عالم طبیعت به اقتضاء زبان مخاطبان نخستین، در قالب تجلّی به زبان عربی نازل شده، برخوردار از همه مختصات و تکنیک‌های ادبیات بشری است. یکی از آن مختصات که ویژه زبان عربی و از جمله امتیازات زبانی آن است، امکان توسعۀ معنای افعال مجرد از طریق انتقال به ابواب مزید است. افعال بکار رفته در ابواب مزید تقریباً ...  بیشتر

بازخوانی رمزگان‌شناختی اشعار محمد عفیفی مطر بر اساس سیاق سخن و طبقه‌بندی آن بر پایه نظریه دنیل چندلر
دوره 13، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 40-62

https://doi.org/10.22067/jallv13.i4.2102-1027

چکیده
  رمزگان یا صورت تأویل شده رمز بر اساس سیاق سخن و چیدمان طولی و عرضی اجزای آن، یکی از مهم‌ترین و در عین‌ حال پیچیده­ترین طرق رسیدن به لایه­های نهان هر سروده یا نوشتار ادبی و کشف وجوه نامحسوس آن به شمار می­­آید که شاعر یا نویسنده در آن از رمز به گستره­ مشهودی بهره­برداری کرده باشد. نوشتار حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی پس از ارائه ...  بیشتر

آشنایی‌زدایی در دیوان شعری عرار (مطالعه موردی؛ پنج قصیده: یاحلوة النظرة، متی، راهب الحانة، قالوا أناب، شباب)
دوره 8، شماره 14 ، اسفند 1395، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22067/jall.v8i14.54359

چکیده
  آشنایی‌زدایی، خروج از مألوف و آشناست؛ خروجی که در پی آن در خواننده یا شنونده سخن، شگفتی حاصل شود؛ یعنی شاعر یا ادیب با زدودن تکرار از زبان، سخنی زیبا و تأثیرگذار خلق کند. شگرد شاعر یا ادیب این است که عادت را از زبان می‌زداید و زبانی نو می‌آفریند؛ زبانی که مهم‌ترین هدفش برجسته‌سازی گفتار است و این همان زبان شعر است. آشنایی‌زدایی، ...  بیشتر

روانشناسی تطبیقی رنگ‌ها در «سقط الزند» معرّی و دیوان رودکی برپایه نظریه ماکس لوشر
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22067/jall.v11i2.45820

چکیده
  ابوالعلاء معری، شاعر نابینای عرب­ و رودکی، شاعر نابینای فارسی­زبان، در تصاویر شعری خود استفادة قابل ملاحظه‌ای از رنگ دارند. از آن‌جا که شعر آیینة تمام‌نمای روحیات روانی شاعر است؛ تحقیق در رنگ‌های به‌کار رفته در آن نیز می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد و به عنوان ابزاری مهم در شناسایی هنجارها، واکنش‌ها و رفتارهای شاعر قلمداد ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بازتولید رمزگان سروده "لِکُلّ امرِئٍ مِن دَهرِهِ ما تَعَوّدا" متنبی (بر اساس الگوی رمزگان رولان بارت)

گل افروز محبی؛ روح الله صیادی نژاد؛ امیرحسین رسول نیا؛ عباس اقبالی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22067/jall.2023.75128.1107

چکیده
  نقد ساختاری از‌ جمله تحلیل‌هایی است که در راستای معنازایی در قرن بیستم و در پی نشانه‌شناسی سوسوری به شکوفایی رسید. «رولان بارت» _نشانه‌شناس و نظریه‌پرداز فرانسوی_ از‌ جمله منتقدان ساختارگرایی است که اهمیّت نظریات‌اش در پی تحوّل‌زایی و ماجراجویی نشانه‌شناختی و ایجاد نوعی نشاط فکری در تحلیل‌ها، نقد مدرن و جریان ساختارگرایی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
خوانش تحلیلی تکنیک بازگشت زمان در رمان الفهرس سنان أنطوان با تکیه بر نظریۀ زمان روایت ژرار ژنت

ساناز طوقی؛ امیرحسین رسول نیا؛ علی نجفی ایوکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1403

https://doi.org/10.22067/jall.2024.87536.1405

چکیده
  یکی از پایه‌های اساسی هر داستان بر عنصر زمان بنا شده است و دراصل شاکلۀ هر روایت، ترسیم وقایع در چارچوب شاخصۀ زمان می‌باشد؛ اما آشفتگی زمانی در نقل رویدادها گاهی اوقات، جای روایت منطقی و معمول جریان یک داستان را می‌گیرد. سنان أنطوان یکی از نویسندگان عرصۀ رمان عربی است که با اتخاذ شیوۀ درهم تنیدن زمان‌ها در ساحت رمان و به چالش کشیدن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش و کارکرد پیش انگاری در تبیین ضرب المثل های نهج البلاغه

سید مهدی مسبوق؛ حسین رجبی علا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.85892.1352

چکیده
  کاربردشناسی به بررسی زبان در بافت و ‌سیاق در‌ خلال موقعیتی خاص و در زمان و مکانی خاص می-پردازد تا اهداف گوینده و معانی مورد نظری که قصد انتقال آن به مخاطب را دارد، توضیح دهد. «پیش-انگاری»، به بررسی‌اطلاعاتی‌می‌پردازد که پیشتر میان گوینده و شنونده وجود داشته و گوینده فرض می‌کند، شنونده از برخی اطلاعات آگاهی دارد. نهج‌البلاغه ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
واکاوی شکل‌گیری معنا در «لامیة العجم» طغرایی بر اساس نظریة قطب‌های استعاری و مجازی یاکوبسن

زهرا حقایقی؛ مرضیه آباد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.90368.1469

چکیده
  ساختارگرایی، رویکردی تحلیلی در مطالعات ادبی است که با تأکید بر نقش زبان در شکل‌دهی به معانی و ساختارهای ادبی، به کاوش در روابط بین عناصر زبانی و ساختاری متون می‌پردازد. در این پژوهش، با بهره‌گیری از این رویکرد و با تکیه بر نظریه‌های رومان یاکوبسن، به بررسی دقیق و همه جانبه‌ی قصیده‌ی مشهور «لامیة العجم» طغرایی پرداخته شده ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
مؤلفه‌هاى زبانشناسی جغرافیایی در سفرنامه‌های عربی (قرن سوم تا هشتم هجری)

زهرا هادوی خلیل آباد؛ حسین ایمانیان؛ روح الله صیادی نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مرداد 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.90884.1479

چکیده
  نوشته‌های جغرافیایی و سفرنامه‌ها، سرچشمۀ بسیاری از نادانسته‌های انسان معاصر از دنیای قدیم است و با نگاه به آن‌ها می-توان شناختی بهتر و دقیق‌تر از شیوۀ اندیشه‌ورزی، سخن‌گویی، آیین‌ها و باورهای مردم سرزمین‌های گوناگون یافت. سفرنامه-نویسی و نگارش کتاب‌های جغرافی با موضوع انسانی، کمابیش از سدۀ سوم هجری آغاز و در سدۀ چهارم به اوج ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
التحلیل اللسانی النحوی للخطاب الشعری عند المتنبی(میمیته فی مدح سیف الدولة أنموذجا)

عبدالوحید نویدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مرداد 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.89508.1455

چکیده
  شغلت الدراسات النقدیة موضعا مرکزیا فی تحلیل النصوص الشعریة والنثریة؛ و من أهم الدرسات النقدیة المعاصر هی لسانیات النص التی تعد مدخلا أساسیا لدراسة اتساق الخطاب وانسجامه. هذه النظریة ذات علاقة دلالیة وتداولیة تنبئ بمدی فعالیة الخطاب ودینامیة النص، وتسهم فی تشیید عالم الخطاب الشعری وتساعد علی وضع الأطر والحدود للکشف عن عالم النصوص. ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
نقد اجتماعی شعر عبدالرحمن یوسف القرضاوی

زینب صالحی؛ سید حسین سیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.79852.1216

چکیده
  ادبیات از گذشته‌های دور همواره در نقش یک آیینه تمام نمای جامعه بشری ایفای نقش نموده است و ادبیات و جامعه در تقابل و تعاملی دوسویه با یکدیگر زیسته و تأثیر وتأثراتی داشته‌اند. از این روی مفاهیم، معانی و گاها ساختار یک اثر ادبی به موازات تحولات جامعه دچار تغییر و دگردیسی شده است که با مرور آثار ادبی در دوره‌های مختلف به خوبی می‌توان ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
واکاوی پدیده ی زمان در مطالعات داستانی و موضوعی؛ مطالعات روش شناسی

سیدحسین سیدی؛ سعیده ممیزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.70167.1045

چکیده
  "زمان" جایگاه مهمی در مطالعات تفسیری و علوم قرآنی دارد؛ "زمان" با عناوینی همچون مکی-مدنی و ترتیب نزول، همواره در صدرِ مباحث تفسیری حضور داشته است. مقوله‌ی مکی و مدنی در واقع به زمانِ قرآنی، در قالب دو دوره‌ی کلی اشاره دارد، ترتیب نزول نیز به صورت جزئی، به بررسی زمانِ قرآنی می‌پردازد. با وجود اهمیت زمان، در نزد متخصصان علوم قرآنی و نقش ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
دراسة الشخصیات فی قصة "أوراق مطلقّة" لولیدة عِتو بناء علی نظریة وصمة العار لإرفنج جوفمان

جواد محمدزاده؛ بهروز قربان زاده؛ محمد کلاشی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.92971.1532

چکیده
  من الاتجاهات السائدة فی النقد الأدبی، استخدام المنهج النفسی الاجتماعی المدمج. یتضمن هذا المنهج نظریات تقوم بتقییم الشخصیات الخیالیة وسلوکیاتها وأفعالها الفردیة والاجتماعیة. من هذه النظریات هی نظریة وصمة العار التی وضعها إرفنج جوفمان، والتی یمکن على أساسها دراسة سلوکیات الشخصیة الموصومة وأفعالها من خلال الأعمال الأدبیة، منها ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
جهان‌های متکامل در خطبۀ اشباح؛ (تحلیل خطبۀ 91 نهج‌البلاغه با رویکرد جهان متن پُل وِرث)

گل افروز محبی؛ حسین نوازنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آذر 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.90538.1474

چکیده
  رویکرد جهان متن پُل وِرث (1999) با تأکید بر ساختارهای ذهنی پنهان در متن، آن را به مثابه یک جهان مستقل با قوانین و ساختارهای درونی خود می‌نگرد. این رویکرد با کمک تحلیل روابط، میان عناصر مختلف متن مانند شخصیت‌ها، مکان‌ها و رویدادها به درک بهتر معنا و پیام نهفته در متن کمک می‌کند. جهان‌های سه‌گانۀ متن، گفتمان و زیرشمول اساس آن هستند. این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازیابی ایماژ عشق در پرتو انگاره نقاب و سایه (خوانش یونگی از سروده‌های عبدالوهاب البیاتی)

فرزانه زارعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آذر 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.96054.1600

چکیده
  ایماژ عشق از مباحث بنیادین ادبیات و روان‌شناختی به شماره می‌آید. بنیاد زندگی و شالوده هستی بر آن استوار است. عشقی که جوهر آفرینش و راز پنهان میان ذرات هستی است. عبدالوهاب البیاتی شاعر برجسته عراقی مفهوم عشق را در شعر خود به‌عنوان نیرویی آفریننده و بنیان هستی می‌بیند؛ ازاین‌رو عشق در جهان شعری او از سطح احساس فردی فراتر می‌رود و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی ابعاد هوش عاطفی (EQ) در رمان «رأیتُ فیما یری النائم» اثر نجیب محفوظ و «چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی براساس نظریه دانیل گلمن

علی خالقی؛ حسن خلف؛ حمید متولی زاده نائینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آذر 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.93488.1542

چکیده
  هوش عاطفی که نخستین بار توسط دانیل گلمن مفهوم‌پردازی شد، به توانایی شناخت و مدیریت هیجانات فردی و اجتماعی می‌پردازد. این مفهوم که شامل ابعاد خودآگاهی، خودمدیریتی، خودانگیزشی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط است، می‌تواند ابزاری کارآمد برای تحلیل لایه‌های روان‌شناختی شخصیت‌ها در آثار ادبی باشد. بر همین اساس، پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بررسی اثر داستانی «البحث عن الشمس» از عزالدین جلاوجی بر اساس الگوی نظام های معنایی اریک لاندوفسکی

حسین الیاسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.91233.1491

چکیده
  لاندوفسکی با توسعه مطالعات گرمس ، رویکرد نظام معنایی را معرفی می‌کند که با مطالعه رخداد فاعلی، کنش سوژه‌های گفتمانی و عنصر تعامل، به بررسی روند تولید معنا درمتون روایی بر اساس نظام های معنایی می‌پردازد. وی تولید معنا را مرهون کنش ‌مجاب‌سازی، القایی و تشویقی، تطبیق و تصادف می‌داند که با مرکزیت یافتن کنش در روایت تغییر پیدا می کند ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
میزوژنی نرم در رمان «النظارة السوداء» اثر احسان عبدالقدوس

سحر دهقانی؛ حسین شمس‌آبادی؛ سید مهدی نوری کیذقانی؛ عباس گنجعلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1404

https://doi.org/10.22067/jall.2025.89036.1441

چکیده
  میزوژنی، باور یا نگرشی است که ریشه در تعصبات عمیق اجتماعی، فرهنگی و تاریخی علیه زنان دارد و در طول تاریخ از طریق اشکال مختلف تبعیض، خشونت و انقیاد تداوم یافته است. این نگرش، به‌طور گسترده در جوامع مختلف مشاهده شده و اثرات آن تنها محدود به حوزه اجتماعی نیست، بلکه فرهنگ، ادبیات و حتی ساختارهای حقوقی و اقتصادی جوامع را نیز تحت تأثیر قرار ...  بیشتر

ابر واژگان